Priser på Gårdar!

Inte_Ung

Trådstartare
I ATL i dag så står det vad alla gårdar som har sålts de senaste 8 månaderna har kostat.
Jösses vilka priser.
Och inte var det många heller.

Sv: Priser på Gårdar!

Det måste jag ta en titt på. Mor och far köpte mina morföräldrars gård nu i våras/somras men de fick gården till ett mycket bra pris!

Men när man ser annonser så blir man ju nästan chockad ibland vad dom begär. För så fort det finns tillstymmelse till skjul och 2 hektar så ska ett ställe kallas för hästgård. :(

Finns ett hus till salu här. En enplansvilla, rätt liten iofs, men med stall m 5 boxar o rasthagar.

150 000:- begär de för det :).

Görel skrev:
Skulle dom sänka priserna skulle dom kanske sälja fler gårdar :D
Tror du det?
Men om problemet snarast är att ingen vill sälja då?
Då så kanske att de får sälja flera om de höjer priserna?

Det förstår väl jag också! Har själv letat gård i snart ett år. Kunde inte låta bli att skämta :)

tack det tar jag!!

Vår nuvarande gård köpte vi gör 850 000kr. nyrenoverat stall med stor sadelkammare, en spilta, en normalbox och en stor fölbox. 6ha mark, ca hälftren till bete. idag är det ombyggt och vi säljer inte för mindre än typ 2.5milj. om det skulle bli så (vilket det kanske blir då vi snart inte bor på landet längre då bebyggelsen flyttar allt närmre...)

OK, jag hittade listan på nätet och vi var med. Men så värdelöst att det inte stod något om hur stora gårdarna var. Svårt att jämföra priser om man inte vet om det är en eller tusen hektar :crazy:

I Karlskoga kommun har det förresten bara sålts tre lantegendomar, varav en snarast är ett internt generationsskifte.

Alla gårdar är inte med. Vet minst 3 st i Jönköpings län som saknas och de gick inte för småpotatis.

Det är gårdar som är registrerade som lantbruksfastigheter och sålts under 2004 som finns med på listan. Nyligen sålda kanske inte har hunnit komma in i fastighetsregistret än?

Ja, katten vad dyrt det blir så fort det "räknas" som hästgård. Jag vill gärna ha en liten gård framöver, med plats till några hästar. Men jag vill bo i skåne (Malmö/Lund-trakten) och där är det :devil: -ulskt dyrt!

Fraggel_Tess skrev:
Men när man ser annonser så blir man ju nästan chockad ibland vad dom begär. För så fort det finns tillstymmelse till skjul och 2 hektar så ska ett ställe kallas för hästgård. :(

Tydligen finns det en marknad för såna gårdar. Det jag snarare tycker är konstigt är att det finns folk som seriöst kan tänka sig att köpa en "hästgård" med skjul och två hektar mark. Två hektar är ju nästan ingenting... :confused:

Görel skrev:
Skulle dom sänka priserna skulle dom kanske sälja fler gårdar :D

????? :confused:

Det är förvånansvärt många gårdar som säljs.

Priset beror ju på efterfrågan.
Tyvärr är det så idag att alla dessa "hästgårdar" har trissat upp priset på marknaden (bra när man ska sälja givetvis) så att det inte är lönt att odla och driva lantbruk kom det är för små arealer. Visst finns det fler orsaker till detta men onekligen är priset ett av dom!

En släkting sålde en avstyckad gård med 2 ha, järnväg på en sida, stor väg på andra sidan och bara åker runt om. INGA ridvägar alls. Du kan inte ens ta dej till skogen.. och han fick nästan 1 miljon för ett boningshus i uselt skick, stall med inrasat tak osv. De nya ägarna har 5 hästar och säker en vision.
Han gav 350' för 3 år sedan men med 20 ha mark. Han var nöjd :angel:

Det märkliga är att de flesta mäklare sätter pris på HUR mycket det överhuvudtaget går att pressa ur gården, inte direkt vad den är värd. Har vart med om vänner som sålt gårdar och märklaren sagt: ja så här mycket kan vi ta, är gården värd så mycket frågar vännerna..Nej säger mäklaren, men det är vad vi kan pressa ur gården ;-(....Sedan undrar jag en sak: läste för ett tag sedan att det var förslag på att man skulle ange ett pris och det priset skulle gälla..inte typ 150000 eller högstbjudande. Utan var det ett pris satt så skulle det gälla. Någon som vet hur det slog ut det förslaget ? Själv tycker jag det var utmärkt förslag...jag menar: ska man sälja för 150 tusen så ska väl priset vara 150 tusen och inte sluta på 500 tusen ! Fast numera ser jag det står skrivet i husannonserna: 150000 som UTGÅNGSBUD :-((..Är det ett kryphål som kommit till eller vadå ? Men annars håller jag med de flesta...det är skrattretande när det står: HÄSTGÅRD och det är ca 0,5-1 hektar mark...

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 545
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 328
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar