Pris på rotfyllning?

MissFideli

Trådstartare
Jag fick idag reda på att min tand har gått hädan pga långvarig infektion och därför måste rotfyllas.
Fick en prisuppgift på ca 6000 för det. Det skulle då vara efter att försäkringskassan tagit sin del. Kostar det alltså 9000 att rotfylla en tand? Trodde inte det var riktigt så dyrt :o Folktandvårdens pris.

Alltså, en rotfyllning består ju av ett par ganska rejält långa tandläkarbesök, och slutar ofta med att det ska på en porslinskrona som ska specialtillverkas och monteras. Så ja, det är en kostsam behandling.

Rotfyllde en framtand för några år sedan men tror inte det var så dyrt men den blev avslagen och en ny tand gjordes direkt och den blev inte bra så den trillade ur efter några månader .Den tanden är gjord av plast eller vilket material dom använder .Den var fixad på en kafferast så det var snart gjort

Alltså, en rotfyllning består ju av ett par ganska rejält långa tandläkarbesök, och slutar ofta med att det ska på en porslinskrona som ska specialtillverkas och monteras. Så ja, det är en kostsam behandling.

Det ska inte på nån krona nu. Tanden är hel. Hade det varit tal om en krona också hade jag inte funderat.

Kan du fråga andra tandläkare om pris?

Jag har ingen lust att ringa runt. Processen är ju redan igångsatt, men jag trodde nog inte det skulle gå på nästan 10.000 för en rotfyllning. Sist jag rotfyllde kostade det 11, men det var med krona också. Dock ett par år sen.

Det låter jätte dyrt,rotfyllde en kindtand för ca 1 år sen,3240:-

Vet du om det var alla kanaler då? Hittade nått om rotfyllning och priser på Folktandvårdens sida, där stod det 5500 lite drygt för 4 kanaler. Sen tillkommer tydligen lagningen ovanpå det :confused:

Rotfyllde en tand i maj-juni förra året. En framtand.
Skrev om det här då jag har tandläkarskräck men tog mig turligt nog dit med lite stöd från buke :)
Första besöket var ett akutbesök. Fick tid samma dag som jag ringde om jag minns rätt.
Då öppnades tanden, tömdes på var och gegga :yuck:, spolades och sattes igen tillfälligt efter att jag fått bakteriedödande medel. Tanden var infekterad men helt död.

Pro Bono besök dagen efter då jag hade så ont. Tandläkaren ville inte öppna och spola mer utan jag fick penicillin utskrivet. Han hade varnat mig för att det kunde bli värre och jag skulle återkomma om jag blev väldigt uppsvullen, vilket jag blev.
Fick dock ta mig till en läkare sen för att få morfin mot smärtan fram till nästa besök 2 veckor senare.
Då spolades tanden igen + bakteriedödande och sista gången ytterligare en månad senare så rotfylldes den permanent, ingen krona.

Totalt betalade jag ~6000 kr varav det första då var ett akutbesök så det kostade lite extra. Jag går hos Smile.

(Drog hela historien så du får ett hum om hur det kan gå till :))

Jag har ju inte haft ont och fick idag en återbesökstid, dvs inte akut. Tanden är ju infekterad (ficka som börjat tömma sig själv genom tandköttet) och öppnades idag. Inget pratandes om antibiotika, men det kanske är självklart vid infektion? Först testade hon känseln i den och den var helt död. Så ingen "avlivning" behövdes. Det smakade illa när dom öppnade tanden, så kanske var det var i den ändå?
Det konstiga var också att min period hos försäkringskassan gick ut exakt idag. Förra året var jag in i slutet av mars första gången, borde inte den perioden fortfarande vara? Eller är det per "fall" man får ersatt? Förra gången var det en annan sak + bettskena, det var också då man hittade denna ficka men inte ansåg att nått behövde göras. Trots att den var 8 mm och redan då börjar orsaka blåsor. Idag var den 11 mm djup :nailbiting:

Jag har ju inte haft ont och fick idag en återbesökstid, dvs inte akut. Tanden är ju infekterad (ficka som börjat tömma sig själv genom tandköttet) och öppnades idag. Inget pratandes om antibiotika, men det kanske är självklart vid infektion? Först testade hon känseln i den och den var helt död. Så ingen "avlivning" behövdes. Det smakade illa när dom öppnade tanden, så kanske var det var i den ändå?
Det konstiga var också att min period hos försäkringskassan gick ut exakt idag. Förra året var jag in i slutet av mars första gången, borde inte den perioden fortfarande vara? Eller är det per "fall" man får ersatt? Förra gången var det en annan sak + bettskena, det var också då man hittade denna ficka men inte ansåg att nått behövde göras. Trots att den var 8 mm och redan då börjar orsaka blåsor. Idag var den 11 mm djup :nailbiting:
Det ska löpa på ett år.

Penicillin är inte alltid nödvändigt. Din tandläkare sprutade säkert in den bakteriedödande medicinen innan tanden stängdes igen. Det ska räcka men i vissa fall, som mitt så räckte inte det. Men du har ju inte ont så som jag hade. Jag trodde jag skulle avlida!
Men skulle du börja få ont eller svullna upp så ska du ju ringa tillbaka för då kanske du bör få den kollad tidigare. Jag började se ut som en hamster O_o
Blev svullen runt hela käken på ena sidan och upp över kinden så fick penicillin för säkerhets skull då det kunde gå illa om infektionen kom upp till ögat.

Övriga frågor har jag inget svar på. Är där så sällan att jag aldrig behövt fundera på den saken :o

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 087
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
13 904
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 722
Senast: LenaH
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 631
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar