Problem att hålla händerna stilla i nedsittning i trav

Kalaspinglan

Trådstartare
Jag har börjat rida igen efter nästan ett års uppehåll pga graviditet. Nu har jag fått förmånen att rida en mycket välutbildad dressyrhäst och det glädjer mig stort. Det går bättre och bättre för varje gång, men jag har ett problem - hur jag än beter mig så kan jag inte hålla händerna stilla i nedsittning i traven (skritt, galopp och i lättridning är det inga problem).

Hästen rör sig oerhört stort, och trots att jag tycker att jag är ganska följsam i sätet så skumpar mina händer runt. Min vän som var med och kikade sa att det såg ut som jag var spänd i axlarna och armarna, och så kanske det är. Men hur tusan ska jag kunna slappna av?

Några tips? :D

Sv: Problem att hålla händerna stilla i nedsittning i trav

jag tror att du spänner dig för att inte "skumpa av"...
du säger att haft ett uppehåll i ridningen... då är det troligt att du har ett svagt säte ochhelt enkelt inte orkar sitta ned...

mitt tips är att du rider lätt större delen av ridpasset, och sitts tränar bara under kortare stunder....
eller att du sitts tränar och låter någon longera dig en kort stund varje pass... räcker med 10 min... i tygeln utan kan lägga fokus på sittsen!!

lycka till;)

Jag har börjat rida igen efter nästan ett års uppehåll pga graviditet. Nu har jag fått förmånen att rida en mycket välutbildad dressyrhäst och det glädjer mig stort. Det går bättre och bättre för varje gång, men jag har ett problem - hur jag än beter mig så kan jag inte hålla händerna stilla i nedsittning i traven (skritt, galopp och i lättridning är det inga problem).

Hästen rör sig oerhört stort, och trots att jag tycker att jag är ganska följsam i sätet så skumpar mina händer runt. Min vän som var med och kikade sa att det såg ut som jag var spänd i axlarna och armarna, och så kanske det är. Men hur tusan ska jag kunna slappna av?

Några tips? :D

Håller med om att du troligen spänner dig och detta antagligen för att det är jobbigt eller något. Tycker att förra inlägget var bra, det här med att träna trav-nedsittning korta sträckor. Jag red en häst med väldigt stort steg och då sa min ridlärare åt mig att rida lätt tjugo steg och sitta ned fem och så höl jag på hela lektionen.
Dessutom fick jag "skaka loss" hela armarna från axel till hand ca en gång per varv för att inte spänna mig (hästen har en förmåga att bli framtung och jag reagerade med att "hänga mig" i tygeln = spänning.)
Tränar du något utöver ridningen? Det brukar hjälpa rätt bra när det är krångel med sitsen.

Lycka till :D

jag tror att du spänner dig för att inte "skumpa av"...
du säger att haft ett uppehåll i ridningen... då är det troligt att du har ett svagt säte ochhelt enkelt inte orkar sitta ned...

mitt tips är att du rider lätt större delen av ridpasset, och sitts tränar bara under kortare stunder....
eller att du sitts tränar och låter någon longera dig en kort stund varje pass... räcker med 10 min... i tygeln utan kan lägga fokus på sittsen!!

lycka till;)

Tack för svar!
Det är precis så jag rider. Jag rider i lätt trav, och sitter ner någon gång ibland under kortare stunder. Just för att jag inte vill störa stackars hästen i sitt annars så fina arbete. :D

Tränar du något utöver ridningen? Det brukar hjälpa rätt bra när det är krångel med sitsen.

Lycka till :D

Tack även för ditt svar. Smart att rida 20 steg i lätt och 5 i nedsittning - då blir det lite mer kontrollerat.

Tränat? Vad menar du? Jag brukar amma hela dagarna och lyfta bebis upp och ner från golvet och så...:smirk:

Äh, jag brukar gå ca 1 1/2 h varje morgon med barnvagn. Mer träning än så hinner jag inte med. Försöker däremot göra lite situps när jag leker med Filip eller sitter i soffan och ser på teve..

Dom tips jag hört för skumpiga händer är kanske lite nybörjaraktiga men ändå:
* bli longerad och träna på att sitta i lodrät sits med armar och händer i rätt position utan att hålla i tyglarna
* sätta ett litet handtag på sadeln som man kan hålla i samtidigt som man rider (problemet här är att en del drar sig ner i sadeln då med handtaget istället för att bara använda den till händerna)
* "skaka ur" armarna som någon sa här, se till att då och då under ridpasset ta en kort paus och sträcka ut armar och axlar

hm hoppas nått kan hjälpa, vet inte om det var riktigt det du sökte =/

Din vän har nog rätt. Du ska försöka slappna av och istället fokusera på din mellandel av kroppen.
I Sally Swifts böcker finns bra tips om hur du kan tänka för att få vikten att "falla" från axlarna till bäckenet, och få din tyngdpunkt lägre. Låna nån av dem och läs när bebisen sover:idea:

Kalaspinglan: Jag tänkte på mnågon from a styrke/konditionsträning men förstår att det kanske itne är så lätt om du har ett barn att ta hand om och sådär. Min ridning (sits/inverkan) har förbättrats betydligt sedan jag började att träna styrka ca tre dagar i veckan samt springa/gå promenader.
Men ja, som sagt, det är inte alla som kan det. Du har ju fått rätt många bra tips här i övrigt... Hoppas handproblemet löser sig (:

För det första vill jag påpeka att sitsträning i alla former absolut inte bara är för nybörjare. Att bli longerad då och då är jättebra för ryttare på alla nivåer då man ofta lägger sig till med olater och då kan fokusera på att "bara" sitta.

Ett bra sätt att träna handen är att hålla en lagom tjock (ca 1cm) pinne imellan händerna med ca 10-15cm mellanrum. Lämplig längd på pinnen är då alltså ca 20-30cm om man ska kunna hålla i den med båda händerna samtidigt.

Lite rörigt men alltså; ta en pinne, ca 20cm lång och 1cm tjock och håll en hand i varje ände på pinnen samtidigt som du håller i tyglarna. På detta sättet tvingas du hålla händerna i samma höjd, med lämpligt mellanrum och kan aldrig använda den ena handen mer än den andra. Sedan om det hjälper mot att man har svårt att ha handen stilla i den bemärkelsen att de skumpar vet jag inte med det kan kanske vara värt ett försök :)

Lycka till och hälsa söta bebben:love:

Liknande trådar

Dressyr Jag kämpar med mina händer. Speciellt i trav har jag en tendens att få raka armar och "för mjuka" händer som inte sluter nog väl runt...
2
Svar
35
· Visningar
3 411
Senast: Sar
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 769
Senast: AbCdE
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok På privatlektionsstället vid världens ände är det inte så noga med terminer och så, så där har jag möjlighet att rida lektion då och då...
Svar
0
· Visningar
732
Senast: cassiopeja
·
Träning Jag har ett problem med min ena ponny... Har aldrig haft något problem att rida heta hästar. Min andra ponny är väldigt framåt och blir...
Svar
12
· Visningar
1 506
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka