Pris på medryttarhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

lovely_piff

Trådstartare
Hur mycket tycker ni är rimligt att betala i månaden för medryttarhäst?
Om man rider ungefär två gånger i veckan (nån gång mindre och någon gång mer).

Sv: Pris på medryttarhäst.

Jag ringde på ett halvblod idag som står i nybro trakten. Han var gratis.

Det är lite beroende på vad du får göra och så. Får du träna? kanske tävla? ja göra lite som du vill? eller får du bara följa strikta regler?

Jag mejlade även ang. en hopphäst idag där ville dom ha 500/månad.

beror också på vilka stallsysslor du måste göra, vad du ska göra för ngt när du rider, om du får träna/tävla, finns det ridhus/ridbana i närheten? fina ridvägar runt omkring?

jag rider två gånger i veckan (ibland mer på lov) och betalar 500/månad. Då har jag tillgång till ridhus och ridbana, massvis med fina ridvägar, är fri att göra i princip vad jag vill med hästen och får ta lektioner men inte tävla då han är t-märkt. Enda 'kravet' jag har är att mocka vindskyddet i hagen (lösdrift). :)

Som du ska rida på?

Jag kan pm.a dig hur det gick idag.
Vill inte göra tråden till insideprat utan så jag får höra vad andra tycker.

Det låter ungefär som den hästen jag provred.
Jag ska i stort sett bara hoppa å leka lite med hästen eftersom hon som har henne mest vill rida dressyr.
Jag ska rida två gånger i veckan och måste inte göra några speciella sysslor. Hästen är T märkt men jag får hoppa klubbtävlingar.
Jag har fri tillgång till ridhus och paddock och får rida lektioner men måste betala själv då.
Grejen är att den står flera mil ifrån där vi bor också.

om man bara ska ta det lugnt med hästen och inte tävla tycker jag inte att man ska behöva betala över 500.
har ägaren sagt ngn summa än?

min medis står också ganskalångt bort, tar 45 minuter att gå från busshållsplatsen till stallet och bussarna går bara en gång i timmen, så det kan ta låång tid att komma hem därifrån. tror att rekordet är 3½-4 timmar, tar en halvtimme med bilen ut om man kör motorvägen. :p

oj, jo grejen är att jag kommer dit med buss (tar en och en halv timma med buss men mindre än en halvtimma med bil). Men jag kommer inte hem igen. Så då måste min mamma köra ner och skjutsa mig till bussen. :/

Hon vill ha 600 kr i månaden.

Kan du inte fråga om du kan betala lite mindre om du gör vissa stallsysslor då? :)

Man får egentligen inte ens starta klubbhoppningar med T-märkt häst har jag för mig.
Vi snackade mycket om det där då jag red seb så mycket.

Jo det får man väl?
Denhär hästen har gjort det förut med bland annat Ida j.

Hur mycket tycker ni är rimligt att betala i månaden för medryttarhäst?
Om man rider ungefär två gånger i veckan (nån gång mindre och någon gång mer).

Det beror nog på vad din häst kostar i drift och hur pass välutbildad den är...
Är det en häst under utbildning känns det ju rätt fult att ta pengar, för någon gör mig ju mer än tjänst då, både tar dagar jag inte kan å hjälper mig utbilda min häst.

Jag har tidigare varit medryttare en del å har betalat allt ifrån ingenting till 2500kr/månaden, och ibland så här i efterhand kan jag komma ihåg en hel del hästägare med dåliga minnen just för att de tog betalt för hjälp & arbete utav minderårig/ungdom, det känns liksom inte så vidare seriöst utav hästägaren...

Senast ändrad:

Dehär pengarna ska gå till stallhyran, och det känns ju rätt okej.
Men grejen är ju att hon tycker att hästen behöver hoppas regelbundet. och jag tycker om hoppning men hon vill inte.
Därför känns de konstigt att behöva betala för nåt som hon vill att jag sak göra. Hon lånar inte ut hästen endast för hon behöver pengarna liksom.. hm

Jag skulle aldrig betala mer än ca 300.
Det är ju dom som behöver hjälp. Varför ska dom då ta så himla mycket betalt för det. Förstår inte riktigt.

Nej inte jag heller. PÅ förra medryttarhästarna betalade jag inget. Och när jag lånade en häst från stallet där jag rider så betalad ejag 300 i månaden då jag red dubbelt så mycket.

Grejen är att om det var en läramästare hade det väl varit godtagligt. Men nu är det ju jag som sak hjälpa henne å hoppa hästen. Därför förstår jag inte varför det kostar så mycket.

Kanske ska säga att detta e på landet och inte inne i staden. De thar därför inte med något sånt att göra. :confused:

Den här diskussionen kommer alltid upp. Ja du hjälper hästägaren men vaddå? Du ska ju utöva din hobby, jag gissar att det är det du vill och tycker om. Ska ska det vara gratis?

Jag tycker man som medyttare ska bestämma sig, antingen vill man inte betala, då söker man dom hästarna man erbjuds gratis eller så tycker man det är okej att rida en häst för betalning och då söker man dom hästarna. För båda sortens hästägare finns.

Det finns däremot inget rätt eller fel.

Så om du inte vill betala, leta annan häst!

Jag har medryttare 7 dagar i veckan till min pålle och priset för detta är noll kronor!

Har en tjej som rider min ponny nu, och även haft det förut.
De har ridit 1-7 dagar i veckan, hon som rider nu rider kanske 4-6 gånger i veckan.
Hon betalar stallhyran för ponny, 250:-
Hon mockar åt honom de dagar hon rider men jag fixar/betalar allt annat.
Förra tjejjen som red betalade även hovslagaren åt den hästen hon red. Eller om hon bealade halva hovis.. minns inte... Får se hur vi gör, nya tjejjen och jag.

Jag anser det väl egentligen som att hon är delfodervärd och inte medryttare, just eftersom att hon betalar. Hon har ju hästen som sin de dagar hon rider även om jag anser mig ha huvudansvaret.

Jag tror det är så att egentligen får man inte hoppa klubbtävlingar heller med en t-märkt häst men många ridklubbar godkänner detta i alla fall och då är det ju OK på något sätt ändå ur ryttarens perspektiv.

Angående priset är det svårt tycker jag. Skulle tro att ca 500 kr/mån är någon typ av normalpris men sedan beror det på så många omständigheter. Är det ett välutbildat halvblod betingar den ett högre medryttarpris än t ex en unghäst eller en travare. Sedan beror det på din egen kompetens. Är du erfaren eller håller du själv på att lära dig?

Ett tips är att provrida hästen och därefter ta ställning om den är värd pengarna.

Det låter som ett bra tips.
Jag är ingen nybörjare men jag skulle inte anse mig erfaren. Allting är relativt.

Vi får se hur jag gör. :)

Det största problemet är ju att jag redan betalar hyra, telefonräkning, buss och mat. Och jag ve tinte hur mycket pengar mamma kan gå in med. hmm

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama