Prisvärd inkörning

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Battin
  • Startdatum Startdatum
Sv: Prisvärd inkörning

Så har det alltid varit på trav. Det beror nog på att det är så relativt få inlägg på trav att moderatorerna av tristess gärna är in och petar på allt de kan. Vare sig det är berättigat eller inte.

Kan bara hålla med om det. :bow::bow::bow:

Inte så konstigt att dom flesta travfolk söker sig ifrån buke till bland annat facebook och andra mer intressanta forum utan sånt här.

2500??
Vem kan driva en seriös rörelse och ta under 100/dag i Sverige?
Jag har haft min häst på lösdrift för 100:-/dag. Alltså utan träning, bara daglig hantering. Det är ifs. inte speciellt billigt.

Nu sade iofs Civil action att h*n menade 2500 för 7-14 dagar, alltså mellan 178 och 357 kr//dag. :)

Men vem kan säga att man kört in en häst på 7 dagar?
Visst att det kan funka att förflytta hästen med vagn en bit, men knappast så man kan kalla hästen inkörd, väl?

2500??
Vem kan driva en seriös rörelse och ta under 100/dag i Sverige?
Jag har haft min häst på lösdrift för 100:-/dag. Alltså utan träning, bara daglig hantering. Det är ifs. inte speciellt billigt.

Proffs tränare på en mellan bana i södra sverige ;) som har ett större lopp nu i sommar inte långt från mig.

Visst att det kan funka att förflytta hästen med vagn en bit, men knappast så man kan kalla hästen inkörd, väl?

En häst är inkörd i mina ögon när du kan köra den utan medhjälpare på bana alltså ca 2-4 dagar efter att man börjat :) om den inte är extremt bråkig då vill säga. Resten av dagarna är bara för att träna rutin på saker och ting. Inkörning + tillkörning 1 månad + bete gav min vän 5000kr + moms för hos en proffsare på samma bana nämnd ovan här för 3 år sedan, så även proffsen tar vad dom får. :angel:

Men jag kan inte tänka mig att det efter 7 dagar går att ta hem sin "inkörda" häst och tro att man kan köra den hemma, på nya vägar.
Gör folk det?
Snarare känns det som alla som lämnar iväg på inkörning "max en månad" efter ett halvår fortfarande har sin häst i proffsträning.

Men jag kan inte tänka mig att det efter 7 dagar går att ta hem sin "inkörda" häst och tro att man kan köra den hemma, på nya vägar.
Gör folk det?
Snarare känns det som alla som lämnar iväg på inkörning "max en månad" efter ett halvår fortfarande har sin häst i proffsträning.

Nya vägar så tar man ju med sig någon första gången/gångerna fast på bana där unghästar (1åringar) SKA tränas så är det oftast inga problem :)

Och jo det finns folk som har kvar sina hästar efter ett halv år fast då ska man ju ha råd med det också lite dyrt med tanke på vad man faktiskt får tillbaka tycker jag.

Men jag tror vissa proffs mörkar att hästen är snäll att köra, eftersom de vill ha kvar den i träning, om alternativet är att ägaren plockar hem den och tränar själv.

Kl (tror jag?) En tränare jag känner (proffs) har bete åt hästarna 15 maj - 15 september med inkörning. Detta kostar 7500+moms, hästen får då vagn på sig det första eller sista som händer. Han har tjänat på detta då han har stora marker och varje år fått behållt 2-3 hästar i träning av det 30 tal som kommer på betet. Med inkörd häst menas då att den är satt i vagn, ökar och minskar tempo på kommando, kan stanna och svänga, det tar ett par - tre gånger i vagn. Sedan anser han att träningen börjar. Den här tränaren håller till på Valla men jag vet inte om han fortfarande gör så.

Men jag tror vissa proffs mörkar att hästen är snäll att köra, eftersom de vill ha kvar den i träning, om alternativet är att ägaren plockar hem den och tränar själv.

:bow::bow::bow::bow:

Mycket stor (och nästan farlig:eek:) sanning det där.
Det visar också på hur ärliga våra kära proffstränare är...

Kl (tror jag?) En tränare jag känner (proffs) har bete åt hästarna 15 maj - 15 september med inkörning. Detta kostar 7500+moms, hästen får då vagn på sig det första eller sista som händer. Han har tjänat på detta då han har stora marker och varje år fått behållt 2-3 hästar i träning av det 30 tal som kommer på betet. Med inkörd häst menas då att den är satt i vagn, ökar och minskar tempo på kommando, kan stanna och svänga, det tar ett par - tre gånger i vagn. Sedan anser han att träningen börjar. Den här tränaren håller till på Valla men jag vet inte om han fortfarande gör så.

Låter som de jag pratar om med dock så är det mycket billigare på andra sidan om sverige ;) därav priset på ca 5000-5500kr + moms dock håller ingen av dom på idag då alla fallit för ålders sträcket :p.

Nej, jag har inte påstått det, jag bara förtydligade vad jag uppfattade att Civil action menade angående dygnskostnaden.

Trist att du har dålig erfarenhet från några tränare i Estland, för mig är det tvärt om. Har varit ordning och aldrig känt det som att några fakturor "saltats". Hästarna har varit fina i hull och fina att hantera när de kommit hem. Sen om de presterar på banan hänger ju mer på vad hästarna har för stam och egna förutsättningar..våra ser iallafall ut att bli bra. :-)
Så som flera andra skrivit här så gäller det ju att vara noga med vart de skickas.. för du tror väl inte på allvar att det handlar om att de pratar ett annat språk och är ett annat land?;). Precis som i Sverige så finns det ju bättre och sämre folk även där, handlar om rätt personer och inte om rätt geografiskt läge. Eller resonerar du så att "det är riskabelt att ha häst på gotland, eller i värmland" om du hade haft hästar som hanterats dåligt av någon som bodde där?...
Skillnaden är ju prisläget mellan länderna, vilket gör att det är billigare där. Men precis som i Sverige så är inte alla tränare och människor likadana där heller..hur konstigt det än kan låta ;).
Är inga bekymmer med att åka dit och kolla till dem heller.. kostar ett par hundringar med ryanair numera, så man behöver inte ens åka färjan längre. Fast kan vara rätt skoj att åka på dem också om man är ett gäng, vi brukar försöka passa in det när de kör tävlingar på banan där. Då passar de ju samtidigt på att visa upp småttingarna på banan också.
Men har man råd o inte bryr sig om vad saker kostar, så givetvis är det bättre att sätta hästarna i träning hos någon av de större proffsen här. Men prisbilden är ju som sagt en helt annan då..o det var ju "prisvärt" som efterfrågades. :laugh:
Det som är blev lite lustigt i det hela här, är ju att när man vill hjälpa någon att undvika "rötäggen" och rek någon/några som är bra... så ses det som reklam här och plockas bort :-). Men du kan ju gärna skicka mig ett PM och tala om vilka hästar och tränare det var i Estland. Det 10-tal du pratar om. För har stött på liknande argument förut..med folk som haft hästar som varit i så dåligt skick därifrån..men när man vill veta vilka hästar det var, och tränare som hade dem. Då finns det ingen täckning för det...utan har handlat mer om det som vi har allt för gott om inom travet. Rent skitsnack... så ser fram emot ditt PM. :-)

Bra att du ursäktar ditt inlägg!
Bättre att låta bli att lägga ett inlägg om tiden inte finns så det inte blir sånt här tycker jag.

*on topic*
Prisvärd inkörning för 1-1½ åring är ca 2500kr (+moms) oavsätt var i landet alltså ca 1-2 veckors träning så den är inkörd och färdig att träna vidare. Inte träning av hästen utan enbart inkörning, vidare träning är en annan fråga. :)

Estland/baltstaterna skulle jag inte rekomendera alls då jag bara haft mycket dålig erfarenhet av alla de ca 10 talet hästar jag fått efter inkörning där, från olika tränare dessutom. Vi vet inte vad som händer där och vi kan inte följa hästen alls utan får förlita oss på vad som sägs och inga garantier ges.

Senast ändrad:

Och för mig är en häst inkörd när jag utan problem kan möta en skogsskördare hemma på byvägen utan problem. Eller en långtradare,skördeströska, en skrikande skolklass, en anfallande schäfer eller vad annars jag brukar kunna möta.

Hade en häst som vägrade gå förbi traktorer (även på banan), den skulle alltså inte vara inkörd trots att den sprang in 800.000? Och min lilla svarta, 10 år, 170 på sig och 65 starter, kan man inte möta varken cyklar eller annat i skogen och har aldrig kunnat gjort, bil är ok, traktor går bra på travbanan men inte hemma, hon skulle alltså inte räknas som inkörd i dina ögon?

kl
De tränare jag jobbat för har räknat hästen som väl inkörd när denna tar styrning, inte är rädd för vagnen och ökar, minskar tempot när man ber om det. Miljöträningen har inget med inkörningen att göra, åtminstone inte där jag har jobbat. För att kunna miljöträna hästen behöver den inte vara inkörd, och för att miljöträna hästen i vagn måste den vara inkörd...

Den skulle inte fungera att träna hos mig, efter som jag möter en traktor i princip varje gång jag kör.

Men att den inte går att träna hos dig innebär ju för den saken skull inte att den är oinkörd;) Tror det är ganska många hästar som gått på bana i hela sitt liv som man inte skulle kunna en långtradare eller en skogsmaskin med...

Vad som menas med inkörd kan man ju debattera i all oändlighet. Precis som vad som menas med "inriden" "snäll att hantera" och gud vet allt. Var och en har sin defintion...

Min defintion ligger nog någonstans mitt emellan era till exempel - jag anser att en häst är inkörd när den är helt avslappnad med själva utrustningen och kan råka ut för lite saker under själva körningen som skulle kunna vara skrämmande, linor längs benen, snäva svängar etc. etc.

Jag anser däremot inte att en häst är välkörd förrän den fixar avsevärt mer saker, till exempel att den skall vara helt lugn i trafik - oavsett vad det är för trafik och en hel del andra läskigheter.

Men som sagt var, det är ju min högst personliga uppfattning om saken!

Till TS så är väl det allra billigaste alternativet att köra in själv med hjälp av goda vänner, det andra alternativet är ju att lämna bort och då får man förstås göra en avvägning av pris och vad man är beredd att riskera. Skulle jag ha haft en unghäst skulle jag gärna ha lämnat för inkörning hos en duktig och erfaren amatör där jag fick vara med och köra in hästen själv också. Mest för att det är så vansinnigt roligt att köra in unghästar!

Jag tycker i och för sig ändå inte att man kan hävda att en häst som gjort 100 starter och tjänat en mille inte är inkörd, trots att den inte tycker om traktorer;)

Liknande trådar

Trav Hej, har lite funderingar kring kuskar o trav. Finns det regler för hur ung/gammal man får vara för att få köra lopp med stor häst samt...
Svar
2
· Visningar
261
Senast: Unafraid
·
Utrustning Både jag och dottern behöver skor inför vintern i stallet. Vad har ni för tips? Inga muckboots, inga fancy dyra i läder som jag ändå...
Svar
10
· Visningar
896
Senast: Sirap
·
Utrustning Hej alla! Jag skulle verkligen behöva hjälp med att hitta en bra men prisvärd hoppsadel. Ska passa tinkerkorsning 162 cm med normal...
Svar
9
· Visningar
1 213
Senast: Fibusen
·
Mat Har vi några kaffenördar här? Jag, tedrickare, behöver er hjälp med vad julklappstips till min espressodrickande pojkvän. Vi är rimligt...
Svar
13
· Visningar
368
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka