Priser på hopponnysar?

I

_Ida_

Är inte säker på att jag lade den här tråden rätt nu men annars får den väl bli flyttad...

Våran familj har ínsett att det nog är dags att sälja ponnyn i höst då lilla syster fyller 18 men jag tycker att det är så svårt att bestämma vilket pris man ska sätta. Förhoppningsvis finns det många kloka här som är mer insatta än vi är. Så ungefär hur mkt. går liknande hästar för?

Ponnyn är ett connemara sto -95 147,3 cm i mankhöjd. Vi köpte henne när hon var 9 och då hade hon inte tävlat någonting alls så hon är rätt sparsamt tävlad. Tävlad tom lätt:A hopp med massvis med plac. upp till lätt:B och lätt:B dressyr ( tränar på minst lätt:A nivå här också men bara tävlad typ 3 gånger) och tränad lite fälttävlan.Har aldrig vart skadad eller halt och underbar att hantera. Utställd med 39 poäng,stamboksförd och har mkt. bra stam ( efter Dale Haze) så hon har ett bra avelsvärde också.

Obs att detta inte är en annons utan bara en hypotetisk diskussion.

Sv: Priser på hopponnysar?

Vi skulle sålt våran ponny född 95 (förra året) men valack och renrasig arab tävlad med placeringar i LA och startad MSV b och tävlad lb dressyr. Vi skulle få 85 000-90 000 för honom och hade en mängd köpare och spekulanter men fick en skada precis då och blev triangelmärkt.

Jag är inte så insatt egentligen, men en kommentar: hopp-ponnyer är SJUKT dyra! :p (alltså överpriser enligt mig).

Beroende på hur populär just den ponnyn blir så skulle jag ha gissat mellan 40-80000:-, finns garanterat andra här som har bättre koll! :angel:
Åldern drar ner en del, och så lär det bero på hur mycket den har kapacitet för. Alltså om ni har kommit så långt den kan gå eller har mer kvar att ge - men då skulle jag gissa att man vill ha en lite yngre.

beror väl mycket på om den har kapacitet för att klättra i klasserna eller om den bara går upptill LA, då skiljer sig priset ganska mycket. Avelsvärde är ju alltid bra så mellan 70-90.000 kanske

Sånt vet man ju absolut inte om man inte sett hästen irl helst. du har inga bilder/filmer du vågar lägga ut?då är det ju mycket lättare att se, även om det är svårt..

Tack för era funderingar här kommer lite mer bakgrundsfakta då.
Som yngre spåddes hon framtid som sm ponny och hon har nog kapacitet för msv, grejen är att vi aldrig har testat henne särskilt högt... Och kanske hon är lite för gammal för att säljas för super satning nu?

Jag vill inte lägga ut några bilder då risken finns att det blir för mkt. annons av det hela men hon är väldigt snygg ( inte bara enligt mig) och drar mycket blickar till sig på tävlingsbanorna.

Usch då vad hemskt fick ni sålt han ändå eller har ni kvar den?

Som yngre spåddes hon framtid som sm ponny och hon har nog kapacitet för msv, grejen är att vi aldrig har testat henne särskilt högt... Och kanske hon är lite för gammal för att säljas för super satning nu?

Spekulerar fortfarande bara, men -95:a är ju inte gammalt för en ponny. Man skulle säkert kunna hitta någon som vill satsa men är ganska grön själv (t ex förstaponny för en hyfsat skicklig ryttare som vill ut och tävla), men då beror det lite på hur lättriden och läromästar-aktig den är.
Supersatsning- nja.. Då skaffar man nog hellre en grön ungponny med bra kapacitet? Däremot finns det säkert många som vill veta att det finns kapacitet för mer än den kan just nu.

65000 typ jag har precis sålt min d-ponny hon har tävlat msv på irland LB med mej fick veta att hon är 10 år idag istället för 12 (vetbesikta henne idag) hon sålde jag för 49000 kan minst la dressyr

Ja han blev såld en vecka senare ändå fast till en kompis som har honom till promenad ridning :) fast blev ju inte samma pris då utan fick ut försäkringspengarna och såldes för 10 000 kr.

kanske bäst att fråga ngn som kan mkt o vet mkt om hästen . Typ tränare tex. Mankhöjden vet jag inte om du sa men ju närmare max höjden desto bätttre är det ju. Kapacitet o steg kan vi ju inte säga så mkt om men jag skulle nog säga 65000-90000kankse mer

*kl*

Jag har sett eran ponny, har tränat lite med din lillasyster. Tycker att det är en jättefin och trevlig ponny. Är ju en riktigt läromästare. Så 70 000 tycker jag att ni åtminstone kan bergära:)

Tack så mycket för alla svar skönt att veta att man inte är helt fel ute med vad man har tänkt iaf. Självklart ska även tränare tillfrågas men ju fler desto bättre.;)

eftersom att den är rätt så nära maxgränsen brukar ju ofta priset öka lite, men skulle väl säga minst 50 iaf, men inte mer än 80 då den ändå är 13 och gått LA.

vi sålde våran val f 93 förra året för 40, gått msv b, plac i LA en riktig läromästare men tröttnat på att pressas och hoppa och tävla osv. nu är han såld som en skogsmulle och hoppas på terränghinder ibland! lille skrutt :D

en kompis köpte en liknande häst för nåra år sen för 60.000.
connemarasto, något yngre än eran, jättebra stam, aldrig sjuk/skadad, jättesnygg och bra exteriör, tävlad LA,kvalad MSV. Fina gångarter.Snäll att rida och hantera. så runt 50' kanske du kan begära.
en till kompis sålde även en d-ponny för nåra år sen, liknande den ovan fast en yngre vallack, mer kapacitet, för 45'.

Det var säkert bra priser då men som du sa var det några år sedan. Priserna på ponnysar har skjutit i höjden bara på några få år. Så tror hon kan begära mer.

kl

vill också ha lite tips här...

sto f 01, gått LA med plac, hoppar allt, stannar aldrig och är rädd om sig (ingen häst som river utan att man rider dåligt) många duktiga träningar tror att hon kan gå de högsta klasserna.

detta är ingen annons, funderar bara på om jag ska sälja eller inte.

Jag har också en ponny Född 01, gått LA
med kapacitet för högre klasser

Ska annonsera ut henne för 100.000 :-
så någon liknande för din ponny kanske :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka