Prisvärda täcken??

fettso

Trådstartare
Suck och stön, mina hästar är hopplösa.

Kaela har nu haft sönder båda sina regntäcken, båda nyinköpta från Hööks i år.
Thermo Master.
Hon har slitit av hela sidan på det ena, med maggjordar och allt.
Det andra har hon slitit loss maggjordarna+ lite tyg där dom fäste.:(

Känns inte lönt att köpa svindyra täcken, när man har täckesmarodörer här hemma:crazy:
Vill ha tips på bra och prisvärda Regn+Fodrade Regn+Vintertäcken!!
Det måste vara andastäcken, så man kan lägga även på blöt häst!!:bump:

Sv: Prisvärda täcken??

Thermo Master.

Känns inte lönt att köpa svindyra täcken, när man har täckesmarodörer här hemma:crazy:
Vet hur det känns. Blev litet full i skratt när jag läste din tråd.:rofl: Jag hade för många år sedan ett halvblod som mördade täcken och som jag köpte ett Horse saver täcke till. Damen i affären färsäkrade mig att det inte skulle gå att ha sönder, det var t.o.m. garanti på det. Mycket skeptisk gick jag hem med täcket och när jag efter två dagar kom tillbaka med resterna av det i en påse så insåg samma dam i affären att min skepsis varit befogad. Jag fick pengarna tillbaka. Tyvärr så finns det nog inga täcken som står emot bättre än de gamla byngliga New Zeeland-täckena och de är ju inte så kul att försöka hålla rena. Vet inte ens om de går att få tag på längre.

Shires och Horseware Amigo. Ligger väl ungefär i samma prisklass som Hööks.

Iofs har jag en stallkompis som bara har Börjestäcken till sin häst. Förvånansvärt bra måste jag säga.

Finns det nån chans att kunna laga täckena jag redan har??
Känner ingen som kan ta sig an det.:(

Men måste som sagt ändå köpa nya snart, finns ju svinbilliga täcken i Ullared, men dessa är nog inte andas täcken??

Hur är Börjes täcken??Bukas täcken vet jag är bra, men dom är väl också dyra??

Men måste som sagt ändå köpa nya snart, finns ju svinbilliga täcken i Ullared, men dessa är nog inte andas täcken??

Bucas är rätt dyra. Börjes täcken har jag använt i många år nu och de är prisvärda, andas och helt ok.

shires tycker jag är väldigt prisvärda och ffa bra, båda i passform och kvalite!

skulle aldrig köpa hööks eller börjes, dom är ju sämst.... bucas tycker jag inte om, dålig passform och rätt fula.

horseware är bäst, men shires kostar hälften. själv har jag nästan bara horseware och shires nu för tiden.

Jag köpte billiga regntäcken på Ge-kå´s i Ullared, betalade 200kr/st o det är dom bästa täckena jag haft, inte en erpa på dom efter mkt användande o hårda tag i hagen

Andas täckena som du köpte på Gekås??Vi har ju bara 4 mil dit....:angel:

På vilket sätt har dina hästar sönder sina täcken?

Bara lite nyfiken:)

Thermo Master.

Oj, svårt det där. Antingen så får hon gå utan täcke i vinter eller så tycker jag att du skall leta begagnade på typ trdera mm. Annars så har ju Ullared bra täcken till bra priser.

min erfarenhet av ullareds täckena är att andasfunktionen inte fungerar tillfredställande (varken på det jag köpt eller mina vänninors. gäller både vinter och regntäckena). börjes billigare täcken är ju ungefär samma pris och lika hållbara/eller inte som ullareds, men med bättre andasfunktion.

köper helst horsewere eller bucas, tycker det har blivit billigare i längden. även shires har bra hållbara täcken där andasfunktionen fungerar fint

kom på att my one säljer ett eget märke (caprili ?) som ska vara en kopia på horsewere men betydligt billigare.

Senast ändrad av en moderator:

Nu var det länge sedan som jag var i Ullared. Men då hade dom Källqvists täcken.Men dom kanske har slutat med dom. Jag tycker att fungerade bra på mina. Bucas tycker jag därimot inte om. Dom regnar det ofta igenom tycker jag. Dålig passform på mina hästar med.

HorseSaver. Helt outstanding i hållbarhet, och i helt okej prisklass! De är troligen inte oförstörbara, men de har stått emot år efter år efter år här utans kråma.

Hööks ThermoMasterskit (sorry men..) har gått sönder påen kvart av att de kliat sig mot ett träd.

HorseSavers regntäcken ligger på ca 700 pix om man köper från rätt ställe, finns med resp utan fleecefoder.

Jag använder mest Horseware , men kan hända ibland Shires också. Shires täckena håller tätt och är faktiskt BILLIGA! Man kan lätt hitta fodrat regntäcke för 500 kr med snabbknäppe, bogveck etc!

Vill bara säga att Ullaredstäckena varierar nog i kvalitè. Jag köpte själv ett ofodrat regntäcke med halvhals för några veckor sedan. Jättefint, passade bra. Trots att jag impregnerade det med två burkar impregneringsspray innan jag använde det så höll det inte tätt. :(

Däremot har jag läst här på Buke att andra gillar de täckena så det beror nog på vilken sorts täcke det är fråga om. I Ullared får de väl inte in samma märken hela tiden utan det varierar.

Jag har köpt mkt täcken i Ullared till mina hästar (6st) o jag har inte ännu fått tag i nått täcke som inte andats ellet hållit tätt, Har köpt både regn o fodrade vintertäcken. De enda täckena jag varit missnöjd med är fleestäcken för de är så stora i storlekarna, så när pållarna har på sig dom så ser det ut som klänningar, i synnerhet på shettisarna, där går de nästan ner i backen.

Det skulle aldrig falla mig in att köpa ett hästtäcke för flera tusen. Förr eller senae går de sönder.
jag har köpt ett grönt regntäcke på hööks för några år sedan. Det andades inte om det är något jag lärt mig sen dess att ALLA mina täcken måste göra. Det stinker fotsvett om täcket nu!

Har köpt ett regntäcke (som andas) på ullared. Skitbra! En reva i det, men det blir det ju förr eller senare.

Rekomenderar ullared varmt! (eller ja, GeKås)

Har oxå köpt täcken i Ullared och är väldigt nöjd. Vintertäcket jag köpte i vintras har varit kanon, men som sagt där kan nog finnas både bra o dåliga. Betalade 400:- för det och det är tjockt och har inte regnat igenom en enda gång ...... vi fick ju bara regn i Skåne i vintras.

Nu köper jag heller inte täcken för flera tusen, men jag har flera täcken som kostat strax över tusenlappen.

Och jo förr eller senare går de säkert sönder. Men jag har täcken som är tio år gamla, och förutom solblekning och lite fläckar som inte går bort så är de fortfarande i samma skick som nya. (Förutom att de är omoderna då jmf med dagens täcken, vilket i sig är en anledning att köpa nya täcken efter X tid, jag bytte ut nästen hela täckesbeståndet förra året för att få nya funktionstäcken istället. La måååånga tusen totalt, men då räknar jag kallt med att de står sig i 10 år de med.

ThermoMaster däremot, där är överlevnadsrekordet två år. Bottennoteringen är en dag (hästen rullade sig - täcket gick sönder). HorsePower från Hööks däremot tycks vara riktigt bra.

Inte ens nu med en liten ligist i hagen som river och sliter i täckena har det blivit minsta skråma på nuvarande täcken (HorseSaver, Horseware Amigo, Bucas, Pessoa och liknande 'mellanprisklass'. Har ett HorsePower från Hööks med som håller fint, men ändå är lite sämre än de andra i övrigt, t ex blir det som ett ispansar när det varit nederbörd och sen fryser, de andra rinner fukten av och det tas inte upp i tyget och blir inget pansar)

Liknande trådar

Utrustning Är det någon som testat Boles "egna" täcken som heter Horse Action? Jag tyckte priserna var himla bra, jag skulle kunna köpa både ett...
Svar
3
· Visningar
1 174
Senast: pinky
·
Övr. Hund Jag ska till Hööks om någon vecka och shoppa lite och tänkte köpa ett vintertäcke. När det är snö så brukar min hund frysa när man går...
Svar
3
· Visningar
1 457
Senast: Hagstadius
·
M
Hästvård Ja nu sitter jag här och planerar sommaren för min femåriga shetlandsponny som i höstas fick problem med eksem antagligen beroende på...
Svar
9
· Visningar
1 468
Senast: M-Meduza
·
Utrustning Jag ska köpa ett nytt vintertäcke till pållan. Jag har funderat på ett Thermo Master från Hööks, då jag bara har bra erfarenheter av...
Svar
4
· Visningar
2 992
Senast: Inka-90
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar