Pris på soja

C

Coffeaclub

Halloj!

Hade oturen att få ett hö med endast 16g smrp/kg foder :cry:
Måste därför ge en massa protein. Har aldrig testat soja, men har hört att det är ett rätt billigt alternativ. Är det nån som vet vad det kostar och om man kan köpa det på Granngården?

Tacksam för svar!

Sv: Pris på soja

Har köpt det på granngården nån gång, tror det kostade runt 160 för 30 kg. Och man ger ju inte så mkt så det räcker länge. Är väl det billigaste proteinfodret, dock är vissa hästar överkänsliga mot det så vänj in försiktigt.

Du kan köpa på Granngården, lättast är att ringa dem, de har olika prissättning från butik till butik.

Tänk på att det finns en gräns för hur mycket soja du kan ge hästen och att det tar långt tid att vänja in på soja.

Lusern är ett bra alternativ om man inte har bra med energi, räknas till grovfoder.

Hur märker man av att dom är överkänsliga mot sojan? Och hur lång invänjningsperiod brukar man behöva?

Senast ändrad av en moderator:

Dom kan få utslag, svullna ben, vissa reagerar med att bli dåliga i magen. Var uppmärksam på sånt som inte är "som det brukar". När jag har vant in har jag ökat med en halv dl i taget, med några dagars mellanrum mellan ökningarna. Hur länge man vänjer in beror ju på hur mkt man ska ge, jag har gett som mest 0,3 kg (ca 5 dl) per dag och då har det väl tagit 1-2 veckor att komma upp i den givan. Bra om man inte ger allt på en gång heller, utan delar upp det på kraftfodergivorna så blir det en jämnare proteintillförsel.

Kolik, knottror på kroppen, svullna ben är några exempel på proteinreaktioner.

Jag brukar öka med en msk i veckan om inte hästen reagerar.

Aaaghh! Låter farligt :eek:

Gäller detsamma om man ger t ex Krafft Protein?

Vad kommer det sig att de reagerar så på proteinet när de liksom inte får något egentligt överskott av det utan får det för att balansera upp foderstaten.

Senast ändrad av en moderator:

Nu lät det ju kanske rätt illa, men de flesta hästar tål det bra! Och om de reagerar så gör de det fort, så man behöver inte oroa sig för någar långvariga sjukdomstillstånd... Om man slutar när man märker av det såklart. De jag har gett soja har funkat jättebra på det, en häst i stallet blev väldigt lös i magen, men han har också en känslig mage i vanliga fall.
Krafft protein innehåller ju soja ( vilket de flesta färdigblandade foder gör), men annat också. Är hästen jättekänslig mot soja kanske den kan reagera på det, men det ska nog mkt till. Samma sak där som med alla proteinmedel, långsam invänjning.
Som Lovisa skrev så är ju lucern ett bra alternativ också!

Soja har ju en annan sammansättning av aminosyror (proteinbeståndsdelar), kanske beror det på det. Människor kan ju vara väldigt allergiska mot soja, det kanske hästar också kan.

Nu saknas det ju massa protein till mina hästar så då skulle jag få ge mänger av lucern isf. Det skulle dels bli dyyyrt och dels ett väldigt kalciumöverskott.. :crazy:

Jo, det blir ju många kg om man ska täcka upp en stor brist med lucern.
Tänk bara på maxgivan för soja. Tror det är max 100g/100 kg häst per dag. Så om du måste ge stora mängder protein kan det ju ändå behövas ytterligare en proteinkälla, och då helst en som inte innehåller soja.

Coffeaclub skrev:
Halloj!

Hade oturen att få ett hö med endast 16g smrp/kg foder :cry:
Måste därför ge en massa protein. Har aldrig testat soja, men har hört att det är ett rätt billigt alternativ. Är det nån som vet vad det kostar och om man kan köpa det på Granngården?

Tacksam för svar!

Jag betalar 3:73/kg + moms för sojamjöl och köper det på Lokalföreningen i Sösdala. Får "upptappat" så mycket som jag önskar, eftersom de krossar det precis vid hämtning.

mvh
Carina

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 323
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Ok, här kommer ett riktigt I-landsproblem. Jag var i kontakt med Kr@fft runt årsskiftet, för att be om provpåse på Plus Protein. Detta...
2
Svar
34
· Visningar
3 577
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 215
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Min ungponny fungera superbra på Krafft Muskel ihop med vårat hö som har dåligt med protein. Då låg ju det fodret på hela 370g smrp. Nu...
2
Svar
26
· Visningar
9 078
Senast: Breen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar