Priset för bra hö i år?

Sv: Priset för bra hö i år?

Kl

Här har hon ju redan skrivit att hon köper vitt. Eftersom hon inte skrivit tshalten så är det ju lite svårt att veta om det är rimligt pris. Även om det kostar lika mycket att pressa en bal med högt ts som med lågt så kan man ju inte begära att kunden ska betala lika mycket. Man vill ju inte betala för massa vatten.
Mitt hösilage ska jag köpa för 1,25kr/kg inkl moms. Tshalt på ca 65%. Går bonden back på det är det inte mitt fel.
Varför klaga på att det är billigt? Huvudsaken tycker jag är att det är vitt, analyserat och naturligtvis av bra hygienisk kvalitet. Utan det går det ju inte att göra en rättvis jämförelse!

Vi vet väl fortfarande inte hur det är med momsen? Eller?

Och jag klagar inte. Jag gratulerar er som känner så snälla bönder som vill sälja foder utan vinst. Men det är ju som sagt inte köparens problem. Om någon erbjuder sig att sälja billigt så slår jag också till.

Och när det gäller ensilage så måste vi också veta TS-halten för att avgöra om det är bra foder eller inte.

Det jag vill ha sagt är att det är konstigt att vissa bönder säljer till underpriser. Varför säljer de utan vinst? Och vill de inte ha ränta på markvärdet? Tyvärr är det ofta svarta pengar vid höaffärer också.

Vi vet väl fortfarande inte hur det är med momsen? Eller?

Och jag klagar inte. Jag gratulerar er som känner så snälla bönder som vill sälja foder utan vinst. Men det är ju som sagt inte köparens problem. Om någon erbjuder sig att sälja billigt så slår jag också till.

Och när det gäller ensilage så måste vi också veta TS-halten för att avgöra om det är bra foder eller inte.

Det jag vill ha sagt är att det är konstigt att vissa bönder säljer till underpriser. Varför säljer de utan vinst? Och vill de inte ha ränta på markvärdet? Tyvärr är det ofta svarta pengar vid höaffärer också.

Jag anser inte att det inte är vinst på hösilage som kostar 1kr/kg, det är ett helt normalt pris.

Varför avgör TS halten om det är BRA eller inte, ett hösilage kan vara lite våtare utan för den skull vara dåligt

och vitt är väl iaf alltid med kvitto OCH moms :angel:

På vilket sätt är det priset underpris?? Det beror väl helt ock hållet på HUR mkt man får in på vallen under ett år. Nu har de jag köper hösilage av fått in dubbelt så mkt hösilage på sina vallar i år!

Jag anser inte att det inte är vinst på hösilage som kostar 1kr/kg, det är ett helt normalt pris.

Varför avgör TS halten om det är BRA eller inte, ett hösilage kan vara lite våtare utan för den skull vara dåligt

och vitt är väl iaf alltid med kvitto OCH moms :angel:

På vilket sätt är det priset underpris?? Det beror väl helt ock hållet på HUR mkt man får in på vallen under ett år. Nu har de jag köper hösilage av fått in dubbelt så mkt hösilage på sina vallar i år!

TS halten är viktig vid prissättningen givetvis. Vid låg TS-halt skall ensilaget givetvis kosta mindre per kg annars betalar du ju för vatten. Så för att avgöra om det är billigt eller dyrt måste man veta TS.

Det är alltid bra att skriva om men menar inkl eller exkl moms. Det kan vara vitt även både om man skriver ut priset mer eller utan moms. Om du betalar 1 kr/kg inkl moms så får bonden alltså 0,80 kr/kg för sitt foder.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka