Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag köper vitt för 1kg/kg
Varför det? Han äger alla sina maskiner själv och allt är redan betalt sedan många år. Köper man tillräckligt mkt så anser jag att någon form av bättre pris borde man ha. Jag är återkommande kund till dem!
Och på vilket pris skulle det kosta mer?? (nu glömde jag ju iof säga att det är hösilage, för hö betalar jag 1,50)
Även om man äger sina maskiner själv så kostar driften och underhåll en hel del. En gammal traktor är rätt så törstig på diesel och underhållskostnaderna på traktor och redskap (oljor, filter reservdelar) drar snabbt iväg tusenlappar. Höskörd av småbal är också bland det mest arbetstidskrävande man kan ägna sig åt i jordbruket.Varför det? Han äger alla sina maskiner själv och allt är redan betalt sedan många år. Köper man tillräckligt mkt så anser jag att någon form av bättre pris borde man ha. Jag är återkommande kund till dem!
Är det inklusive eller exklusive moms?
Och maskinkostnader har man oavsett om man äger maskinerna eller inte. En bonde som inte räknar med maskinkostnader även för sina egna maskiner är inte så proffesionell.
Så du menar för att jag då inte räknar exakt vad det kostar för mig att stå och hålla lektioner så skulle inte jag vara proffsig heller då??
Det är ju bara ett löjligt uttalande!
Vid stora skördar skall priset gå ner liksom det går upp vid dåliga skördar det säger väl sig självt
Jag vet inte hur du räknar så det har jag ingen uppfattning om.
Men jag vidhåller att en proffessionell lantbrukare har koll på sina maskinkostnader. Det är ganska grundläggande kunskap för en lantbrukare. vad är det för löjligt med det uttalandet?
Men vi har fri prissättning så han gör ju som han vill.
Uttalandet att vara professionell eller inte! det finns många områden du kan vara det på!
Vad tycker du att ett hö pris skall ligga på då?? Och varför skiljer det sig så oerhört från bara några år sedan??
Håller fullständigt med, är det 1 kr/kg så luktar det svarta pengar lång väg (och en dålig affär ändå för bonden).Jag kan inte säga vad hö skall kosta men är det 1 kr/kg eller lägre så är det inte affärsverksamhet längre. Det är synd att många bönder inte har vett att ta betalt och sedan klagar de ändå på dålig lönsamhet.
Håller fullständigt med, är det 1 kr/kg så luktar det svarta pengar lång väg (och en dålig affär ändå för bonden).
Ja och en lantbrukare är förhoppningsvis proffessionell inom sitt område givetvis. Vad har andra områden med saken att göra?
Men du glömmer svara på en viktig sak. Är priset inklusive moms? Eller är det kanske svart hö? Det spelar ju stor roll.
Jag kan inte säga vad hö skall kosta men är det 1 kr/kg eller lägre så är det inte affärsverksamhet längre. Det är synd att många bönder inte har vett att ta betalt och sedan klagar de ändå på dålig lönsamhet.
Fast höSILAGE kostar inte mer än just 1kr/kg här i våra trakter och det borde inte kosta mer med tanke på vattenhalten i det. Presskostanden för en hösilagebal (rund stotbal) kostar 150kr!
Så du tycker fortfarande att 300kr/bal för hösilage är dåligt??
Fast höSILAGE kostar inte mer än just 1kr/kg här i våra trakter och det borde inte kosta mer med tanke på vattenhalten i det. Presskostanden för en hösilagebal (rund stotbal) kostar 150kr!
Det är det priset jag fått från de olika maskinstationerna
Jag köper vitt för 1kg/kg
Det beror ju på. Om jag köper är det ett bra pris ju.
Jag skulle däremot aldig satsa på att odla vall för att sälja till de priserna.