Prissättning beg. utrustning

Shaggy

Trådstartare
Sitter och funderar på hur man prissätter begagnad utrustning. Min tanke var att kolla upp vad andra begär för samma/liknande sak. Tyvärr gick inte det så bra eftersom antalet annonser är lågt, iallafall för det märket, och prisspannet är mycket stort (den dyraste ligger ute för 3 ggr så mycket som den billigaste).
Konkret så har jag blivit tillfrågad om ifall jag vill sälja en sak och det vill jag då jag inte använder den men vill ju inte ange varken för högt eller för lågt pris.

Jag skulle utgå från sakens skick. Är det något du bara använt någon enstaka gång hade jag tagit typ 70% av nypris. Är det däremot något som är välanvänt och i väldigt "begagnat" skick, hade jag kanske bara tagit 25% av nypris.

Jag tycker att begagnade saker ska kosta från hälften av inköpspris och neråt. Att köpa något butiksnytt innebär en viss trygghet som man förlorar när man köper begagnat. Tänker bl a på att man inte vet vad varan har varit med om. För vissa saker spelar sådant ingen roll men för t ex sadlar spelar det väldigt stor roll.

Kan hålla med om att skicket har betydelse, men jag tror framför allt att det är efterfrågan som styr. Är det en "modern" pryl så verkar det gå att sälja för strax under nypris även om det är välanvänt (t ex Micklem eller PS- träns, Soft up- stigbyglar etc.), medan t ex gamla hööks schabrak verkar vara mer eller mindre omöjliga att få sålt trots mer eller mindre nyskick.

Jag tycker att begagnade saker ska kosta från hälften av inköpspris och neråt. Att köpa något butiksnytt innebär en viss trygghet som man förlorar när man köper begagnat. Tänker bl a på att man inte vet vad varan har varit med om. För vissa saker spelar sådant ingen roll men för t ex sadlar spelar det väldigt stor roll.

Hear hear

Kan hålla med om att skicket har betydelse, men jag tror framför allt att det är efterfrågan som styr. Är det en "modern" pryl så verkar det gå att sälja för strax under nypris även om det är välanvänt (t ex Micklem eller PS- träns, Soft up- stigbyglar etc.), medan t ex gamla hööks schabrak verkar vara mer eller mindre omöjliga att få sålt trots mer eller mindre nyskick.

Hööks-schabraken kan man få sålda för en femtilapp, men jag har sett alltför många annonser där man köpt det för 350:- och nu vill ha 300:- + frakt.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 040
Senast: lizzie
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 624
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Utrustning Hallå! Efter att ha sett en tjej fastna i en vanlig stigbygel och blivit släpad efter sin häst känns det som om det är dags att kosta...
2
Svar
21
· Visningar
7 491
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar