Pris på FT ponny?

FT_ryttare

Trådstartare
Snor tråden från dressyr!
vad får man betala för en Dponny som gått SM med bra resultat ?
ålder,avelsvärde,utvecklingsmöjlighet osv spelar självklart in men om man bara ska se på prestationen.
Gått SM med bra resultat o så går den LA/LA.

200.000 skulle man nog kunna få om man väntade på den "rätta" köparen men annars tror jag runt 100.000 skulle vara lämpligt....

jo jag såg det ochså men fthästarna slit ju mer och kan kanske inte gå de stora klasserna lika länge som en dressyrhäst/ponny.....det har ju säkert en inverkan på priset...

det har jag också förundrats över, FT ponnysar på elit nivå ligger betydligt lägre än en tex hopp el dressyrponny...

Fast nu har du ju lite fel :D Det är just fälttävlanshästarna som håller längst.

Tittar man på medelålder på en fälttävlanshäst så ligger den betydligt högre än i andra grenar. Det är också så att de hästar som har minst skador är just fälttävlanshästar, allt i enlighet med undersökningar på kliniker.

Men att däremot marknaden är mycket sämre i sverige för just fälttävlansponnys är en helt annan sak. Utomlands kostar de betydligt mer liksom de stora hästarna.

OCh att man inte kan köpa till sig framgångarna i fälttävlan på samma sätt som dressyr och hoppningen kan ju ha ett finger med i spelet som påverkar prisnivån :angel:

Tror inte heller att de håller sämre. massor av f-ponnyer/hästar går ju till de är gamla, och har mindre förslitningar. Priserna är lägre i Sverige. I England betalar man lätt 3-350 tusen för en lovande 1* häst. I Sverige 150. Lustigt att man säljer dem in Sverige, fast de kräver mer fullblod än vi oftast har i våra-ändå är våra minst lika bra

Lillefot kostade 150.000 som 4-åring så man kan ju undra vad han skulle kosta idag :eek:. Vet ej varför de hade ett pris på honom då, jag tror inte han var till salu egentligen.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 891
Senast: Solis
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 701
Senast: Lhas
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 976
Senast: Mia_R
·
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 603
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama