Priser på Gårdar!

Sv: Priser på Gårdar!

Mynta2 skrev:
Det märkliga är att de flesta mäklare sätter pris på HUR mycket det överhuvudtaget går att pressa ur gården, inte direkt vad den är värd. Har vart med om vänner som sålt gårdar och märklaren sagt: ja så här mycket kan vi ta, är gården värd så mycket frågar vännerna..Nej säger mäklaren, men det är vad vi kan pressa ur gården ;-

Vad är en gård värd egentligen? jag anser att en gård är vär precis så mycket som någon är villig att betala för den! Det är marknadsekonomi.

Håller helt med TomasN - gårdar säljs ALDRIG för mer än de är värda.

Värdet är ju just det någon är beredd att betala ;)

Däremot säljs de ibland till mindre än marknadsvärdet, om säljaren har bråttom eller inte vill sälja till högstbjudande, om det är en affär inom släkten osv.

Vår gård "värderades" tex av en (försiktig?) låneinstitutsperson till 2,6 milj när budgivningen låg på detta belopp. Sedan fick vi strax efter ett bud på 3 milj och då var ju gården förstås värd DET.

Att vi plöjt ner 4,5 milj eller sålde för 2,8 är ju en annan historia.

Hur menar du att man skulle göra om man hade en gård till salu där det fanns flera intresserade? Skulle de inte få bjuda över varandra?

Däremot kan jag hålla med om att många mäklare sätter ut ett för lågt pris från början för att locka fler spekulanter att titta.

Men motsatsen är också vanlig.

peter_lundin skrev:
Vore det inte mer rättvist om staten bestämde vad gården var värd o ingen fick bjuda över.
PL
Som det var förr alltså.
Då "staten" bestämde vem som fick förvärvstillstånd.

Lite svinn får man ju acceptera.
Man kan ju inte begära att politikerna skall följa samma regler som vi andra.
PL

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar