Sv: Prob surstick
Ja jag har testat och kan hittills varmt rekommendera sursticken.
Låt mig först förklara vad hästen har i strålarna. Det är inte sådan äcklig illaluktande sörja som jag förknippar med strålröta utan hon får djupa sprickor i mittstrålfåran. Det luktar inte vad jag kan känna, det blir bara en jättedjup knivsmal spricka i mittstrålfåran. Får det hållas blir den hur djup som helst och i botten är det vitt och smuligt. Jag misstänker att det är någon typ av "fotsvamp" då hon ju ständigt är blöt om fötterna i hagen med all snö.
Hittills har jag nog testat de flesta gifter och desinfektionsmedel som finns tror jag, virkon, thrush buster, tjära, jodopax, silvervatten, väteperoxid. Samt skära rent så att det inte blir en djup skåra. Blygsamma resultat, det har aldrig blivit helt bra men har hållits någorlunda i schack, kommer dock tillbaka så fort man inte håller efter det.
Så råkade jag då läsa om PROB Surstick på en hemsida. Jag trodde inte så värst på det, vad skulle örter och giftfritt kunna hjälpa när jag testat "allt"? Men jag beställde i alla fall hem en och gjorde som det stod att man skulle göra, ställde hästen på box ett par timmar för att hon inte omedelbart skulle trampa bort sticket i hagen, och släppte sedan ut henne utan att titta på strålen. Jag tog in henne nästa dag, lyfte på hoven, och fick nästan titta efter så att det var rätt häst jag fått med mig in, så mycket bättre såg det ut, efter ETT stick. Detta var cirka en månad sedan. Efter en vecka såg det mycket bättre ut. Så småningom började jag glesa ut behandlingarna och ungefär samtidigt började snön smälta = blött överallt, så då kom det tillbaka igen. Så nu kör jag varannan dag och det ser långsamt bättre och bättre ut men all blöta hjälper ju inte till precis.
Jag har även köpt deras hovbalsam eftersom hon har problem med bärrandsröta på somrarna, men den kan jag inte uttala mig om än eftersom "bärrandsrötesäsongen" inte riktigt dragit igång än. Hoppas att det funkar lika bra.
/Arwen