Prisvärd inkörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Prisvärd inkörning

Jag tycker i och för sig ändå inte att man kan hävda att en häst som gjort 100 starter och tjänat en mille inte är inkörd, trots att den inte tycker om traktorer;)

Plus ett på den!!!!! :idea:

Jag skulle nog utan problem kunna köra dressyr-körning med min ena med lite övning - men om han möter något han tycker är läskigt så går det inte. Men vi har kommit så långt att det funkar på lite avstånd - på 5 år!

Fast "man" kan hävda precis vad som helst. Sedan om "man" har rätt eller inte är ju en annan femma ;)

Och det jag säger är alltså att det finns säkert en miljon olika definitioner på vad som avses med en inkörd häst. Min häst köpte jag ju som riden och körd och det visade sig innebära att han burit ryttare (om jag minns rätt) en gång och dragit hemmagjord släde en gång. Och det är klart att han därmed var både riden och körd - även om jag själv lägger en helt annan betydelse i orden! Skulle jag säga att en häst var riden och körd så skulle jag mena att han var van vid jobbet men utan att ha lärt sig mer komplicerade rörelser till exempel.

Det jag ville lyfta fram var alltså att definitioner kan variera rätt mycket från individ till individ!

Ja, jag tycker ni pratar om olika grejer, eftersom vi uppenbarligen får förtydliga att det handlar om trav också. De flesta hästar, till och med unghästar, tar ingen notis om bilar etc, men bara för att de gör det innebär ju inte det att de är oinkörda. Lämnar jag in en unghäst på inkörning, vilket ts efterfrågade, så får jag med största sannolikhet tillbaka en häst som går i vagn och tar styrning, inte en som kan ut och dressyrtävla eftersom detta inte är relevant för en travhäst, och inte en som är 100% miljötränad, eftersom de flesta tränare har sina unghästar på anläggningar. Sedan att de allra flesta hästar lär sig snabbt och inte är rädda för bilar etc är en annan sak. Men att kalla de som är rädda för traktorer etc oinkörda är väl lite väl magstarkt.

Du tycker inte att de två hästar jag angav i exemplet är inkörda då eftersom det inte gäller för din åsikt om vad som är en inkörd häst? De fungerar ju för sitt ändamål, att springa på travbanan, givetvis är de inkörda (kan dra paraleller med ridningen också, jobbade inom ett dressyrstall när jag var ung och dum, den stora stjärnan där gick internationell klass, däremot gick det inte att rida ut på honom, eftersom han inte var trafiksäker, kom det en bil så skenade han, men ändå vann han grand prix ett flertal tillfällen, tråkigt om det finns personer som inte ens anser att han skulle vara inriden bara för att han inte var miljötränad).

Man kan ju kanske tala om bra och dålig inkörning? Och sen ett ointresse att behöva ändra en fungerande situation.

Hos "oss" som kör på vanliga grusvägar och möter bilar/cyklister/crossar/hundar/ långtradare etc skulle det inte funka med hästar som skenar för de ser en traktor, hur många millar den än travat in, så måste den ju kunna tränas hemma oxå.

Så personligen skulle jag lägga stort fokus och träning på att hästen skulle kunna hantera traktorer, jag gillar varken att skena eller hästar som stressar upp sig över såna vardagliga saker.

Dessutom måste det vara jobbigt när traktorn kommer ut för att sladda/vattna banan, hur gör ni då? *nyfiken*

Nä, det är sant, just den hästen värmdes aldrig när traktorn var ute på banan, alternativt på lilla banan om det fanns någon sådan, och sedan sa man till kusken att hålla sig borta från traktorn helt enkelt, Pepita har jag haft många skenturer på, hela hennes släkt gillar att skena, och hon skitskraj för cyklar, mopeder fyrhjulingar och så vidare. Det ligger nog en del i psyket också?

En tränare som har en häst på en träningsanläggning lär inte lägga tid på att hitta timmerbilar etc bara för att en amatör eventuellt ska träna hästen i ett annat liv, för varför skulle den det? Hästen fungerar på den träningsanläggningen, att påstå att den inte är inkörd är fel, anser jag för då finns det många hästar som inte är inkörda och som startar i dagens läge.

Själv vill jag givetvis också ha en säker häst, men anser ändå att det finns hästar som inte är miljötränade för min träningsmiljö som ändå är inkörda...

Nä, det är sant, just den hästen värmdes aldrig när traktorn var ute på banan, alternativt på lilla banan om det fanns någon sådan, och sedan sa man till kusken att hålla sig borta från traktorn helt enkelt, Pepita har jag haft många skenturer på, hela hennes släkt gillar att skena, och hon skitskraj för cyklar, mopeder fyrhjulingar och så vidare. Det ligger nog en del i psyket också?

En tränare som har en häst på en träningsanläggning lär inte lägga tid på att hitta timmerbilar etc bara för att en amatör eventuellt ska träna hästen i ett annat liv, för varför skulle den det? Hästen fungerar på den träningsanläggningen, att påstå att den inte är inkörd är fel, anser jag för då finns det många hästar som inte är inkörda och som startar i dagens läge.

Själv vill jag givetvis också ha en säker häst, men anser ändå att det finns hästar som inte är miljötränade för min träningsmiljö som ändå är inkörda...

Precis, det finns inget intresse att ändra en fungerande situation, och har man inte behov av att vänja hästen för timmerbilar, så lägger man inte heller den tiden, förrens grannen börjar avverka ;)

Precis, det finns inget intresse att ändra en fungerande situation, och har man inte behov av att vänja hästen för timmerbilar, så lägger man inte heller den tiden, förrens grannen börjar avverka ;)
Men på något underligt sätt så lyckas den vane kusken nästan alltid att vänja hästen vid dess hemtrakter och farligheter.
När jag tog hem mina hästar från Italien så hade min gudomlige snälle valack på 7 år aldrig sett stora stenbumlingar eftersom han bara blivit körd på fina banor tidigare och skogen är ju som sagt full av stenbumlingar. Han försökte vända/kasta sig stup i ett...
Efter några vändor var stenarna snälla troll som inte gjorde någon förnär.
Hade det suttit en halvdan van kusk bakom hade det blivit åka av....
gulan

Men på något underligt sätt så lyckas den vane kusken nästan alltid att vänja hästen vid dess hemtrakter och farligheter.
När jag tog hem mina hästar från Italien så hade min gudomlige snälle valack på 7 år aldrig sett stora stenbumlingar eftersom han bara blivit körd på fina banor tidigare och skogen är ju som sagt full av stenbumlingar. Han försökte vända/kasta sig stup i ett...
Efter några vändor var stenarna snälla troll som inte gjorde någon förnär.
Hade det suttit en halvdan van kusk bakom hade det blivit åka av....
gulan

Allt är ju relativt och en normal häst lär sig ju ganska snart att stenar inte är någon fara, de ligger dessutom stilla. ;)

Vi får ju automatiskt ganska socialt tränade hästar eftersom de stöter på så mycket i vardagen, sen om man är van eller inte, jag brukar ta det lugnt och läsa av hästen och hur den tänker reagera.
Trakorn är ett måste att lära sig, det skulle vara väldigt jobbigt för lata mig att behöva värma när inte traktorn är där...

Å andra sidan häromdagen var jag ute och körde en 4-åring och det kom upp en cyklist bakom, hon hissade flaggan och gasade på, så jag bad honom hålla sig bakom tills vi kunde svänga av och sen travade vi på.
Kändes onödigt att utmana den situationen där hon redan reagerat och bråka med henne, istället tror jag hon nästa gång tar cyklisten med mer lugn, han skrämmde henne inte, utan vi travade lugnt därifrån :)
Däremot är det sällan jag låter dem vända.

Hmm.. Inte fått några svar på vilka 10-talet hästar och tränare det gällde i Estland? Kanske glömt namnen på alla hästar och tränare? Eller heter de Mollgan allihopa kanske. . ;-)
Trist att du har dålig erfarenhet från några tränare i Estland, för mig är det tvärt om. Har varit ordning och aldrig känt det som att några fakturor "saltats". Hästarna har varit fina i hull och fina att hantera när de kommit hem. Sen om de presterar på banan hänger ju mer på vad hästarna har för stam och egna förutsättningar..våra ser iallafall ut att bli bra. :-)
Så som flera andra skrivit här så gäller det ju att vara noga med vart de skickas.. för du tror väl inte på allvar att det handlar om att de pratar ett annat språk och är ett annat land?;). Precis som i Sverige så finns det ju bättre och sämre folk även där, handlar om rätt personer och inte om rätt geografiskt läge. Eller resonerar du så att "det är riskabelt att ha häst på gotland, eller i värmland" om du hade haft hästar som hanterats dåligt av någon som bodde där?...
Skillnaden är ju prisläget mellan länderna, vilket gör att det är billigare där. Men precis som i Sverige så är inte alla tränare och människor likadana där heller..hur konstigt det än kan låta ;).
Är inga bekymmer med att åka dit och kolla till dem heller.. kostar ett par hundringar med ryanair numera, så man behöver inte ens åka färjan längre. Fast kan vara rätt skoj att åka på dem också om man är ett gäng, vi brukar försöka passa in det när de kör tävlingar på banan där. Då passar de ju samtidigt på att visa upp småttingarna på banan också.
Men har man råd o inte bryr sig om vad saker kostar, så givetvis är det bättre att sätta hästarna i träning hos någon av de större proffsen här. Men prisbilden är ju som sagt en helt annan då..o det var ju "prisvärt" som efterfrågades. :laugh:
Det som är blev lite lustigt i det hela här, är ju att när man vill hjälpa någon att undvika "rötäggen" och rek någon/några som är bra... så ses det som reklam här och plockas bort :-). Men du kan ju gärna skicka mig ett PM och tala om vilka hästar och tränare det var i Estland. Det 10-tal du pratar om. För har stött på liknande argument förut..med folk som haft hästar som varit i så dåligt skick därifrån..men när man vill veta vilka hästar det var, och tränare som hade dem. Då finns det ingen täckning för det...utan har handlat mer om det som vi har allt för gott om inom travet. Rent skitsnack... så ser fram emot ditt PM. :-)

Är ingen travmänninska (än) men min syn på inkörd häst är när den går utan större problem att sela å spänna för samt köra i vagn utan att den är rädd för vagnen. den ska gå att styr och fårstå gas och broms!

Till TS jag skulle nog välja en liten familjär tränare som håller på med inkörning så den inte hämnar i tränar hysteri stall å blir en löpande band vara.

Men jag har som sagt väldigt lite erfarenhet från travet, men har besökt en del travstall och har en tränare i släkten, jag gillar små familjära stall där de får ta tid:love:

Hoppas ingen tar illa vid sig:cry:

Kl och spär på!

Körd häst går att spänna för och köra framför vagn och ett flertal redskap.

Inkörd häst går att köra med trygghet och lugn framför i stort sätt alla redskap och vagnar i alla för vagn/redskapet lämpliga gångarter. Dessutom av olika kuskar och i växlande miljöer med alla ddär förekommande störningsmoment.

Många travhästar fixar detta! Av de jag stött på har de många gånger varit helt otroligt stabila även som unga. Mycket av tillvänjningen borde vara avklarad redan före inkörningen.

Nu släpar mina hästar lite tyngre saker bakom sig och inte lika fort, men principen, tycker jag, borde gälla alla hästar. Säkerhetsmarginalerna skulle öka då, till gagn för alla som hanterar körda hästar oavsett vad man ska ha dem till.

Ptr

SDet du menar är absolut inget man kan landa i med en travare som är 1-1,5 år och är på inkörning.

Det tar betydligt längre tid än en inkörningsperiod för att komma dit. Speciellt som det inte är lämpligt att belasta så unga hästar med tung utrustning tidigt.

Man måste inte lasta femtielva timmer. Det räcker med en brännvedsbit så rör sig kälken annorlunda och börjar styra som den ska. Momenten att lasta och lossa. Släpar man på en harv eller sladd så får man se till att det går lätt! Det är inte att få jobbet gjort som räknas.

Poängen jag vill bidra med är att man tillochmed startar endast körda hästar, helt okej, bara man inte påstår att de är fullt inkörda och att man beter sig därefter. Och oftast är det ju så de gör, så det är inte problemet som jag ser det.

Jag har sett riktigt unga travare vara med i skogen och jobba, på den nivå som var lämplig för dem, de var mycket duktiga. En med bara skacklar, en med linor och svängel. De fick backa intill som om de skulle sätta i en sax. De var fint körda! De skulle senare lämnas till inkörning, kan man misstänka att det gick rätt bra tro?

Ptr

Som i de flesta fall, tro?

Jag har bara varit med om en häst som det inte gått bra med - men den var totalt obildbar under hela sin levnad - snäll men det slog slint och det var som den inte mindes det den lärt sig från gång till gång. Under 4 år. :eek:

Liknande trådar

Hur viktigt är det för er att utbilda er häst själv? Jag har alltid ridit och kört in mina hästar själv och har fått till mina hästar...
2
Svar
22
· Visningar
1 253
Senast: animalasia
·
Utrustning Jag har en spårklippt frusen b-ponny som i HW pony har 100 cm, tyvärr säljer inte HW varmare täcken än 250 gr vilket är för lite. Han...
2
Svar
31
· Visningar
1 433
Senast: Fiorano
·
Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
328
Senast: Unafraid
·
Utrustning Både jag och dottern behöver skor inför vintern i stallet. Vad har ni för tips? Inga muckboots, inga fancy dyra i läder som jag ändå...
Svar
10
· Visningar
902
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka