Problem att kissa efter kastrering?

Pansi

Trådstartare
Tänkte se om någon haft liknande problem/erfarenheter.

Kastrerade min första häst i fredags, skötte honom enligt hemgångsråden men han blev inte bättre, och i förrgår såg jag att han hade problem att kissa. Kisset var mörkt och det kom inte så mkt utan var mer små skvättar, tänk uvi på människa så förstår ni ungefär. Ringde vet, åkte in igår och fick öppna upp och tömma såren på vätska. När vi kom hem igår kväll kissade han tre (!) gånger på ca en timme. Normal färg och mängd.

Ikväll är det svullet igen och han kissade konstigt på nytt. Funderar på om det är att han kan kissa men att det gör ont och att han pga det undviker, eller om svullnaden gör att det helt enkelt inte går att kissa?
Han har ingen temp och är inte allmänpåverkad, beter sig som vanligt och verkar inte besvärad mer än att såret är ömt om man tar på det. Går på penovet tills imorgon, sammanlagt 8 dagar.

Kommer ringa vet direkt imorgon, men just nu bedömer jag inte läget som superakut. Skulle gärna höra om någon av er har erfarenhet av detta, råd, tips, vad som helst. Bör jag gå vidare med detta ikväll eller kan det vänta tills imorgon bitti? Tacksam för svar.

Sv: Problem att kissa efter kastrering?

Ingen? Söta buke, lite råd!

Svårt att komma fram till vet såhärdags :crazy:

Hur mkt rör han på sig? Har själv alltid gått promenader med mina nykastrerade för att minimera svullnad o för att ev vätska ska kunna komma ut.
Vet inte hur jag ska råda dig mer än o ringa veterinär igen

Verkar ju vara lite svalt intresse för just detta ämnet, men kan ändå uppdatera lite :)

Har varit inne på djursjukhuset idag och allt var fullt normalt, antagligen har jag bara varit lite väl nervös över detta. Så hästen mår väl och allt fortgår tydligen som det ska, yes!

Liknande trådar

Hundhälsa Min 4 åriga tik har börjat kissa inne nattetid helt plötsligt. Jag skulle behöva lite råd och inputs för nu har idéerna tagit slut på...
Svar
7
· Visningar
11 712
Senast: Nominous
·
Hästvård Snälla nu behöver jag hjälp från er andra. Min veterinär jag har haft litar jag inte på och har inte fått instruktioner på vad och hur...
Svar
17
· Visningar
2 611
Senast: Varmblod90
·
Hästvård För en dryg vecka sedan fick min häst två sår av spark från annan häst. Ena såret på insidan av vänster fram och det andra högt upp på...
2
Svar
25
· Visningar
11 528
Senast: Görel
·
Katthälsa Stackars Soda mår inget vidare alls =/ Hittade honom igår "i en hög" på stallgolvet med alldeles för snabb andning. Var som en het trasa...
2
Svar
24
· Visningar
24 072

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka