Sv: Pris på att ha egen häst
Jag har räknat lite på vad det skulle kosta mig att ha en ponnt på foder, som jag antagligen ska ha. Jag tänkte att jag skulle skriva upp vad jag räknat med så att jag kan få tips av er om det är något jag glömt eller behöver tänka på:
Stallhyra(kallhyra) 575kr
Hö 7kg/dag 2:-/kg =500kr
Havre: 50kr
Betfor: 50kr
Mineraler: 50kr
Hovslagare: 325kr
Summa: 1550kr i månaden
Ojdå, är du säker på att du har tänkt igenom detta, här själv gått i dessa tankar de senaste hmmm... 15 åren (fyller 17 iår
) Haha
Nej, tillbaka till allvaret nu.
Saker du även bör räkna in är en försäkring som går på allt emellan drygt 150kr till flera hundra kronor beroende på hästens/ponnyns inköpspris, ras osv, olika färsäkringsbolag har olika priser och prissättningssystem, jämför gärna flera olika eftersom det kan skilja mycket i priser.
Du får även räkna med torv, spån, halm eller dylikt som hästen ska stå på i boxen, om detta inte ingår.
Sedan får du inte glömma bort eventuella tränarkostnader, om du nu inte hade planerat att endast skumpa runt i skogen med din polle. Här varierar priserna mycket från tränare till tränare och sen är det ju olika hur ofta man rider för en instruktör.
Du får sedan räkna med många kostnader utöver det du har planerat. Det tillkommer många oväntade kostnader i och med ett hästägande. Någon del av utrustningen kanske går sönder och du måste köpa nytt alternativt reparera på något sätt, eller kanske köpa en ny borste eller myggmedel (och andra insekter/parasiter) för den delen med. Vem vet, hästen kanske av någon anledning har fått något mindre sår som du behöver köpa en sårsalva till. Det blir ju en hel del småsaker som man inte tänker på innan med som hela tiden kommer behövas utrustningen nöts ju hela tiden då du använder den och behöver bytas ut med varven. Så här kommer det med stor sannolikhet gå åt åtminstonde någon hundralapp i månaden.
En ytterligare kostnad är om du ska tävla så kommer det kosta i startavgifter, uppstallningskostnader på plats och även transportkostnader osv. osv.
Sen ska hästen med jämna mellanrum vaccineras, avmaskas med mera (dock inte ofta men någon gång då och då, och det blir ju någon hundring vid varje tillfälle).
Sen kan även eventuella veterinärbesök behövas, behöver inte vara något allvarligt utan det kan ju bara vara att hästen behöver tittas till av en veterinär och det lilla besöket kostar det med, så det är viktigt att vara beredd på extrakostnader även här. Det är ju dock kanske inte något som händer varje månad men det är ju viktigt att man har pengarna där ifall något någon gång går snett. Det är ju liksom inte meningen att man ska behöva avliva hästen för att man inte har råd att betala någon tusenlapp i veterinärkostnader, om du förstår vad jag menar.
Vill inte uppfattas som någon glädjedödare, men det är mycket man måste tänka på innan man fattar beslutet att köpa sig en egen häst och man ska inte "optimisträkna" på alla kostnader för att då kan man hamna i en väldigt jobbig situation när du väl fått hem hästen och snabbt kan din dröm förvandlas till en mardröm. Tror att jag är min egen största glädjedödare, íbland önskar jag att jag inte tänkte lika mycket i förväg, men det kanske är viktigt för att sedan kunna njuta av sin polle. Har ju som sagt räknat på detta större delen av mitt liv eftersom det alltid har varit en dröm att satsa på hästar, dock har jag ju inte färäldrar med en överdrivet stor plånbok och har därför alltid få nöja mig med 1 timme på ridskolan i veckan medan många av mina kompisar har haft ett flertal ponnyer (numera hästar) på upp till medelsvår/svår nivå inom hoppning (den inriktiningen jag brinner mest för tillsammans med fälttävlan) och det har väl inte alltid kännts så rättvist, men vem vet, jag kanske får ut något av det eftersom jag har fått gå den tuffa vägen och inte fått allt serverat på ett silverfat utan verkligen fått kämpa för det.
Man får ju alltid hoppas på det bästa.
Vill gärna se fler kommentarer och svar på denna tråden. Jag ser gärna att någon kommer och totaldementerar mitt svar då jag egentligen önskar att det kanske inte var så dyrt som jag tror att det är, så om ni har en annorlunda uppfattning och tycker attt jag överdriver med alla mina kostnader så vill jag gärna höra det (skulle faktiskt bli glad
). Sen får ni ju tänka på att allt det här med veterinärer och sånt det förstår jag ju att det kanske inte tillhör vanligheterna och att det säkert finns tusentals hästar som i stort sett aldrig behövt vård. Men det jag försöker säga är att det finns ju en möjlighet att just ens egen häst skulle råka ut för problem med något eller skada sig på något sätt och då måste man vara beredd att kunna stå för de kostnaderna så att man slipper ta bort en häst bara för att man "optimisträknat" tidigare.
Mvh en kille som drömmer om en häst.