problem efter avskoning

M

maisan

Min hovis var o verkade o skodde av min häst i fredags, jag ska nämligen prova om han kan gå utan skor under sommaren o ev sen oxå (han är äldre o har lite försämrad blodcirkulation i benen) om han klarar det.
Redan på fredan var han svullen kring kotlederna men jag tänkte att det bara berodde på att han fått ökad cirkulation som kroppen inte rikigt klarar av att ta hand om, men nu idag (söndag) var han ännu mer svullen på alla 4 benen samt hade ökad puls på alla 4 oxå. Han är ömfotad fram nu men inte extremt mycket, o i hagen har han rört sig helt ok o även i paddocken o i ridhuset, det är bara på grus han går lite försiktigt.
Till saken hör att han troligen haft fång/början till fång några gånger förut o nu undrar jag om en häst kan få dessa symtom av att bli avskodd?? eller ska jag misstänka fång iaf?
Självklart ska jag ringa vet imorgon d första jag gör men ville bara höra lite åsikter från er...

Sv: problem efter avskoning

*putt*
har ingen här erfarenhet av att sko av hästen o få liknande symtom?

Men du, det är sent en söndag kväll, inte särskilt många som är här då! ;)

Om hästen är ovan att gå barfota så kan det bli lite inflammationstendenser i sulläderhuden, som kan ge såna symptom utan att det behöver vara fång.
Jämför med dig själv, hur skulle DU känna dig i fötterna om DU helt plötsligt klädde av dig barfota och gick en promenad ute på grusväg elelr asfalt - förmodligen skulle du ha ganska ont i fötterna i minst några dagar efteråt..

Ja d är väl klart. Jag är bara så nervös att han håller på att få fång o så missar jag det för att jag tror att det bara beror på avskoningen... eller tvärtom, att jag sätter igång med värsta fångbehandlingen o så är det inte alls fång.
- Vilka skillnader skulle det i så fall vara i symtomen?

sättet att röra sig..
Vid fång avlastar de framdelen, lägger över vikten på bakbenen när de ska vända sig och gör typ en bakdelsvändning, dvs stiolla med bakben och går runt med framben. Och ryggen buktande uppåt, spänt, typ. Bättre, men fortfarande så på mjukt underlag.

Jag skulle gissa att han bara är öm, eftresom han rör sig okej i ridhuset.,

Hej.

Ville bara tipsa om att verka enligt en barfotaprincip. Kanske har din hovis redan gjort det?
Runda av hovväggen ordentligt, verka traktstöden, verka strålen osv.
Tips om du vill lära dig mer om att ha en häst utan skor: http://hem.passagen.se/barfotahast/

ang dina symptombeskrivningar så är puls inget jag känner igen. Har något hänt i foderstaten denna vecka? För det låter ju tyvärr som fångsymptom.

Han har inte verkat och ändrat hovvinklar drastiskt? Det kan ju ge överbelastning i senor o leder som hållits en viss position länge om man ex tar bort mycket tå eller trakt med en gång.

Hoppas det visar sig vara ofarligt.
Spola benen med kallvatten ofta. Massera uppåt, ut o skritta på bekvämt underlag tills veterinären kan komma.

/jenny

Jag har hört att en del hästar som gått skodda i flertal år utan att få "pausa" utan skor kan få diverse problem när man väl försöker o plockar av skorna.

Tänk på att hoven måste vara i balans oxå, dvs att bla traktstöden inte är för höga och hovväggen är i gämn höjd med sulan annars kan det bli väldigt smärtsamt för hästen!

Har alldrig heller hört talas om det där med pulsen men det kan säkert vara ett symtom :confused:

Kika in på www.harmonyhorse.se

De gånger han haft "fånganfall" tidigare så har han aldrig gått riktigt som fånghästar brukar utan man har bara kunnat se att han är allmänt stel o kort i steget, har svårt att vända sig o så förstås ökad puls, svullna kotor o värme i hovarna. Han har inte försökt att avlasta tån när han stått o när han gått så har han satt ner hoven platt (ingen överrullning) men inte någon dubbelslående gång.

Tyvärr så har han nog (hovis alltså) verkat rejält mkt för han kom 4 veckor senare än han skulle o hästens hovar hade hunnit bli jättelånga (fick inte ut han el nån annan tidigare) så hovvinkeln har ändrats rätt mkt, o sen tycker inte jag att han verkat hoven på nåt spec sätt (inga avrundade kanter osv) o strålen har han då absolut inte verkat alls, den sticker ut mkt längre än själva hovväggen.
Ang foderstat så är inget ändrat men det har ju börjat spira upp lite gräs i hagen (verkligen lite).
Det jag mest hakat upp mig på nu är just pulsen... :( Känns inte riktigt bra. Försöker just nu ringa vet (upptaaaaaaget), fast förmodligen vet inte dom heller vilket det beror på (eftersom hans symtom är lite diffusa som vanligt).

Men ge det lite tid...Det tar ju ett x-antal veckor för den stackars hästen att ställa om sig. Är du MISSNÖJD med verkningen så ska du väl kontakta din hovslagare eller hur ? Har du gjort det ??

självklart skulle jag ge han all tid i världen OM jag var säker på att detta inte är fång...
Hovis tycker att han verkat bra, det är väl bara det att han inte utövar barfotametoden, i övrigt är jag supernöjd med han.

Då får du väl ta ut veterinären som får ev utesluta fång eller hur ? Vad spelar det för roll att din hovis inte utövar barfotametoden ??

veterinären som jag just kontaktade sa att han kan inte utesluta fång men inte heller säga att detta är fång... :confused:
Så jag ska alltså påbörja fångbeh nu ifall att...
Skillnader finns det ju garanterat på traditionell verkning o barfotaverkning. Å hovis verkar så som han har lärt sig är rätt, o vill jag ha en annan verkningsmetod så måste jag nog lära mig att göra d själv.

maisan skrev:
Tyvärr så har han nog (hovis alltså) verkat rejält mkt för han kom 4 veckor senare än han skulle o hästens hovar hade hunnit bli jättelånga (fick inte ut han el nån annan tidigare) så hovvinkeln har ändrats rätt mkt, o sen tycker inte jag att han verkat hoven på nåt spec sätt (inga avrundade kanter osv) o strålen har han då absolut inte verkat alls, den sticker ut mkt längre än själva hovväggen.

Med tanke på detta är det inte så konstigt att hästen har ont i fötterna. Ska den gå barfota borde man inte verka ner den så hårt och strålen ska inte vara högre än hovväggen, då blir det väldigt obekvämt för hästen.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 157
Senast: Hedwig
·
Hästvård I torsdags red min medryttare, jag var på jobbet, fick sms på fredag förmiddag där medryttaren meddelade att hästen inte hade känts bra...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 600
Kropp & Själ Jag börjar verkligen känna mig så trött på att ständigt ha ont någonstans. Jag kan inte inte minnas när jag senast hade en dag utan...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 718
Senast: Novalisa
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar