Hej!
Det beror helt på vartifrån du köper hästen. Då jag själv tittade på måååånga hästar och besökte både uppfödare, försäljningsstall och privatpersoner innan jag hittade min guldklimp vet jag tyvärr av erfarenhet att många hästar som är billiga är det pga tidigare skador, för hård träning som hästen inte klarat mm. Har sett allt ifrån halta hästar som visats där jag bett ryttaren sitta av, till hästar som drogats. Inte kul!
Billigast kommer du förmodligen undan om du hittar en privatperson som vill sälja sin ögonsten till rätt person och de anser dig vara rätt person. Men köper du häst av en privatperson gäller helt andra lagar än om du köper hästen av en näringsidkare. Du som konsument har bättre lagar på din sida om du köper hästen av en näringsidkare(företag).
Det beror också på vad du vill ha för ras på din häst. Ett halvblod som är fullt frisk, ganska outbildad, bra temperament och dugliga gångarter tror jag absolut inte att du får för under 50.000kr, förmodligen inte under 70.000 annars skall du ha tur. Försäkringsbolagen har betydligt högre premie för halvblod än många raser just pga att halvbloden drar på sig mer skador än andra raser.
Andra hästar som säljs billigt kan göra detta pga ett tufft temperament, stort flockberoende, mycket ranghöga mm. En hel del dåliga egenskaper är enkelt att träna bort, men inte alla. Om det är din första häst råder jag dig verkligen att köpa en häst som är trygg i sig själv och går att rida ut på ensam utan att den hoppar för minsta lilla och börjar krångla. Rid ut hästen en liten sväng själv när du provrider. Då kan du snabbt få en uppfattning om detta.
Ett tips är att röntga hästen innan köp! Många skador och medfödda defekter märks inte vid böjprov. Var alltid med själv vid veterinärbesiktning. Var noga med att alltid lyfta alla hovar på hästen när du undersöker den. Be gärna en hovslagare följa med som kan bedöma benställning och hovar om du inte är riktigt haj på detta själv.
Den perfekta hästen existerar lika lite som den perfekta människan, men var oerhört kritisk för det är tyvärr väldigt lätt att gå på en riktig nit. Fråga varför hästen säljs. Alla hästar är topphästar i säljarens ögon.
Lycka till!
Mvh Ulrika