Pris på häst?

Det är klart att det tar lite tid att hitta "rätt" häst, speciellt om man inte kan tänka sig att betala hur mycket som helst för den. Men på ditt inlägg låter det som om det inte skulle vara helt omöjligt att hitta en okej häst för under 50 000:- :)(det är det som jag hade tänkt mig som ett "rimligt" pris). Jag hade nog gärna valt ett sto för jag är lite sugen på att nån gång i framtiden få ett föl att utbilda från grunden. Men även om det i så fall behöver vara hyffsad stam på hästen så behöver den ju inte ha nån kanonstam direkt...

Tjena,

Är själv i letartagen och kan komma med lite ideer!
Kommer man upp i 40-50 tusen finns det faktigst en hel del att välja på, då kan du få en färdig, trevlig häst med den kapacitet du söker, jag upplever att det är en liten gräns där på 40-45 , då stiger kvaliten ganska mkt och utbudet blir mer.Själv är jag begränsad på 30' och det är Faktigst en skillnad på båda faktorerna.Men...har man tid och tålamod kan man tex hitta en trevlig korsning i rimlig ålder, eller en renrasig häst, om man vill det.Men lite tur ska man ha, för det finns inte lika mkt att välja på....
Sedan beror det ju på vad du har för krav för övrigt förstås.Jag tror det är viktigt att ha lite krav, så man blir nöjd och det blev vad man hade tänk ifrån början.

Sedan ett tips ang travare, det är jättefina , trevliga hästar, men jäääääääättemkt jobb.Har själv haft 2 st som jag omskolat och man lär sig oerhört mkt, men tänkt dig för innan om det verkligen är det du vill satsa på.

Lycka till!
Jag har ännu inte hittat rätt, har provar 3 hästar på 3 veckor.......... :(

Hej igen,
Glömde en sak.

Observera nu att detta inte gäller alla säljare, utan detta är en lite grupp. ALLA är inte seriösa, så liten portion av vaksamhet är att ha i bakfickan när du tittar.
Fråga mkt, ha gärna med dig någon som kanske ser och uppmärksammar saker som du inte ser. Jättebra att videofilma , då kan du se hur hästen rör sig på ett annat sätt när du kommer hem o fått distans. När man väl är där o ska prova är man så uppsluppen av situationen så det är lätt att missa saker.

Detta vara bara en parantes, men lägg det gärna på minnet samtidigt som man absolut inte ska dra alla över en kant, utan bara vara lite uppmärksam..
:bump:
Nu kom vi visst in på ngt annat en pris på häst..men ..men..tänkte bara tipsa....
:)

Tack för tipsen! :)

Har dock inte kommit så långt med funderingarna att jag skall åka och kolla på hästar ännu. Men jag skall lägga tipsen på minnet OM det nu blir en ny häst så småningom... :D

Det där med travare, jo, jag har förstått att det är mkt jobb, det är därför jag är tveksam. Det skulle nog mest vara om jag inte lyckas hitta en prisvärd häst av halvblodstyp som det vore aktuellt...

Om du är duktig själv och har tillgång til bra o seriös tränare så kan i princip vilken häst som helst gå upp till LA/LA. Det beror på hur billigt du vill komma undan i tid o tålamod! :cool:

Hej!

Det beror helt på vartifrån du köper hästen. Då jag själv tittade på måååånga hästar och besökte både uppfödare, försäljningsstall och privatpersoner innan jag hittade min guldklimp vet jag tyvärr av erfarenhet att många hästar som är billiga är det pga tidigare skador, för hård träning som hästen inte klarat mm. Har sett allt ifrån halta hästar som visats där jag bett ryttaren sitta av, till hästar som drogats. Inte kul!

Billigast kommer du förmodligen undan om du hittar en privatperson som vill sälja sin ögonsten till rätt person och de anser dig vara rätt person. Men köper du häst av en privatperson gäller helt andra lagar än om du köper hästen av en näringsidkare. Du som konsument har bättre lagar på din sida om du köper hästen av en näringsidkare(företag).

Det beror också på vad du vill ha för ras på din häst. Ett halvblod som är fullt frisk, ganska outbildad, bra temperament och dugliga gångarter tror jag absolut inte att du får för under 50.000kr, förmodligen inte under 70.000 annars skall du ha tur. Försäkringsbolagen har betydligt högre premie för halvblod än många raser just pga att halvbloden drar på sig mer skador än andra raser.

Andra hästar som säljs billigt kan göra detta pga ett tufft temperament, stort flockberoende, mycket ranghöga mm. En hel del dåliga egenskaper är enkelt att träna bort, men inte alla. Om det är din första häst råder jag dig verkligen att köpa en häst som är trygg i sig själv och går att rida ut på ensam utan att den hoppar för minsta lilla och börjar krångla. Rid ut hästen en liten sväng själv när du provrider. Då kan du snabbt få en uppfattning om detta.

Ett tips är att röntga hästen innan köp! Många skador och medfödda defekter märks inte vid böjprov. Var alltid med själv vid veterinärbesiktning. Var noga med att alltid lyfta alla hovar på hästen när du undersöker den. Be gärna en hovslagare följa med som kan bedöma benställning och hovar om du inte är riktigt haj på detta själv.

Den perfekta hästen existerar lika lite som den perfekta människan, men var oerhört kritisk för det är tyvärr väldigt lätt att gå på en riktig nit. Fråga varför hästen säljs. Alla hästar är topphästar i säljarens ögon.

Lycka till!

Mvh Ulrika

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hejsan! Det måste väl vara fler än jag som märkt av den stora höjningen på hästarnas priser sedan Corona?! Jag letar efter en helt...
Svar
16
· Visningar
2 546
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 396
Gnägg Funderade på att göra ett inhopp i annonsera mera men väljer att starta en egen tråd. Vet att ämnet pris på häst dyker upp här från och...
Svar
12
· Visningar
2 710
Senast: Whirlie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag kommer inom snar framtid att lägga ut min häst på försäljning. Det blir första gången jag ska sälja en häst och jag har några...
Svar
9
· Visningar
2 764

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar