Priset för bra hö i år?

Sv: Priset för bra hö i år?

var med och köpte hö igår. här i göteborg kostade det 3kr/kg pga det dåliga vädret..

Ja, det verkar nästan så. När vi i familjen var i Östergötland på semestern ( i skärgården) berättade vår fiskarjänta att de inte kunnat ta in något hö i år p g a att det inte vuxit fram till midsommar och efter det bara regnat. Tufft, med många djur. Hoppas det lyckas bättre nu. Kan i och för sig inte svara för längre uppåt landet hur det varit där.
Kanske någon upplänning kan upplysa oss?

När vi i familjen var i Östergötland på semestern ( i skärgården) berättade vår fiskarjänta att de inte kunnat ta in något hö i år p g a att det inte vuxit fram till midsommar och efter det bara regnat.

Konstig fiskarjänta, vi bor också i Östergötland och här fick vi fantastiskt bra skördeförhållanden redan tidigt i juni. Väl mogen vall (timotejen stod i frö), sol, vind,låg luftfuktighet och 30 grader i skuggan. Här tog många andraskörden nu under torrperioden och de flesta verkade hinna gott och väl innan regnet kom idag. Grannen fick ta till reservutrymmen för höet och har drösvis med ensilage. Vi tog bara en förstaskörd (det räckte och blev över) och försöker bli av med överskottet genom att låta får beta återväxten så vi slipper köra betesputsen.

*kl*

Hos oss blev det rekord.......ca 30 % mer än normalt.Har blivit mer foder för alla jag pratat med som har fått in det.(En del har det ju tyvärr regnat bort för)

Hörde precis av grannen att han sålt hö till Stockholm för 6 kr/kg inkl moms:eek:............DET är priser så man baxnar.

Har just beställt 2,5 ton hösilage i småbal med ts halt på 71% och smältbart protein på 30g/kg. detta kostar 2,10 per kg.
Har även fått tag i bra hö med liknande näringsvärde för 2.40 kr/kg.

Havre leveransen är också i land för i vinter kommer väl att hamna på kring 2 kr/kg.

Stråfodret kommer tack och lov att bli billigare än i fjol, för då var det 2,80 kr per kg.

Har även köpt två pall med viswood spån (dammfritt) har för mig att det blev 65 kr/bal (småbalar som är väldigt välfyllda.

Så nu blir det till att klämma fram pengar och ta ett djupt andetag och betala. Det kostar att ha häst :crazy:

mvh
ciaAn

Jag betalar 1 kr / kg för både hösilage och vanligt hö. Med fri hemkörning.
Dock utan analys, men jag har fått sett de sanaste årens analyser och det är i stort sett samma siffror. Men jag funderar på att skicka iväg en egen analys.

Har just beställt 2,5 ton hösilage i småbal med ts halt på 71% och smältbart protein på 30g/kg. detta kostar 2,10 per kg.
Har även fått tag i bra hö med liknande näringsvärde för 2.40 kr/kg.

Havre leveransen är också i land för i vinter kommer väl att hamna på kring 2 kr/kg.

Stråfodret kommer tack och lov att bli billigare än i fjol, för då var det 2,80 kr per kg.

Har även köpt två pall med viswood spån (dammfritt) har för mig att det blev 65 kr/bal (småbalar som är väldigt välfyllda.

Så nu blir det till att klämma fram pengar och ta ett djupt andetag och betala. Det kostar att ha häst :crazy:

mvh
ciaAn

:eek:

Tack gode gud att vi bor i Skåne!!

1kr/kg hö
50öre/kg halm

1 kr/kg för hö betalar vi, lite till kommer det gå på i hemkörning så det kan bli upp till 1.20, bra värden, slaget i början på juni.

Halm är är mer orolig över hur det bli med den.

Räknas Västerbotten som "uppåt landet"? :angel: Här har det inte varit några problem alls med höet och jag tror snarare att det kommer bli finare än snittet. Jag vet inte riktigt vad vi betalar per kilo men absolut inte 3 kr! :eek:

Lånar tråden lite, hoppas det går bra. Men om man vill analysera sitt hö.. Hur gör man och hur mycket kostar det? Så nu frågar jag er som analyserar och hoppas att jag slipper påhopp pga mitt oanalyserade förflutna. Tack på förhand! :bow:

Betalar mellan 1,25-1,50 kr/kg. Ska göra egen analys på det dock.

Jag betalar 2,66 för mitt hösilage. Andraskörden. Analyserat, men jag måste hämta balarna själv från åkern. Värdena är kanon för mina lättfödda hästar. Kvoten är 6,36. MJ 5,5, smrp 35. Behöver inget kraftfoder i vinter.
Här omkring har de som skulle ha vanligt torrt hö, inte fått slagit ännu. Det verkar som de flesta vill slå efter midsommar och det har regnat var och varannan dag sen dess. Nu är det säkert för sent att få in hö. De som har fått in hösilage innan midsommar har haft bättre tur. Det ligger storbalar överallt och de slår andra gången nu och balar för fullt.

Kl

Köper alla sitt hö svart och tar för givet att priset är exkl moms? Eller tvärtom kanske? Kan vara bra att veta om priset är inkl eller exkl moms! Och om värdena är per kg foder eller per kg ts?
Siffrorna säger inte så mycket om man inte vet det!(Iallafall inte för mig)

Jag betalade mitt hösilage mot kvitta inkl moms. 85 kr/40 kg bal + moms. Det blir 106,25 kr /bal eller 2,66 kr/kg.

Jag betalar 1kr/ kg för knippat hö, ca 10kg/knippe. Det brukar vara jättefint hö, dock får vi analysera det själva.
:eek::eek::eek: Med kvitto??? Ni som köper för 1-1:50 är det exlusive moms och får ni kvitto när ni köper??

Rolle, som säljer vitt med kvitto
Islandshästar på Lösdrift

Thora och Rolle: Skönt att höra att det är fler som handlar vitt! Ibland känns det som att man är ensam i hästsverige om att göra det!
Själv har jag hittat analyserat hösilage i 300kilos balar för 300 + moms/bal = 1,25kr/kg inkl moms. Ts på ca 65% och normalvärden på analysen som jag dock inte har sett än. Hoppas bara på att det är bra kvalitet på det!

Vi handlar också vitt , 2.50 -3 kr+ moms /kg inkl leverans. Intressant att veta om ni andra hämtar själv eller får levererat?

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka