Pris på 4-åring

L

lillasofia

Hejhej!
Jag undrar vad som är ett lämpligt pris på en 4- årig hopphäst, inriden i år och har hittils gått tävlingar upp till 1 m. Fin stam och snäll i all hantering, inga direkta nackdelar. Vad tycker ni?

Sv: Pris på 4-åring

Hejhej!
Jag undrar vad som är ett lämpligt pris på en 4- årig hopphäst, inriden i år och har hittils gått tävlingar upp till 1 m. Fin stam och snäll i all hantering, inga direkta nackdelar. Vad tycker ni?

Fin stam säjer inte så mycket två bra hästar kan ge en mindre fin häst.

Att hästen tävlat 1m säjer inte så mycket det kan nästan alla hästar så det säjer inget om hur "bra" hästen kan ha möjlighet att bli.

Varför är hästen inriden först nu som fyraårig? har den varit skada? eller är den sen i utvecklingen?

Att gå från Oinriden till att tävla på mindre än 9månader tycker inte jag låter som en sån bra start på inridningen om den nu inte har kunnat bygga muskler genom körning, tömkörning eller liknande.

Kram

Håller också med om att det låter som de gått för fort fram. Men annars är ju priser så otroligt varierande så det går ju nästan inte att säga vad som är lämpligt utan att ha sett hästen i fråga.

Du får väl titta dig omkring på olika annonssiter och se vad en liknande häst ligger i pris. Det är ju svårt att säga något om din hästs kapacitet utan att ha sett den... en 4-åring med stor kap ligger kanske på 80-120' annars finns de ju även ner till 30-40'. Stora hästar (170+ ligger oftast högre än de som inte är så stora - är den mindre än 160, får du oftast dra av en hel del på priset...)
Tänk bara på att det är inte säkert att de som lagt ut annonserna, kanske inte alls säljer till det priset - det beror ju på hur mkt man behöver pengarna kontra hur länge man kan behålla hästen...

Tack för svaren! Jag ska nog vara lite mer kritisk, det är ju så lätt att lita på säljaren, som i 90 % av fallen beskriver sin häst som en superhäst.

På jobbet har vi 2 4åringar med bra hoppstam. Båda hoppar med mycket bra teknik och är tävlad 1m. De ligger ute för 140" och 150" plus moms. En häst som gjort samma sak fast utan mycket kapacitet kasnke du får betala hälften för.

Om den har gjort felfria rundor på 1 m och kanske till och med är kvalad till 4-års championatet så tycker jag att du ska lägga dig i 120.000 kronors klassen plus moms. Skriv dit "eller bud" i annonsen så kanske du får lite info om vad köparna är villiga att betala.
Men jag tycker att priserna på hästar ska spegla samhället i stort, jag menar om folk är villiga att betala 50.000 för en platt-TV så borde 150.000 inte vara så dyrt för en häst egentligen. Det är bara det att vissa säljare dumpar priserna för att de inte har råd att ha hästarna kvar när de inte har tiden det tar att bli av med en häst till rätt pris...

Tycker det beror på mycket. Själv skulle jag kolla på hur hästen är byggd exteriört, ridbarheten, balansen och hinderuppfattningen. Det finns 4 åringar som är som 7 åringar att rida (bär sig fint i balans, har en bra hinderuppfattning och taxering) sen finns det 4 åringar som är av den mer "vingliga" typen (kanske inte färdigväxta, felaktigt inridna osv). Så mycket beroende på hästen är kan priset variera mellan ca 70.000 upp till 250.000.

Är den kvalad till chapionat ja då kan du lägga på ex antal tusenlappar. Finns många som köper en färdigkvalad häst.

Provade själv en jättefin 4 åring för ett tag sedan. Som bar sig fint i alla gångarter och var mycket reglerbar. Kvick i både tanken och benen. Hade en oerhörd hinderuppfattning och hoppade bana på 1-110 utan problem. Kan tillägga att stammen var super också... henne ville de ha 160.000 för. Rimligt pris för en fin häst som fått en bra utbildning.

kl

sen om det är sto eller valack ändrar ju priset. ett sto med bra stam kan man ju ta lite mer för.

kl

Precis som en del har skrivt så finns det många faktorer som påverkar priset. Hoppteknik + vilja, stam, meriter, temprament både vid hantering och uppsuttet, ridbarhet, storlek, utseende (en snygg häst som sticker ut lite är helt klart lättare att sälja) , etc etc

Sen beror det ju på hur stor efterfrågan är också, jag letade häst i vintras, och det fanns hur mycket som helst till salu, och flera var beredda att gå ner rejält i pris.

Allt från 20 000 till miljonbelopp.
Men de flesta ligger mellan 50 - 150 tusen, om man kikar runt bland annonserna.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 415
Senast: Strandad
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 416
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 172
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 755
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024