Privat npf utredning

Trott

Trådstartare
Är det någon som gjort en npf utredning hos ett privat företag?
Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få stöd/medicinering/anpassningar?
Ännu en gång är jag utbränd, och lyfte frågan om npf med min kontakt på samtalsterapin, men fick höra att i Dalarnas region som jag tillhör, där tar psykiatrin inte längre emot remisser för utredningar "om du inte klarade av grundskolan och inte kommit ut på arbetsmarknaden, då kan dom ta emot".
Jag är högfungerande, dessutom kvinna, 35+ som haft hela livet på mig att maskera och vara "duktig flicka" vilket resulterat i flertalet sjukskrivningar pga utbrändhet, depression och ångest, och jag har sedan några år tillbaka misstänkt att jag kan ligga inom autismspektrat men eventuellt adhd/add också. Det känns så jävla hopplöst att när jag väl fått insikt och försöker få hjälp så "finns den inte", och har därför övervägt privat utredning, men, hur ska jag veta vad som är bra och vad som kan hjälpa mig?

Kan de verkligen välja att neka remisser?
Remiss till en faktisk utredning är ju inget man får "bara sådär" heller, utan man gör tillsammans med någon psykolog på tex vårdcentralen en koll för att se om det är troligt att man får diagnos eller inte. De skickar inte vidare remissen om det inte är troligt att man får diagnos. Att de inte tar emot egenremisser förstår jag, men så är det väl med det mesta egentligen?

Har du testat att, istället för att säga "Jag misstänker att jag har NPF" säga "Jag vet att jag har NPF och måste ha en diagnos för att få hjälp. Seså. Fixa"?

För egen del var det nämligen inte förrän jag var väldigt bestämd med att de skulle hjälpa mig som något hände...

Rekommendationer, avrådan från visst bolag, om det hjälp att få stöd/medicinering/anpassningar?
Ännu en gång är jag utbränd, och lyfte frågan om npf med min kontakt på samtalsterapin, men fick höra att i Dalarnas region som jag tillhör, där tar psykiatrin inte längre emot remisser för utredningar "om du inte klarade av grundskolan och inte kommit ut på arbetsmarknaden, då kan dom ta emot".
Jag är högfungerande, dessutom kvinna, 35+ som haft hela livet på mig att maskera och vara "duktig flicka" vilket resulterat i flertalet sjukskrivningar pga utbrändhet, depression och ångest, och jag har sedan några år tillbaka misstänkt att jag kan ligga inom autismspektrat men eventuellt adhd/add också. Det känns så jävla hopplöst att när jag väl fått insikt och försöker få hjälp så "finns den inte", och har därför övervägt privat utredning, men, hur ska jag veta vad som är bra och vad som kan hjälpa mig?
Jag tycker det är bra att dom är lite skeptiska till privata nästan "köpta" diagnoser. Jag har sett annonser där dom nästan ser det som menat på att "åk på trevlig weekend, få en diagnos på köpet" typ och det är galet. Finns såklart mer eller mindre seriösa ställen.

Jag känner att om man har problem som gör att ens liv inte fungerar så är det bättre att söka vård och få en riktig utredning och få rätt hjälp och rätt diagnos.

Sen får man också fundera på vad det är man vill ska hända efter den ev npf diagnosen, vad det är för hjälp man känner att man hade behövt få tillgång till. Tex LSS eller habiliteringen som kan hjälpa en att ordna upp det i livet osv.

Senast ändrad:
Jag tänker att du kan prata med en läkare om att bli remitterad pga utbrändheten och ångesten. Jag fick kämpa för att bli utredd och fick min diagnos ADHD av medelhög grad (om jag minns rätt?) för att killen som skötte min utredning insåg att jag verkligen ville och behövde hjälp. Fick slå mig fram för jag har en sköldkörtel eller binjurar som spökar så ibland kan man behöva gå omvägen via andra utredningar för att få hjälp. Då var jag skriven i Stockholm.

Fast sen jag flyttade till Uppsala län får jag ingen hjälp längre, jag har försökt på flera olika mottagningar men eftersom jag fungerar så vill ingen ta emot mig. Så jag förstår din hjälplöshet. Primärvården försöker hjälpa mig men mottagningarna som kan NPF tycker inte att jag är prioriterad...

Remiss till en faktisk utredning är ju inget man får "bara sådär" heller, utan man gör tillsammans med någon psykolog på tex vårdcentralen en koll för att se om det är troligt att man får diagnos eller inte. De skickar inte vidare remissen om det inte är troligt att man får diagnos. Att de inte tar emot egenremisser förstår jag, men så är det väl med det mesta egentligen?

Har du testat att, istället för att säga "Jag misstänker att jag har NPF" säga "Jag vet att jag har NPF och måste ha en diagnos för att få hjälp. Seså. Fixa"?

För egen del var det nämligen inte förrän jag var väldigt bestämd med att de skulle hjälpa mig som något hände...
Inte bara jag som fått det svaret, har en vän som också sökt vård för tydlig adhd, men fått svaret att "du klarar av att jobba, då har du inte tillräckligt med problem för att få en utredning"...
Ska försöka prata mer med min terapeut nästa vecka när vi ses igen. Men hon ingav inget hopp direkt.
Jag har svårt att stå på mig tyvärr, jag tycker inte om att besöka läkaren överhuvudtaget, vill inte "vara till besvär" 🤦🏼‍♀️ japp, jag vet hur det låter men ja..

Har flera elever som är utredda av privata vårdbolag, mer eller mindre seriösa och mer eller mindre omfattande. Detsamma gäller regionens utredningar. En del regioner gör mer omfattande utredningar och en del mindre. Jag har läst många utlåtanden från båda. De har iallafall gemensamt att det finns förslag på anpassningar, mer eller mindre individanpassade. Det som jag tyckt varit det bästa för elever som gjort privat utredning är att det oftast varit snabbare stöd med medicin. Via regionen är det utan problem 2 års väntetid för att få göra själva utredningen och sen ofta väntetid även för att påbörja medicininsättning. Det är dock fruktansvärt att man ska behöva köpa utredning för att inte behöva vänta så länge. En del barn misslyckas så länge i skolan att det är svårt att vända den dåliga självkänslan och självförtroendet efter. Ett av de privata bolagen som gjort utredningar som jag uppfattat som proffsiga har ett gratis konsultationsmöte för en första bedömning. Kanske kan du söka efter något liknande?

Enligt en psykologbekant så är det i princip uteslutet att få remiss till psykiatrin för npf-utredning. Kön till psykiatrin är lång och patienter med svåra psykiska problem går före.

Jag hade i din situation absolut sökt privat om du har ekonomiska möjligheter. Jag har hört gott om utredningar som gjorts både privat och inom offentlig vård.

Har flera elever som är utredda av privata vårdbolag, mer eller mindre seriösa och mer eller mindre omfattande. Detsamma gäller regionens utredningar. En del regioner gör mer omfattande utredningar och en del mindre. Jag har läst många utlåtanden från båda. De har iallafall gemensamt att det finns förslag på anpassningar, mer eller mindre individanpassade. Det som jag tyckt varit det bästa för elever som gjort privat utredning är att det oftast varit snabbare stöd med medicin. Via regionen är det utan problem 2 års väntetid för att få göra själva utredningen och sen ofta väntetid även för att påbörja medicininsättning. Det är dock fruktansvärt att man ska behöva köpa utredning för att inte behöva vänta så länge. En del barn misslyckas så länge i skolan att det är svårt att vända den dåliga självkänslan och självförtroendet efter. Ett av de privata bolagen som gjort utredningar som jag uppfattat som proffsiga har ett gratis konsultationsmöte för en första bedömning. Kanske kan du söka efter något liknande?
Vill du skicka pm om vilket bolag du fått god uppfattning om? Jag har googlat, en hel drös kommer upp som sponsrade, en del hamnar högt i listan ändå, men det känns svårt att sålla :) mindler är tex ett företag som erbjuder privat utredning och det är ett mer bekant namn än andra då man sett reklam för dom i andra sammanhang, men det behöver ju inte betyda att dom är bra 😅

I ditt ställe hade jag inte lagt energi på att få remiss till psykiatrin utan istället vänt mig till en privat mottagning. Jag hade känt att jag inte ville vänta längre på att få hjälp och en inte alltför vild gissning är att om du skulle få komma in i regionens kö så lär den vara ordentligt lång. Jag tänker också att det kan löna sig rent ekonomiskt att betala om det gör att du slipper vara sjukskriven framöver.

Som ett allmänt tillägg, en del strategier har jag redan hittat själv, men jag skulle vilja testa medicin för "att få lugn tyst på hjärnan", 700 tankar samtidigt, oförmåga att sortera/fokusera och för att kunna få ett bra liv, inte bara ett där jag överlever. Jag har tankar om att det inte är värt att fortsätta leva så här i 60 år till (obs, inga aktiva självmordstankar! Bara en känsla av att det är meningslöst), för jag är trött in i själen på att kämpa för att överleva, jag vill leva också.

Hur fungerar det med hjälp sedan om man gör utredningen privat?
Om man nu får en adhd-diagnos, får man så lov att fortsätta gå privat för att få medicin?

Enligt en psykologbekant så är det i princip uteslutet att få remiss till psykiatrin för npf-utredning. Kön till psykiatrin är lång och patienter med svåra psykiska problem går före.
Då måste jag ha haft tur, eller så har det blivit ännu värre de senaste åren? Men å andra sidan så ringde jag också till dem och sa att jag SKA ha en diagnos, sa att "visst, jag fungerar på jobbet, men då fungerar absolut inget annat heller". Jag gav dem inget alternativ riktigt, för det fungerar aldrig. De gånger jag sagt att "Jag tror jag behöver hjälp" med något, då får jag aldrig det. Det spelar ingen roll vad det gäller. Tyvärr. För det gör också att jag går för länge med diverse problem som säkert kunnat hjälpas bättre om jag fick hjälp tidigare.

Kanske gör det att det låter som att jag har svåra psykiska problem? Det är ju helt rätt att de med mest behov av hjälp får det först, men f*n vad jag är less på att vården är ett så nedprioriterat område hela tiden. Man ska ju inte behöva må katastrofalt eller veta exakt vad som är fel och hur det ska åtgärdas för att kunna få hjälp att må bättre... (och inte heller behöva bete sig som jag gör för att få hjälp)

I ditt ställe hade jag inte lagt energi på att få remiss till psykiatrin utan istället vänt mig till en privat mottagning. Jag hade känt att jag inte ville vänta längre på att få hjälp och en inte alltför vild gissning är att om du skulle få komma in i regionens kö så lär den vara ordentligt lång. Jag tänker också att det kan löna sig rent ekonomiskt att betala om det gör att du slipper vara sjukskriven framöver.
Det är lite så jag känner, att det kommer ändå ta en evighet om jag nu skulle kämpa mig in i kön inom offentlig vård.
Tyvärr är bufferten obefintlig (pga tidigare sjukskrivningar bland annat), annars är det ju inte så stor summa det handlar om. Men ska undersöka möjligheterna rent ekonomiskt.

Då måste jag ha haft tur, eller så har det blivit ännu värre de senaste åren? Men å andra sidan så ringde jag också till dem och sa att jag SKA ha en diagnos, sa att "visst, jag fungerar på jobbet, men då fungerar absolut inget annat heller". Jag gav dem inget alternativ riktigt, för det fungerar aldrig. De gånger jag sagt att "Jag tror jag behöver hjälp" med något, då får jag aldrig det. Det spelar ingen roll vad det gäller. Tyvärr. För det gör också att jag går för länge med diverse problem som säkert kunnat hjälpas bättre om jag fick hjälp tidigare.

Kanske gör det att det låter som att jag har svåra psykiska problem? Det är ju helt rätt att de med mest behov av hjälp får det först, men f*n vad jag är less på att vården är ett så nedprioriterat område hela tiden. Man ska ju inte behöva må katastrofalt eller veta exakt vad som är fel och hur det ska åtgärdas för att kunna få hjälp att må bättre... (och inte heller behöva bete sig som jag gör för att få hjälp)

På min bekant lät det som att det var ett beslut ungefär, att de inte gör utredningar. Men det kanske är olika i olika regioner

På min bekant lät det som att det var ett beslut ungefär, att de inte gör utredningar. Men det kanske är olika i olika regioner
Det låter jättekonstigt. Det är nog väldigt långa köer till utredningar på många ställen, men jag har aldrig hört talas om någon mottagning där de slutat utreda? Det vanliga är väl mer att man utreder så mkt man bara hinner men att trycket är ENORMT och att man därför tvingas prioritera stenhårt.

/också psykolog

Det måste det ju vara i så fall. Grejen är ju den att många med odiagnostiserad NPF mår uselt och det är tyvärr jättevanligt att framförallt tjejer/kvinnor feldiagnostiseras först och får diverse andra diagnoser på symtomen istället. Vem blir tex inte deprimerad och orkeslös av att ständigt behöva anpassa hela sig själv för att klara av basic saker i vardagen, varje dag hela tiden? Men när killarna får en NPF-diagnos så får tjejerna höra "Ryck upp dig lite" och sedan blir diagnostiserade som deprimerade. Kanske sådant du redan har koll på, det här skriver jag mest för att många tyvärr inte har någon aning om det.

Jag tycker iaf att det är oerhört viktigt att alla som misstänker att de blivit hjälpta av en NPF-diagnos faktiskt försöker få till en utredning också. Om det ständigt konstateras att "Det är ingen idé att försöka, du får ingen hjälp ändå", då kan det göra livet ännu jobbigare för den som behöver hjälp, och om folk slutar söka hjälp så får ju beslutande politiker rätt i att de inte behöver satsa mer på vården. Om köerna plötsligt skulle försvinna, ja då har ju politikerna lyckats och allt är bra! Att det beror på att folk helt gett upp hoppet om hjälp, det syns inte i statistiken så länge personerna faktiskt är vid liv.

Det är lite så jag känner, att det kommer ändå ta en evighet om jag nu skulle kämpa mig in i kön inom offentlig vård.
Tyvärr är bufferten obefintlig (pga tidigare sjukskrivningar bland annat), annars är det ju inte så stor summa det handlar om. Men ska undersöka möjligheterna rent ekonomiskt.
En utredning brukar kosta ganska mycket. Typ 40 000 kr?

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft kontakt med psykiatrin i många år för mitt mående, har ADHD,Asperger,ångest,depression, grova humörsvängningar (troligtvis...
Svar
15
· Visningar
2 311
Senast: chaosgirl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka