Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Alexandra_W

Trådstartare
Vad ligger ungefär priset på för att operera bort livmodern på tik (OHE-operation)? Jag vet att det skiljer sig mellan olika kliniker etc, men för att få en uppfattning?

Icke-akut tidsbokat.

Idag bekräftade nämligen hemmavet det jag misstänkt sedan i onsdags, tiken har en pyo på G =/ Lindrigt förhöjd temp (39.0), lite hyperemiska slemhinnor men i övrigt AT helt UA. Ultraljudet visade dock lindrigt förstorad livmoder, dock inte rakt av utan om jag minns rätt i livmoderhornet. (Står 'ffa caudalt' på remissen).

Så, det blev antibiotikaspruta + antbiotikarecept samt en operationsremiss, och hon har tid för operation på annan klinik på måndag morgon.

Då jag jobbar 8 - 18 på måndag, och 14 mil från kliniken, så kan jag inte hämta och lämna henne själv där utan får försöka hitta någon annan som kan hämta/lämna henne och då kommer ju den personen bli tvungen att 'lösa ut' henne med. Och då är det ju väldigt bra att veta hur mycket pengar jag ska skicka med.

Jag har räknat med en kostnad på 6 - 7000 kr, med ledning av vad pappa fått betala för akut (dagtid vardag) operation på djurklinik i samma område, då det kostat 9 - 10 000 kr. Men är det för lågt räknat?

Jag glömde naturligtvis fråga kliniken om ungefärligt pris när jag ringde och fick op-tid och nu går de inte att nå, därav frågan?
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Betalade 6000 (6500?) i stockholm för tre år sedan, hon låg inne över natten, så ett dygn ungefär.
Bokade en tid, tiken vägde ca. 37 kg, priset beror ju lite på storleken på hunden.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Min tik kommer få komma hem samma dag (de har inga inneliggande patienter över natten), iofs har pappas också fått det, trots att de oppades akut och på klinik som har inneliggande patienter med, kanske beror på vets tycke och smak om de behåller över natten eller ej?

Narkosvalet kommer ju påverka priset med, sövning och greyhounds är ju en inte helt lätt ekvation alla ggr, och jag har märkt att vissa kliniker kategoriskt vägrar ge 'sprutnarkos' till greyhound utan enbart har dem liggandes på gasnarkos (dyrare), medan andra tycker att det går precis lika bra med sprutnarkos bara det är rätt dos. Och svårt veta vad just den här kliniken väljer.

Men skulle ju vara pinsamt om redan min 'gissning' på 6 - 7000 kr är flera tusen fel redan med vanlig narkos, och den som ska lösa ut vovvan står där med alldeles för lite pengar. Samtidigt så känns det onödigt om de ska stå med flera tusen för mycket också som de ska bära runt på (alltid otrevligt bära runt på andras pengar, om ngt händer) eller sen behöva 'trassla' med att sätta tillbaka på konto. Så tänkte jag skulle försöka ha ett hum iaf. Men då kanske 6 - 7000 kr inte är helt fel iaf =)
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Min vet tar 5000-6000 kr.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Skicka med ett kort kanske?

Du kan inte ringa en annan klinik och kolla lite?
Då vet du ju om det är 5- eller 15000 det handlar om.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Inga andra klinker i området som gör operationer, det som är kruxet. Jag brukar normalt när det behövs klinik vända mig till Sandviken, men de gick ju i konkurs och är nedlagt. Och då återstår Ultuna, och ringde dem och fråga om pris är ganska meningslös då Ultuna är svindyra, och det är anledningen att jag inte använder dem om jag inte måste.

Mina hemmavet hade tagit 4 - 5000 kr, men han är snorbillig. Jag ringde och frågade honom vad han trodde det skulle kosta och han sa också 6 - 7000 kr, så förhoppningsvis är jag inte helt fel ute.

Skicka med kort ju göra egentligen ja.. Lite nojig med att lämna ut koden, å andra sidan så litar jag ju på personen som ska köra hunden så det är ju ett alternativ!
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Inga andra klinker i området som gör operationer, det som är kruxet. Jag brukar normalt när det behövs klinik vända mig till Sandviken, men de gick ju i konkurs och är nedlagt. Och då återstår Ultuna, och ringde dem och fråga om pris är ganska meningslös då Ultuna är svindyra, och det är anledningen att jag inte använder dem om jag inte måste.

Mina hemmavet hade tagit 4 - 5000 kr, men han är snorbillig. Jag ringde och frågade honom vad han trodde det skulle kosta och han sa också 6 - 7000 kr, så förhoppningsvis är jag inte helt fel ute.

Skicka med kort ju göra egentligen ja.. Lite nojig med att lämna ut koden, å andra sidan så litar jag ju på personen som ska köra hunden så det är ju ett alternativ!

Ultuna har sänkt sina priser på normalkastrationer men jag vet tyvärr inte vad de tar för tikar, de har satt ett enhetspris så det blir lite dyrare för de små och lite billigare för de stora :)
SKulle som de ovan gissa på ett pris på ca 6k, speciellt om hunden ska hem samma dag.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Ultuna har sänkt sina priser på normalkastrationer men jag vet tyvärr inte vad de tar för tikar, de har satt ett enhetspris så det blir lite dyrare för de små och lite billigare för de stora :)
SKulle som de ovan gissa på ett pris på ca 6k, speciellt om hunden ska hem samma dag.

Fast vad menar de med normalkastraktioner då? De som görs för att 'matte vill kastrera' eller när operationen går normalt? (Nämligen mer än en gång noterat att Ultuna kan ta två helt olika priser för exakt samma sak beroende på om hunden är försäkrad eller ej... Där det är billigare totalt omd et är oförsäkrat djur än försäkrat. Vet de som alltid säger att deras försäkrade hund är oförsäkrad just pga det...)
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

9250 pix gixk kalaset på, då är det fördelat som följer:

Undersökning/behandling 440 kr (ta 'historian', läsa journalen, klämma och känna, ta ett blodprov, ge lugnande)

Provtagning, lab analys 1050 kr (blodprov avseende blodbild, njurar, lever, kalcium och säkert ngt mer jag glömt)

Sedering & Narkos 1640 kr (sedering inför narkos och sen narkos, vet ej om det var gas eller vanlig, frågade inte, hon luktar inte gas dock så tror det var vanlig)

Operation 5940 kr

Medicin & materiel 180 kr (lär vara typ en permanentkanyl och kanske suturen då)

(sen passade jag på att vaccinera henne med, och så fick de klippa ner klorna när hon låg i narkos, men det har jag dragit av för. Medicin 220 kr har jag inte räknat med heller).

Men 8200 kr minus blodprovet, vilket ju var lite mer än jag räknat med ändå, och blodprovet hade jag ju inte ens tänkt på.

Dock så jag är tvärförkyld, så inget jobb idag så jag som hämtade/lämnade så inga problem med pengarna (min del att betala 2930 kr + medicinen, och jag hade iaf tänkt skicka med 3500 kr för säkerhets skull så hade inte varit någon vara iaf).

Men ifall någon annan var nyfiken på vad det slutade på.

Och det var btw ingen klassisk pyo! Det var förändringar på livmodern så det var helt rätt behandling att ta bort den, men inte den klassiska, begynnande pyo alla förväntat sig, utan förändringarna såg mer gamla/kroniska ut, så kronisk endometrit (som akutierats) blev diagnosen. Ska bli spännande att se om vi nu kanske hittat svaret till de 'episoder' av att vara låg och se febrig ut, gå omkring och ynka och gny, skrika till i vissa lägen samt dricka kopiöst med vatten som hon haft vid flera tillfällen senaste 1½ åren men som vi aldrig hittat någon orsak till någon gång, trots nogrann utredning med både stor blodbild, njur- och levervärden, borrelios/erlichiosprov, urinprovundersökning av hundsjukgymnast, rtg av nacke och länd etc. Om det har varit att hon känt av livmodern, för vi har aldrig tänkt på att UL:a den (hon har ej visat palpömhet alls), och de skumma symptomen i 'perioder' berott på det! Känns inte ologiskt alls..
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Som en liten kommentar så kan du inte lukta på hunden om den fått gasnarkos. Jag tror att hon med största sannolikhet fått gasnarkos.
Det räknas heller inte som normalkastration om man har sjukliga förändringar på livmodern då det oftast kräver provtagning, dropp och mer övervakning och eftervård.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Som en liten kommentar så kan du inte lukta på hunden om den fått gasnarkos. Jag tror att hon med största sannolikhet fått gasnarkos.
Det räknas heller inte som normalkastration om man har sjukliga förändringar på livmodern då det oftast kräver provtagning, dropp och mer övervakning och eftervård.

Hanen STANK det gas om efter varje gasnarkos, därför jag antog att det alltid gick att känna. Men kanske inte gör det då, och då vet jag som sagt inte vilken typ av narkos hon legat på.

Sen ang normalkastraktion så vem det nu var som skrev prisuppgift så frågade jag ju just där vad som avsågs med 'normalkastraktion', dvs om det var när det görs utan medicinsk orsak. Jag har alltså inte sett detta som normalkastraktion, utan icke akut, tidsbokad OHE. Att livmodern var förändrad visste jag ju redan när jag frågade om pris.

Det har dock inte tagits några prover på livmodern, och eftervården är densamma som vid normalkastraktion, dvs den har inte skiljt sig åt.

Just nu är jag dock lite bekymrad, hon mår inte alls bra och det oroar mig lite då ingen av mina andra hundar mått så dåligt efter narkos... :crazy:

Hon har ju fastat ett dygn innan, och vattnet tog jag bort vid 23 igår kväll. Hon kissade när jag hämtat henne, och kissade en stor pöl samt bajsade (löst) när vi kom hem. Vägrade äta ens korv, vilket är fullt förståeligt, men drack. Fick en rimadyl då hon hade ONT.

En timme senare kaskadkräktes hon över köksgolvet, allt vatten plus en rätt försvarlig mängd magsaft/galla kom upp (och några bitar hästhov.. hmm *s*). Fortfarande ont, men verkade må lite bättre efter att ha kräkts. Flåsar dock av och till och är orolig och rastlös och det syns verkligen på henne hur tjyvtjockt hon mår. Vill inte ha vatten, jag gav henne 20 ml mha spruta i munnen men då började hon ulka (kom inte upp dock), drack sen självmant två munnar, men började sen ulka och flåsa igen. Känns varmare än normalt men 'darrar' till och från.

Dock bra kapilläråterfyllnad även om slemhinnorna i tandköttet känns lite 'klistriga'. Hudvecksnyp fungerar inget bra på den hunden då man kan ställa hudveck på henne på vissa ställen även när hon är ua.

Ringde Ultuna (närmsta som har öppet nu) som mest tyckte 'äh inget att oroa sig för', men ingen av mina andra har blivit såhär medtagna av narkos, och de i min närhet ( t ex pappas två) som livmodern opererats bort på har inte blivit såhär medtagna. Men jag får väl hoppas att jag bara är nojig som Ultuna tyckte.

Förhoppningsvis mår hon betydligt bättre och dricker (och får behålla det) imorgon bitti, annars lär det bli hemmavet och vätska upp henne..
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

En normal kastration går oftast hemma samma dag och kräver mindre övervakning. En livmoderinflammation eller allmänpåverkad hund brukar stanna minst ett dygn för dropp och smärtlindring.
Tänk på att inte ge mer Rimadyl eller oftare än det står på receptet. Har hon mkt ont så är det bättre att hon åker in för smärtlindring eller får tabletter av vet. (temgesic).
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

En normal kastration går oftast hemma samma dag och kräver mindre övervakning. En livmoderinflammation eller allmänpåverkad hund brukar stanna minst ett dygn för dropp och smärtlindring.
Tänk på att inte ge mer Rimadyl eller oftare än det står på receptet. Har hon mkt ont så är det bättre att hon åker in för smärtlindring eller får tabletter av vet. (temgesic).

Hon gick hem samma dag. Skrevs in kl 08, jag åkte nio och då hade hon precis fått lugnande. Jag hämtade henne kl 16 samma e.m.

Det jag menade med att rutiner och vård inte skilde sig alls från normalkastraktion.

Nopes, vet att man inte får ge Rimadyl oftare, frågade ju Ultuna om det med, iom att jag ju inte vet om rimadylen han verka innan hon kräktes.

Hon mår fortfarande apa dock. Lär bli en sömnlös natt för matte, iaf tills hon verkar må bättre. Tror rimadylen hann absorberas innan hon kräktes i alla fall, hon tycks ha lite mindre ont nu och har iaf hittat en ställning som hon ligger kvar i, även om det syndes tydligt på henne när hon var ut och kissade att det gör ordentligt ont då iaf. Men bara hon kommer till ro är jag nöjd smärtmässigt. Det är mer 'restenä som bekymrar mig just nu, men förhoppningsvis ger det sig snart med.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Hoppas att det ger med sig. När min italienare had opererats för juvertumörer första gången så mådde hon riktigt riktigt dåligt (då fick hon komma hem samma dag som OP). Hon kräktes i och för isg inte men hon var riktigt hänging, dåsig och visste inte riktigt var hon var. Och hon hade ONT. Det tog ganska lång tid innan dåsigheten efter narkosen släppte och så fort någon närmade sig så for hon som en huggorm för att bitas (och då gjorde det ju ont för att hon rörde sig).

När hon skulle opereras andra gången för juvertumörer så bad jag att hon skulle få stanna över natten eftersom hon hade så ont sist. Jag tror att det var skönt för henne att ligga kvar, jag upplever att hon repade sig mycket snabbare. Dessutom avslöjade de att de hade gett henne högre dos Rimadyl den här gången än de gjorde den förra.

Som du skriver handlar det bara om att de kommer till ro så att hon kan få ligga och sova. Får de bara ett dygn så är de nästan som vanligt igen. Men hör dig för igen hos Ulltuna om det där med Rimadylen om det inte är möjligt att höja dosen lite om den inte ger tillräcklig smärtlindring.

Hoppas att hon snart mår bra igen!
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Om hon inte är bättre & har mindre ont imorgon så slår jag hemmavet en pling, eller kliniken som oppade. Och blir hon sämre kommer jag se till att endera Ultuna tar emot henne, eller så får jag väl ringa Sholm.

Jag har ju (tack och lov) inte sett någon må sähär kasst efter narkos förr, men kanske haft tur, eller så är hon bara extra känslig och 'pipig' kanske. Men den enda som varit i närheten är förra tiken, som på ålderns höst (dvs gaaammal) tog en vääldigt lång tid på sig att hämta sig ur narkosen. Hon mådde iofs inte dåligt, utan var bara alldeles för trött för länge eller hur man ska säga.

Men, det lilla vatten (20 ml + två munnar) har inte kommit upp igen iaf, och det är ju ett bra tecken, samt att hon 'äntligen' lagt sig, även om hon flåsar och skakar fortfarande.

Så förhoppninsgvis slipper jag 'roa' mig på nätet hela natten i alla fall (tänkte jag skulle sova när hon somnat och sovit en stund.. Förhoppningsvis)
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Det är ju skillnad på hur länge de har varit nedsövda. Ju längre tid (ju längre operation) desto mer groggy är de. Min hund har tyvärr varit under narkos flera gånger. Några gånger har det vara varit för en kort stund och då har hon varit pigg igen framåt kvällen, medan det efter den första juvertumören tog till morgonen därpå.

Du ska se att det ordnar sig bara hon får vila i lugn och ro. Men är hon likadan i morgon bitti, då är det ju något som inte är som det ska. Men jag tror på det första!

Sedan får man ju inte glömma att det gör riktigt ont och vinthundar är vinthundar, de skakar som asplöv när det gör ont.
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Jag skulle inte sagt något..

Strax efter jag postat gick hon och drack lite själv, yay tänkte jag. Drack kanske fem munnar. För att strax därefter blir orolig och rastlös igen..

Och strax därefter kaskadkräktes hon upp vattnet + galla/magsaft igen, så det blev en swimmingpool i korgen :crazy:
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Sedan får man ju inte glömma att det gör riktigt ont och vinthundar är vinthundar, de skakar som asplöv när det gör ont.

*skrattar* Jodå, the greyhound death scream har man ju hör ett par ggr :angel: Fast den här damen brukar inte säga ett knyst när det gör ont 'på riktigt'. Dvs hon kan tjuta som en stucken gris om hon trampar på ett vasst bar, eller trampar snett lite, men när hon bröt en tå var hon pintyst, samma sak när hon skar sönder ena benet ordentligt, hon tjöt till när det hände, men var sen pintyst trots att hon inte kunde stå på benet.

Dock tror jag inte hon 'ynkar' nu, så frågan är om det gör 'halvont' och hon därför klagar, eller om det gör såpass ont att hon klagar därför...

Men just nu ser det ut som om hemmavet kommer få en besökare first thing han öppnar imorgon bitti, för att vätska upp henne iaf. För det går ju fort när de blir uttrokade, tunnisarna.. (Vet när hanen kom in efter ett dygns vägra drick och sporadiska kräkningar. Vet tyckte initialt att lika bra kolla, men det borde inte vara någon jättefara än'. Han fick vätska under huden, och vet tyckte att det borde vara absorberat på 4 -5 h. Det tog tio minuter, så han var betydligt mer uttrokad än man kunde väntat sig).

Fast jag hoppas fortfarande att hon viftar på svansen, tigger korv och dricker utan att kräkas imorgon.. *hålla tumme*

Just nu velar jag mest vad jag ska göra med vattnet. Hon känner sig uppenbarligen törstig, men 'tål' ju inte ens pyttelite vatten utan att kräkas med besked. Samtidigt har hon varit utan vatten snart ett dygn (minus dropp under OP), och känns inte bra att ta bort det lilla hon har (1 dl ungefär). Å andra sidan blir ju inget bättre ava tt hon dricker litegrann och kräks upp dessto mer.. Knepigt..
 
Sv: Pris för kastrering (OHE-operation) tik?

Som litet ps har jag för mig att Sandvikens klinik ska återuppstå.
De kände att det trots allt fanns ett behov, så nu letar de lokaler:)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 977

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp