Pris på triangelmärkt häst?

B

b05linhe

Funderar på att köpa en triangelmärkt häst, men vad är egentligen ett rimligt pris?

Denna häst är ridbar och högt utbildad och tävlad, inte speciellt gammal bara 9 år och det finns ett fint avelsvärde.

Sv: Pris på triangelmärkt häst?

Om det finns ett fint avelsvärde, så kan hästen endå kosta ganska så mkt, om trinagelmärkningen finns där för att hästen haft en skada eller likande så behöver det juh inte betyda att den inte kan ridas.

Trangelmärkningen står juh bara för att inte hästen får tävlas.

jag tycker inte det är fel att köpa et sto som är triangelmärks om hästen har ett avelsvärde, beroende på pris på just den hästen du pratar om är väldigt svårt, man går juh efter stam osv :) lycka till!

En triangelmärkt häst är ju bara värd i försäkringskretsar, 10 000kr så jag skulle nog maximalt ge 15 000kr men då ska den ju ha ett bra avelsvärde, inte vara för gammal och vara relativt fräsch.
Tycker inte det är fel att köpa triangelmärkt men jag skulle nog hålla mig runt 10 000kr. Men det är klart det finns undantag.

b05linhe skrev:
Funderar på att köpa en triangelmärkt häst, men vad är egentligen ett rimligt pris?

Denna häst är ridbar och högt utbildad och tävlad, inte speciellt gammal bara 9 år och det finns ett fint avelsvärde.
Kom ihåg att en Triangelmärkt häst inte är försäkringsbar som vanligt. Kan bli dyrt:crazy: Jag vet dessutom flera som fått tävlingsintresse när det börjat gå bra med ridningen och då får dom skaffa en ny häst och börja om på den. Är lite smått och gott att tänka på;)

numera har väl alla försäkringsbolagen 15 000 som inte betalas ut vid triangelmärkningen(tror jag i alla fall)

Mvh
Camilla

jag ska triangelmärka en häst nu i dagarna och jag får ut allt utom 10.000kr

jag köpte min triangelmärkta häst för 10.000, och det är hon försäkrad för oxå, dock med en reservation för det hon märktes för, som hon inte har några men av idag, hon är bara sju år och ett underbart sto att avla på!!

Skulle inte betala mer än den har kvar på försäkringen. Tänk också på att du kan få höga veterinärkostnader som inte försäkringen täcker vid skada.

Hmm men det är ju skilnad på vad man får ut av försäkringsbolagen i livvärde och vad man kan försäkra hästen i vetrinärvård.
Har många kompisar (uppfödare) som inte har A1 försäkringar på sina hästar, bara försäkrade i vet. vård. Även Triangelmäkta avles ston.

Så priset på en tirangelmärkt sto, kan vara betydligt högre än 10.000-15.000 kr. Beroende på hennes arvsanlag och ev tävlingsresultat.

Ok, då är det olika mellan bolagen alltså för vi får ut allt över dom 15 000.

Mvh
Camilla

life skrev:
Hmm men det är ju skilnad på vad man får ut av försäkringsbolagen i livvärde och vad man kan försäkra hästen i vetrinärvård.
Har många kompisar (uppfödare) som inte har A1 försäkringar på sina hästar, bara försäkrade i vet. vård. Även Triangelmäkta avles ston.

Så priset på en tirangelmärkt sto, kan vara betydligt högre än 10.000-15.000 kr. Beroende på hennes arvsanlag och ev tävlingsresultat.

fast det där med veterinärvårdsförsäkring på en triangelmärkt häst är jag väldigt skpetiskt till. Många försäkringsbolag försöker nog om de kan att komma ifrån att betala ut det.
T ex om du har triangelmärkt en häst p g a en skada i ett ben. Det kan bli svårt för dig att få ut någon försökring på skada på nåt av de andra benen, för den skadan KAN ju bero på överbelastning / felbelastning p g a skadan på det andra benet. Får hästen problem med ryggen så KAN det ju bero på skadan han har i benet.

Håller med shampiz. Är en häst triangelmärkt för t ex hälta så står det i försäkringsbrevet att den har reservation för hältor.
Att ha ett avelssto i en avelsförsäkring istället för en A1 innebär automatisk att försäkringen inte täcker hältor annat än om det är så grova att hästen måste avlivas. Då är det livvärdet som betalas ut.

Ett rimligt pris är väl i så fall just avelsvärdet, vare sig det råkar vara t ex 50.000 eller 750.000?

Är priset sådant att det är viktigt om hästen är ridbar eller inte är det väl snarare frågan om en häst med måttligt avelsvärde? Inte en häst av Flippans kaliber, men med knäckt näsben så luftvägarna inte räcker till för fortsatt tävlande tex.

Liknande trådar

Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 780
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 303
Hästmänniskan Hej! Har provridit två eventuella medryttarhästar och skulle vara kul med lite input. Har som mål att tävla längre fram och kunna träna...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 553
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 090
Senast: Thaliaste
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar