Pris på att ha egen häst

I

Illen

Jag har räknat lite på vad det skulle kosta mig att ha en ponnt på foder, som jag antagligen ska ha. Jag tänkte att jag skulle skriva upp vad jag räknat med så att jag kan få tips av er om det är något jag glömt eller behöver tänka på:

Stallhyra(kallhyra) 575kr
Hö 7kg/dag 2:-/kg =500kr
Havre: 50kr
Betfor: 50kr
Mineraler: 50kr
Hovslagare: 325kr

Summa: 1550kr i månaden

Sv: Pris på att ha egen häst

Jag har räknat lite på vad det skulle kosta mig att ha en ponnt på foder, som jag antagligen ska ha. Jag tänkte att jag skulle skriva upp vad jag räknat med så att jag kan få tips av er om det är något jag glömt eller behöver tänka på:

Ojdå, är du säker på att du har tänkt igenom detta, här själv gått i dessa tankar de senaste hmmm... 15 åren (fyller 17 iår :D) Haha :)
Nej, tillbaka till allvaret nu.
Saker du även bör räkna in är en försäkring som går på allt emellan drygt 150kr till flera hundra kronor beroende på hästens/ponnyns inköpspris, ras osv, olika färsäkringsbolag har olika priser och prissättningssystem, jämför gärna flera olika eftersom det kan skilja mycket i priser.
Du får även räkna med torv, spån, halm eller dylikt som hästen ska stå på i boxen, om detta inte ingår.
Sedan får du inte glömma bort eventuella tränarkostnader, om du nu inte hade planerat att endast skumpa runt i skogen med din polle. Här varierar priserna mycket från tränare till tränare och sen är det ju olika hur ofta man rider för en instruktör.
Du får sedan räkna med många kostnader utöver det du har planerat. Det tillkommer många oväntade kostnader i och med ett hästägande. Någon del av utrustningen kanske går sönder och du måste köpa nytt alternativt reparera på något sätt, eller kanske köpa en ny borste eller myggmedel (och andra insekter/parasiter) för den delen med. Vem vet, hästen kanske av någon anledning har fått något mindre sår som du behöver köpa en sårsalva till. Det blir ju en hel del småsaker som man inte tänker på innan med som hela tiden kommer behövas utrustningen nöts ju hela tiden då du använder den och behöver bytas ut med varven. Så här kommer det med stor sannolikhet gå åt åtminstonde någon hundralapp i månaden.
En ytterligare kostnad är om du ska tävla så kommer det kosta i startavgifter, uppstallningskostnader på plats och även transportkostnader osv. osv.
Sen ska hästen med jämna mellanrum vaccineras, avmaskas med mera (dock inte ofta men någon gång då och då, och det blir ju någon hundring vid varje tillfälle).
Sen kan även eventuella veterinärbesök behövas, behöver inte vara något allvarligt utan det kan ju bara vara att hästen behöver tittas till av en veterinär och det lilla besöket kostar det med, så det är viktigt att vara beredd på extrakostnader även här. Det är ju dock kanske inte något som händer varje månad men det är ju viktigt att man har pengarna där ifall något någon gång går snett. Det är ju liksom inte meningen att man ska behöva avliva hästen för att man inte har råd att betala någon tusenlapp i veterinärkostnader, om du förstår vad jag menar.

Vill inte uppfattas som någon glädjedödare, men det är mycket man måste tänka på innan man fattar beslutet att köpa sig en egen häst och man ska inte "optimisträkna" på alla kostnader för att då kan man hamna i en väldigt jobbig situation när du väl fått hem hästen och snabbt kan din dröm förvandlas till en mardröm. Tror att jag är min egen största glädjedödare, íbland önskar jag att jag inte tänkte lika mycket i förväg, men det kanske är viktigt för att sedan kunna njuta av sin polle. Har ju som sagt räknat på detta större delen av mitt liv eftersom det alltid har varit en dröm att satsa på hästar, dock har jag ju inte färäldrar med en överdrivet stor plånbok och har därför alltid få nöja mig med 1 timme på ridskolan i veckan medan många av mina kompisar har haft ett flertal ponnyer (numera hästar) på upp till medelsvår/svår nivå inom hoppning (den inriktiningen jag brinner mest för tillsammans med fälttävlan) och det har väl inte alltid kännts så rättvist, men vem vet, jag kanske får ut något av det eftersom jag har fått gå den tuffa vägen och inte fått allt serverat på ett silverfat utan verkligen fått kämpa för det.

Man får ju alltid hoppas på det bästa.

Vill gärna se fler kommentarer och svar på denna tråden. Jag ser gärna att någon kommer och totaldementerar mitt svar då jag egentligen önskar att det kanske inte var så dyrt som jag tror att det är, så om ni har en annorlunda uppfattning och tycker attt jag överdriver med alla mina kostnader så vill jag gärna höra det (skulle faktiskt bli glad :p). Sen får ni ju tänka på att allt det här med veterinärer och sånt det förstår jag ju att det kanske inte tillhör vanligheterna och att det säkert finns tusentals hästar som i stort sett aldrig behövt vård. Men det jag försöker säga är att det finns ju en möjlighet att just ens egen häst skulle råka ut för problem med något eller skada sig på något sätt och då måste man vara beredd att kunna stå för de kostnaderna så att man slipper ta bort en häst bara för att man "optimisträknat" tidigare.

Mvh en kille som drömmer om en häst.

Dessa fasta kostnader har jag för min islandshäst varje månad:

* Stallhyra 625 kr (Kallhyra)
* Lusernhack 125 kr
* Betfor-säck 84 kr
* Hö 700-900 kr

* Bensinräkning ca 1400 kr/mån
* Halm 200 kr/balen, köper så vi har 2-3 månader. 400-600 vid
varje tillfälle.

* Skor & verkar gör min sambo själv, så den kostnaden slipper vi.

Sedan har även min sambo en travhäst, så det blir dubbel stallhyra och han använder också annat foder som är lite dyrare än mitt lusernhack. Sedan ska jag i dagarna börja rida för instruktör, vilket också kommer kosta, men det är det värt, då min häst endast är 4 år och jag vill ha kunnig hjälp med från början.

Sedan tillkommer även andra kostnader som försäkring, hovslagare, vacc, avmask, veterinär. Du behöver ett stallapotek, utrustning till hästen, tillbehör som borstar & täcken.

Det tillkommer alltid extrakostnader. //Linda

Hej
Du måste räkna in spån eller torv, veterinär (typ sprutor), försäkring.

Sen om du har en ponny kommer du att vilja shoppa till den, tänk på sånt oxå. :cool:

Nu vet jag inte hur mycket utrustning du ska stå för själv, men jag lägger ca 500 varje månad till "framtida" utrustning.

Jag lägger lika mycket till "framtida" vet. kostnader, då är inte planerade vet besök inräknade, de räknas med i månads budgeten.

Jag har hästarna hemma och lägger ca 3000 kr. för två lättfödda hästar/mån, jag betalar ca 90 öre kilot för hö´t och får halmen nästan gratis.

Den ena hästen går barfota och den andra är skodd runt om ca 450 kr/ månad skos/verkas var sjunde vecka

Summa:
Höanalys 40kr/mån
Kolla masken 90 kr/mån
Diverse staket ca 1500kr/ år= 125 kr/mån
Hö, halm, övrigt strö och övrigt foder 750 kr
Sårvård ca 50 kr
Täcken ca 200 kr /månad
övrig utrustning 500kr /mån
hovvård 450kr /mån
Vet vård akut 500kr/ mån
Planerad vet vård 125 kr/mån
Försäkring 500 kr/mån
=3330 Kr

:eek::eek::eek:shit man ska inte räkna på sånt här:eek:

Senast ändrad:

Oj jag har visst glömt spån:eek:
Men spånet kostar 37kr balen här så det blir sa 4 balar i månaden vilket blir 140kr.
Försäkringen betalar ägaren.
Hur ofta ska man avmaska och vad kostar en spruta?

Borstar sadel, träns mm har han.

Men jag funderar på att ge honom hösilage istället. Var ligger kilopriset på hösilage någonstans?

Men spånet kostar 37kr balen här så det blir sa 4 balar i månaden vilket blir 140kr.

Jag skickar in träckprov och utifrån det av maskar jag, i våras var de helt nollade:banana: vilket gör att jag inte kommer skicka träckprov igen förren till hösten.
Ett träckprov kostar ca 2-300 kr och avmaskning ett par hundra, beroende på vad du behöver avmaska emot.

Hur ofta du behöver avmaska beror på en mängd saker, är stallet stort med många hästar som kommer och åker?
Mockas hagarna eller går de i skiten året runt?
Prata med ägaren hur de gjort förut! och med av. stallkompisar hur de gör.
Och skicka in träck prov så att du inte avmaskar i onödan och/eller mot fel saker!

Det är lite olika vad vet. tar för vaccinationen, jag brukar åka dit och då kostar det bara 250 kr

Hur stora är balarna då?
Skulle inte tro att fyra balar per månad räcker om de är av "normal" storlek.

Du behöver iallafall minst fyra-fem att fylla boxen med från början, sen kanske det räcker med en i veckan, beroende på hur mycket han står inne och hur "renlig" han är

Vet inte hur du tar dig till stallet men bensin är oftast en MYCKET stor utgift (se Linda.B inlägg). Satt och räknade på hur mycket mina hästar har kostat under åren och ca 3000kr/månad har jag fått räkna med...

Satte mig ner och räknade på vad hästen kommer att kosta mig nu när jag precis ska flytta. Box+torv+hö+kraftfoder+ut/in+fodringar=2.900kr/mån (stallhyran)
Bensin 4mil*30dagar*10kr/mil=1200kr/mån
Skoning=500kr/mån
Övriga utlägg=500kr/mån
Försäkringen betalar mina föräldrar som äger ½hästen... TOTALT 5100kr/mån :eek:.

Nu står jag för:
1Box+torv+in/ut+hö+mockning+fodringar=1.200kr/mån
Foder (havre mineraler betfor)=300kr/mån
Bensin 3mil*30dagar*10kr/mil=900kr/mån
Skoning=300kr/mån
Övriga utlägg=500kr/mån
TOTALT 3.200kr/mån :crazy:... detta är ändå väldigt billigt... svårt att komma undan billigare..

Tur att jag får bra lön dit jag flyttar!!! :rofl:

Det är dyrt och ha häst... ändå är värdena ovan antagligen en glädjekalkyl...:(

Du har ju även försäkring, vaccinationer, täckeslagningar och -tvätt, träckprov, snösulor, broddar etc etc. Det är väldigt mycket kostnader kring häst som inte är fasta eller förberedda.

Min häst kostar ca 1500:- i månaden med hyra och mat, men ändå, när man slår ut allt som ska göras utöver det, samt exkl. alla dessa småsaker som dyker upp så blir det ca 500:- till i månaden. Så 2000:- räknar vi med, och det är billigt, sen lägger vi undan 400:- i månaden till såna där övriga småsaker. Hittills har det gått runt men behöver hästen röntgas eller vet tas ut - vi tar även ut tandläkare och ryggvet ibland - då drar det iväg igen. Det är sånt man får räkna med för en häst som rids regelbundet behöver ses över då och då efter som att vår ridning sällan är ultimat för djurens hälsa.

Min häst kostar mig i månaden:

*Boxplats 750 kr
*Täckesbyten 100 kr
*Hö + lite halm (räknat på ca 11 kg hö/dag ) 700 kr
*Kraftfoder ca 300 kr
*Strö ca 200 kr
*Försäkring 450 kr
*Hovslagare ca 425 kr (i genomsnitt )

Summa: ca 2925 kr

Då har jag bara räknat på ovanstående alltså. Sedan tillkommer träningskostnader (600 kr i månaden minst), träckprov, avmaskning, kontroll av munstatus, vaccinering, utrustning osv.

Då mockar jag själv min box varje dag annars får jag betala extra för det (50 kr om dagen) . Annars ingår i oförsig mycket service i pengarna, man har ca en stalltjänst i veckan (en fodring, ett in eller utsläpp ).

En kostar mer en vad man tror och ibland kan det tyvärr också dyka upp oväntade kostnader som man inte har räknat med. T.ex. så fick min häst ett sår precis ovanför ögat en gång som veterinären fick komma och sy, detta kostade nästan drygt 2500 kr..

*KL*

Gud måste ni räkan på vad det kostar, jag får ångest, inte konstigt att jag alltid är pank, har ju 6 kusar:crazy::o:eek:

Du bör nog räkna på mer än fyra balar i månaden, snarare det dubbla...

usch såna här saker ska man ju inte räkna på men men..

Fasta kostnader:

Boxhyra (kallhyra) 900:-
Hö 700:- (ca)
Kraftfoder 500:-
Försäkring 500:-
spån 100:-

Lite beroende på månad:

Träning/tävling 200-1000:-
Hovslagarn 800:-
Betet nu under sommarn 900:-

jag räknar på ca 3-4000/månaden

sen behövs de ju nya saker hela tiden! Iaf om man e köpgalen som jag haha

Senast ändrad av en moderator:

Men jag funderar på att ge honom hösilage istället. Var ligger kilopriset på hösilage någonstans?

Ligger på ca 2,50 kg här jag bor iaf.. Sen vaccinerrar vissa mot de oxå så då blir de yttligare en kostnad..

Du bör nog räkna på mer än fyra balar i månaden, snarare det dubbla...

Håller inte med, det beror på hur man mockar det. :cool:Jag är vansinnigt snål när jag mockar, allt lort och blött ska ut, inget mer, jag skakar och silar och fyller på bara 2 ggr i veckan. En 25 kg bal räckte i typ 10 dagar till mina och då är de 2 st.
(Skriver "räckte" för nu bor de i ett stall där spån ingår)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 814
Senast: Zamira
·
Ekonomi & Juridik Jag vet att det finns biljoner med trådar angående detta men varför inte en till? :) Jag vet att det kräver tid, kunskap och en bra...
2
Svar
24
· Visningar
4 831
Senast: spinxx
·
Hästmänniskan Hej, jag tänkte höra lite hur mycket det kostar i månaden för att ha foderponny. Alltså att ägaren betalar försäkring. Vad kostar...
2
Svar
23
· Visningar
1 721
Senast: AliiceeZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar