Problem att rida för sätet!

Streiff

Trådstartare
Jag har lte problem att rida för sätet i min dressyrsadel. Behöver lite tips och råd på hur jag ska förbättra det. Jag är egentligen hoppryttare och rider då mkt "med benen" Sluter jag om med vaderna går hästen frammåt-gas. Om jag kniper åt/spänner låren fånger jag upp-bromsar. Detta fungerar jätte bra för mig och hästen lyssnar mkt bra på detta. Jag rider på det sättet för att jag lätt ska kunna påverka hästen även om jag står i lätt sits. Men när jag rider dressyr får jag inte riktigt till det!! När jag spänner låren händer det ingenting eftersom jag har en sadel med ganska mkt knästöd. (hoppsadeln är close contact). Hur gör ni för att rida med vikthjälperna på ett bra sätt??

*blev visst ganska långt*

Tacksam för svar! :bump: :bump:

Sv: Problem att rida för sätet!

Jag kan inte rida bra (eh, allt är relativt...:angel: ) i en sadel med för mycket knästöd, jag fastnar och blir låst i sitsen.

Prova en lite "öppnare" sadel som kanske låter dig inverka mer på hästen. Har aldrig förstått vitsen med att sitta som i ett skruvstäd?:cool:

Kolla in C_L:s tråd om "dressyrsadelns hindrande av korrekt sits", eller vad den heter. Ligger här på Dressyr!:idea:

Jag har oxå funderat på det, och testat lite olika sadlar. men om det inte finns mkt stöd tycker jag det blir ännu svårare. Känner mig som en smörklick i en varm panna.....hi hi

Jag tror att det kan vara en vanesak.
Om du slutar att klämma med både över o undersk. o istället bara sitter o trampar ner foten i stigbygeln.

Prova att spänna till magen o samtidigt ( i början) kicka till med sk.-trav.
Minska genom att andas ut o trampa ner o ev. en förhållning.

Jag vet inte vad de menar med att rida för sätet?
elelr vad du menar med vikthjälper?
Vad vill du skall hända när du spänner låren?

Jag vet inte vad de menar med att rida för sätet?
elelr vad du menar med vikthjälper?
Vad vill du skall hända när du spänner låren?

Att inte bara dra i tyglarna när jag vill bromsa.

När jag spänner låren i min hoppsadel bromsar hästen, funkar mkt bra då med som sagt inte när jag rider i dressyrsadeln. Måste hitta något annat sätt då ju

Det skall gå att stanna med knäna i en dressyrsadel också,
men skall man ha en kvalitativ halt får man lägga till lite grejjer.

Det kan vara så att du får använda en annan muskel - tänk knästöd a la hoppa över hinder även i Dressyrsadeln.

Sedan kan det vara så att sadeln placerar dig så att den "slår ur" vissa musklegrupper.

Balans kan liknas vid att sätta en nyckel i ett lås - det finns bara ett läge det klickar.

har du bild på dig själv i Dressyrsadeln från sidan.

Att inte bara dra i tyglarna när jag vill bromsa.

När jag spänner låren i min hoppsadel bromsar hästen, funkar mkt bra då med som sagt inte när jag rider i dressyrsadeln. Måste hitta något annat sätt då ju
Det här har vi tagit upp förr.
Man ska inte strypa hästen med knäna.
Hoppryttare gör så för att bromsa - på ngt sätt klämmer man åt musklerna som har med lungorna att göra=saktar ner.

Det här har vi tagit upp förr.
Man ska inte strypa hästen med knäna.
Hoppryttare gör så för att bromsa - på ngt sätt klämmer man åt musklerna som har med lungorna att göra=saktar ner.

Så starka lårmuskler har nog inte jag! Men...hur ska man annars bromsa om man står i lätt sits??:confused: Kanske finns ett bättre sätt som jag inte känner till? *nyfiken*:rofl:

Du ska inte driva med sätet. Kroppen/sätet är alltid tillbaka....Läs tex om Ankys kommentarer i förra Risport.....du fâr mkt snabare reaktioner och det blir mindre segt om du tar bort sätet i drivning framât

Du ska inte driva med sätet. Kroppen/sätet är alltid tillbaka....Läs tex om Ankys kommentarer i förra Risport.....du fâr mkt snabare reaktioner och det blir mindre segt om du tar bort sätet i drivning framât

jag driver inte med sätet! Jag driver med benen.

Är det fel att tänka att man flyttar sin tyngdpunkt lite framåt för att få till en halt?
Islandshästarna bromsas i alla fall upp av det,och det kan man ju göra i lätt sits.

Det beror ju på hur du gör.

Man kan ju släppa upp ryggen genom att "lätta ur" i rumpan. det kan man ju göra på en ung oriden häst eller en som intn är så stark i ryggen

Om du tippar framåt så tippar ju också hsäten farmåt och kan då stannaför att du/ni tappar balansen

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 062
Senast: __sofia__
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 644
Senast: TinyWiny
·
Dressyr Hej! Jag och min häst har bekymmer med galoppen. Blir ofta ganska öppen i formen i fattningen, blir ofta hastig galopp och slutar med...
Svar
4
· Visningar
1 227
Senast: josqla
·
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar