Problem+Frågor..

J

Jojjo811

Nu ska jag få min första häst på onsdag:D
Hur gör ni när ni lär era hästar att gå bakom er?
asså om ni stannar och hästen går på er vad gör ni då?

Å hon (hästen) skrittar fortare än vad jag går, ska hon då skritta långsammare eller ska jag gå fortare?:crazy:

JAg är superdålig på sånt där så nåra tips vore jäätte bra:p

/ Jojjo- som har en väldiigt trög hjärna:bump:
 
Sv: Problem+Frågor..

Om du inte hållt på med nh-tidigare så tycker inte jag att du ska göra en "join-up" som annars brukar funka jättebra.

jag går in framför hästen och är den för nära mig, så vänder jag mig om, om hästen inte backar så ger jag back-kommando (det kan ju vara vad som helst beroende på vad den tidigare ägaren lärt hästen) Om hästen inte backar då viftar jag med snöret och går emot hästen, alternativt knackar på bogen först. När hästen backat av så går jag och hästen följer så gott som alltid efter. Om inte får man väl smacka på och om hästen fortfarande inte går brukar jag gå till sidan av hästen och be den flkytta på baken.

När vi då går så kanske hästen vill gå om mig, vilket är absolut förbjudet. Då slänger jag ut en arm eller grimskaftet framför hästen och kanske halvt vänder mig om, ifall det behövs. jag stannar oftast inte. Om hästen inte går tillbaka till sin plats (ca 3-4 meter bakom) Så får jag bröja om och backa av hästen. Gör hästen om detta får man ta i och backa av aggressivt.

Det är du som ska bestämma takten, inte hästen. Detta är svårt i början märkte jag:P man vill gärna gå fortare om hästen går för nära, men då brukar det räcka med att kolla på hästen så backar den av, eller skaka i repet. Lycka till
 
Sv: Problem+Frågor..

Man lär inte hästen att gå bakom sig, det gör den när den ser dig som en trygg ledare och har respekt och tillit för dig.
Jag tycker att du ska ta hjälp av en NH-tränare som kan hjälpa dig en bit på vägen, det är svårt för oss att förklara med ord hur du ska göra. Det blir lätt fel.
Ett litet tips är att behandla hästen som en häst. Se hur hästar komunicerar med varandra. Hästar flyttar på varandra hela tiden, men blickar, med signaler mm. Den hästen som låter sig flyttas är lägre i rang än den som flyttar.
Flytta din häst ofta. Bakdel, framdel, bakåt, framåt, sidorna osv.
Flytta hästen först genom fysiskta signaler, tryck med fingrarna på tex. baken och släpp direlt när hästen flyttar sig.
Tänk på att göra samma sak på varje sida.
 
Sv: Problem+Frågor..

Ja och läs massor! Böcker tidningar allt, och ta det som verkar vettigt, vilket mkt gör innan man granskar det.
 
Sv: Problem+Frågor..

Ett lätt sätt är att vända när hästen går före eller brevid dig. Du måste se till att hästen ser en anledning till att vara uppmärksam på dig och vart du tar vägen. OM hästen tror att den vet vart den ska går den gärna dit och då framför dig.
Vänd då tillbaka och bara gå. då måste ju hästen vända efter dig.
Om du sedan känner att den är på väg för nära dig (du får vara uppmärksam bakåt) kan du "flaxa" med armarna. Ingen vill ha en arm i huvudet och då brukar hästarna backa undran.
Detta kräver lite tålamod, men brukar funka finfint även på hästar som man inte känner. De blir lite perplexa när man bara vänder helt om och går tillbaka och då får man uppmärksamheten bums.
Lycka till!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 626
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 023
Senast: MiniLi
·
Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 072
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 459
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Hönstråden II
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp