Priset för bra hö i år?

A

Anneli 07

Vad kostar ert hö per kilo?
Jag har en billig bonde och han tar 2:- kg, men hörde av andra att vissa bönder tog 3:- kg, beror nog på allt regnande här nere i södra Sverige, många bönder har inte fått in något hö alls i år.

Sv: Priset för bra hö i år?

2 kr inkl analys, precis som vanligt alltså. Antar att värdena är höga. Dom har fått in mer i år än dom fick förra året i torkan. Tror det slogs före midsommar.

vet inte riktigt per kg... men vi betalade 700 kr för en rundbal med torrt hö på ca 450 kg. Men analysen visade att det inte var specielt näringsrikt så man får ge lite mer vitaminer och kraft foder för att väga upp...

I höstas var det 4kr/kg...
Min ponny var tunn och åt sjukt mycket hö så det blev en del ;)

Nu har jag köpt in hösilage och det kostade 0.80kr/kg. Är ruskigt nöjd, bra värden och bra pris om jag jämför med andra runt omkring.

Det blir ju 1,50 kr kg. Rätt normalt pris.

Har inte hört annat än att det skulle vara "normalpris" men får vänta och se. Men tror runt 2 kr/kg inkl. analysen som låg på 8 MJ och 49 smbrp.

1,50 för torrhö. Det bästa jag någonsin haft. Inklusive hemkörning och hjälp med upplastning på loge. :):)

Betalar nog ganska så 'normalpris' mot vad det brukar ligga på & det är 1.50:-/kg & då är det i småbalar. Kanon fint hö som bonden fick in innan midsommar, har dock inte kunnat hämta hem något större lass så analys är inte gjort ännu, så hur fint det är egentligen återstår att se, hoppas han inte gör mej besviken, har dock aldrig gjort det innan. ;) :p

Jag har hört att priserna kan gå upp till både 5 och 6 kr /kg på grund av det envetna regnandet!

Som tur är tar vi eget hö....! :banana:

Oj :eek:, det va inte lite! Tänker på hur mycket det hade kostat för mej om jag hade haft ett sådant dyrt hö, då får man vara glad att bonden lyckades få in så mycket hö innan & att man redan boka upp sej för hela vintern för 1,50:-/kg. ;)

Jag betalar 1kr/ kg för knippat hö, ca 10kg/knippe. Det brukar vara jättefint hö, dock får vi analysera det själva.

Hej. Min bonde tar 20 kr balen och balarna väger 13-16 kg.

Alltså mellan ca 1.54 kr och 1.25 kr/kg beroende på vad de väger.

Höet är jättefint men inte analyserat så det ska jag göra själv.

Någon höbrist har min bonde inte. Fick in mycket hö tidigt innan regnen kom. Kommer att kunna ta in mer hö nu också.

Vill tillägga att min bonde inte brukar höja priset för att tjäna mer vid brist - han kör alltid samma pris.

Senast ändrad:

Är det bara här nere i Skåne som förstaskörden blev större än någonsin?? Vet flera bönder som bara behöver ta in en skörd i år för att första skörden räckte.

Min höleverantör har även fått in en andra skörd hösilage, så här hos oss lär det inte bli brist iaf

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
641
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 949
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 375
Senast: Shixle
·
Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
2 013
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka