pris på sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare prallan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 1 567
P

prallan

Ett sto ska säljas, för x kr, nu säger säljaren att den vill ha ett föl efter stoet någon gång, hur mkt el. hur många procent sjunker ursprungspriset x? Vad kan köparen kräva för prissänkning? Stoet är ingen unghäst...

Sv: pris på sto

det kostar ju en hel del att fodra stoet all den extra mat den kommer att behöva innan fölning + innan fölet är avvant. Är tanken att stoägaren ska stå för den eller ägaren till fölet?
Vem ska sköta betäckningen/semineringen? resor, osv.

jag personligen hade inte köpt ett sto med det kontraktet, eftersom tänk om du har kommit bra igång och ska börja tävla t ex, och då ska hon plötsligt betäckas...

Det beror väl helt på vilket avelsvärde hästen har. Att ta ett föl på ett sto som har lämnat meriterade avkommor ger mer avdrag än om hon ej har gjort det tycker jag.

tänk på med att det kan hända nåt med stoet.
Vad sker om det blir kmplikationer med fölningen? vem blir ersttningskyldig? stoets ägare eller den som ska ha fölet?

Ett sto ska säljas, för x kr, nu säger säljaren att den vill ha ett föl efter stoet någon gång, hur mkt el. hur många procent sjunker ursprungspriset x? Vad kan köparen kräva för prissänkning? Stoet är ingen unghäst...

Efter att ha sett ett antal i bekanskapskretsen göra liknade avtal vid försäljning, så kan jag bara avråda från att köpa ett sto på dom vilkoren.

Det har varit strul, trots avtal, i samtliga fall jag känner till. Med ägare som inte vill ta föl på sin nya. Säljare som kräver sin avelsrätt precis när hästen kommit gång med tävlande. Ston som inte blir dräktiga. Hästar som säljs igen innan "rätten" hunnit utnyttjas. Hästar som dör. Bråk om vem som ska betala för vad. Bråk om var stoet ska befinna sig under dräktighet och digivning. Listan kan göra hur lång som helst.

jag tycker väl inte att priset ska påverka detta. Vill ägaren ta föl efter hästen så får man väl se till att göra det innan försäljning eller hyra magen eller köpa avkomman om nya ägaren tar föl. Jag skulle inte köpa en häst med reservation på att tidigare ägare vill ha föl. Sålt är sålt!

Jag har alltid tyckt att sådana här överenskommelser är riskabla. Det är liksom gjort för konflikter. OM man ska ha ett kontrakt som innefattar detta skulle jag råda till att kontakta en "häst-jurist" och vara mer eller mindre övertydlig. Bör nog vara mycket tydligt formulerat i kontraktet, ex att man är överens redan från början vilket år säljaren vill betäcka, eller om det tidsmässigt ska bero på vad nya ägaren har för planer. Kanske hon/han vill studera/jobba utomlands ett tag, eller skaffa familj etc. Då kan det ju bli en "lucka" för avel.

Vem står för kostnaderna för stoet under dräktigheten? Och även efter. Det tar ju trots ett tag innan stoet kommit igen och är redo för att tävla igen.

Och så det här med riskerna. Om något händer stoet. Kanske har den nya ägaren lagt mycket tid och pengar på träning och tävling. Och kanske t o m ökat avkommans avelsvärde genom detta. Hur påverkar detta?

Men vad händer om stoet efter fölning inte kan komma tillbaka? Det gäller nog att vara försäkrad "över öronen" och verkligen tänka igenom vad överenskommelsen innebär.

Nedsättning prismässigt, vad det gäller stoet, anser jag är mycket svårt att avgöra. Så många faktorer som avgör.

var supernära att åka och prova ett varmblodssto för några månader sen, där ägaren hade samma förbihåll - hon ville ha ett föl efter stoet senare. visst, tänkte jag, så länge det blir en okej hingst och HON står för avelskostnaderna och andra kostnader för fölet. när jag ringde visade det sig dock att hon (ägaren)
1)inte ville betala någonting alls, varken för att få låna stoet som "mage" eller för fölet
2)var helt inne på att jag skulle betala vet. kostnader för både föl & sto, om det behövdes under dräktigheten/fölningen/efteråt.
kan ju säga att vi inte hördes av igen efter det..har fått den bestämda uppfattningen att vill man ha en avkomma efter sin häst, får man fixa med det innan man säljer.

Jag kan hålla med om att det är ett riskabelt företag. Jag sålde min älskade favorithäst med ett tillägg i kontraktet. Skulle hon eller någon avkomma säljas så skulle jag ha förköpsrätt på det till marknadsmässigt pris. Nu är stoet mig fortfarande otroligt kärt och jag hade gladerligen köpt första stoföl efter vilken godkänd hingst som helst till ett anständigt pris, men de frågade mig om jag hade förslag på hingst när det gällde första fölet och det hade jag(samma hingst so de tänkt på!). Det blev inte ett stoföl som vi alla hoppats på men det blev ett hingstföl som i blev i det närmaste perfekt (iallafall fram till sist jag såg den), och sist jag hörde något så var stoet dräktigt med samma hingst.. Gissar att det där eventuella stofölet blir dyrare och dyrare om det nu ens kommer att vara till salu.. om det nu ens kommer ett stoföl någongång... ;)

Jag tyckte att det var ett juste sätt att ingen ska bli lurad. Fine, jag kommer att få betala vad vem som helst skulle betala, men jag har förstatjing, och blir det för dyrt så är det jag som tycker det är för dyrt, man jag har fått chansen.
U

Jag tycker att det är förenat med måga svårigheter att sälja en häst med "avelsrätt". Kan du verkligen som f.d. ägare som ska ta föl kräva att köparen inte ska åka och träna/tävla med dräktigt sto p.g.a. risken för abortvirus? Kan du vara helt säker på att det dräktiga stoet och fölet får rätt mat och omvårdnad? Hur mycket krav kan du ställa? Om f.d. ägaren vill att sto och föl ska stå hemma hos dem, är du beredd att vara utan dem så länge som krävs?
Ofta är det rätt stora pengar iblandade som det känns taskigt att förlora.

Personligen hade jag nog, om nu fallet var att jag inte hade tid/råd eller vad som nu föreligger försäljning, hellre valt att låna ut stoet till en tävlingsryttare under en tid. Sedan skulle jag ta föl. Efter det skulle jag sälja om det är nu det jag vill.

Med rätt ryttare blir ju detta en sk "win-win situation". Kanske en duktig student vid ex Strömsholm skulle kunna tävla stoet. Studenten får en bra häst med sig att träna och tävla, stoet får ev fler meriter och själv får man tillbaka stoet när man vill ta föl.

Tja, bara en tanke.

Det är så de har det nu, men antagligen behöver säljaren pengar..

Ok. Då ska nog säljaren sälja till bästa pris och/eller till bästa köpare. Men det här med att ta med i kontraktet att säljaren ska ha rätt att ta föl är fortfarande komplicerat. Och inget jag skulle rekommendera.

Hoppas det löser sig till det bästa för både säljare och köpare. Krångla inte till det för i onödan.

Vill ha o vill ha... man kan inte få allt man vill! Säljs hästen är det den nya ägaren som ska bestämma tycker jag. Däremot har jag inget emot att skriva i kontraktet att om det avlas på stoet framöver ska den gamle ägaren tillfrågas först vid en ev försäljning av fölet... så har vi på en av våra hästar.

Som sagt... inte ett enkelt svar på detta. Ni har hittat eran lösning, men det passar kanske inte alla, ex TS.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 092
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
627
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 316
Tjatter Alltså var och varannan gång jag handlar, oftast på ica, så är det fel på kvittot. Som idag i lilla lokala ica butiken skulle osten...
2 3
Svar
57
· Visningar
2 152
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka