Pris för föl

frostglimmer

Trådstartare
Hur mycket skulle ni betala för en än så länge ofött föl (kommer i Juni) som är efter Cartier undan Nactussto?
Mamman är inte tävlad så jätte mycket och har bara gått som mamma dem senaste åren.

Är nyfiken på vad man kan behöva betala för ett föl som jag kan ta redan vid en månads ålder, då jag har hästarna i samma stall och hanterar stoet varje dag.

Någon som vet??:)

Sv: Pris för föl

Har mamman inga egna prestationer eller har avkommor som presterat, så nånstans mellan 25-40' skulle jag vilja säga.

Du menar alltså att folk är beredda att betala upp emot 40 tusen för ett nyfött föl, där modern inte är särskilt bra?

Själv skulle jag inte vara intresserad av en fölunge med den stammen,
men från 40.000 kr och uppåt (finns inget tak) ska en fölunge kosta.
Frågan är väl hur gärna du vill ha just den fölungen, ägaren bestämmer ju priset och inte köparen.;)

Ja, och jag säger ju återigen att jag inte fattar hur folk kan hålla på med travaravel :p.

Sen säger jag som Cat_and_rat, det är svårt att säga ett pris för jag anser inte att det är en särskilt intressant fölunge. Det finns massor av ungar med meriterade mödernen för 40-50' på marknaden.

Det skrivs ju mycket om hur stendöd marknaden är för föl med långt mer meriterade ston än den du skriver om. Stuterier som lägger ner mm. Priset? Tja, skulle tippa att fölet är rätt svårsålt.

I ditt fall får ni väl komma överens om något anständigt pris för säljaren och du har ju själv en tro på avkomman. Jag skulle föreslå i det lägre prisintervallet.

/Gg

Blir mamman bättre om fölungen kostar 25000 kr?
Varför vill man köpa ett föl, oavsett pris, om man tycker att stoet är kass?

Cartier kostar 3000+6000kr (exl moms och övriga avgifter), sedan tillkommer alla kostnader för stoet. Tycker 25.000 kr är alldeles för lite oavsett kvalité på stoet (som vi inte vet ett barr om just i det här fallet).

Du känner ju mamman. Hon skulle ju iofs kunna vara en superduperhäst även om den inte tävlats. Det finns ju många som har riktigt bra hästar utan att för den skull vilja tävla.

Vi vet nog för lite om den där hästen för att uttala oss här. /Gg

Fast nu är det ju inte köparen som bestämmer priset på fölet, utan den som äger hästen...ägaren kanske inte ens vill sälja till TS oavsett vad hon/han vill betala.;)

Oj, ska du betala innan det är fött?

Jag skulle nog ha is i magen och vänta tills den ska avvänjas med att köpa, om det inte var så att det stod folk på kö och ville köpa den.

Jag fick intrycket av att säljare-köpare känner varandra och att köpet redan diskuteras.

Hade de diskuterat köp behövde inte TS fundera över priset på buke...;)

Det skrivs ju mycket om hur stendöd marknaden är för föl med långt mer meriterade ston än den du skriver om. Stuterier som lägger ner mm. Priset? Tja, skulle tippa att fölet är rätt svårsålt

Lite roligt skrivet med tanke på att det ofödda fölet redan har en spekulant. :angel:

Jag tolkar TS inlägg som att det finns ett dräktigt sto i hennes stall och hon vill köpa fölet. Hon sköter ju redan stoet ifråga.

Hon skriver på buke för hon är osäker vad som är ett skäligt pris.

TS själv kan ju komma och förtydliga det hela.

Ja, och du skriver att "det fölet blir svårsålt"? Det blir lite ologiskt resonemang, menar Cat_and_rat, eftersom fölet har en köpare redan innan den är född...

Marknaden är väl relevant så till vida att den styr prissättningen, och finns det ingen efterfrågan kan man ju pruta rätt effektivt.

Ja, det är bara att pruta på men det är iallafall till sist ägaren som bestämmer priset.
I detta fall verkar det som TS vill ha en fölunge efter just detta sto (som vi här i tråden inte vet något mer om än det TS skrev i första inlägget), det finns alltså en efterfrågan på denna fölunge. Och det är ägaren som sätter priset oavsett vad TS, och vi andra, anser att fölungen är värd.

Ja, det är bara att pruta på men det är iallafall till sist ägaren som bestämmer priset.
I detta fall verkar det som TS vill ha en fölunge efter just detta sto (som vi här i tråden inte vet något mer om än det TS skrev i första inlägget), det finns alltså en efterfrågan på denna fölunge. Och det är ägaren som sätter priset oavsett vad TS, och vi andra, anser att fölungen är värd.

Jovisst, men samtidigt - vi vet alla vad ett föl kostar att föda upp. Jag skulle bjuda högst 30000 om jag verkligen visste att jag ville ha hästen.

Jag gillar Nactus och tycker att Cartier verkar vara en hyfsad hingst, jag hade kanske kunnat titta på ett sådant föl som det TS skriver om.

Svårt att gissa priset, beror på mödernet i övrigt och om det finns flera som är intresserade. Gissar att TS gillar stoet mycket och vill ha en avkomma u. just henne och då kan det kanske vara värt att inte försöka pruta ner 5000 och missa just det fölet man helst av allt vill ha, uppfödaren har redan lagt en bunke pengar på att få stoet så här långt. Men det finns kanske andra dealer man kan göra?

/U

Nu är det så att stoet har en gammal ytlig skada som gör att hon inte ska gå mer än att lufsa runt i skogen men hon är högt utbildad Msv och uppåt. Hennes förra avkomma som nu är 6 år efter warrsteiner(?) är till salu för lite under 100.000. En av ettårshingstarna vars mamma har samma mamma som detta sto har varit ute för 40.000. Pappan till den är någon son till Don Shuffro.

Jag är värdelös på prissättning av hästar men tycker det finns en intressant aspekt i det hela. Det finns ett antal olika möjligheter för att köpa fölet och priset kommer då givetvis att bli olika.
1. Du köper fölet och risken nu. Det betyder att ifall fölet är dödfött eller har någon uppenbar medfödd skada så är det du som gör förlusten rent ekonomiskt. Pris X:-
2. Du bokar fölet och betalar handpenning samt skriver kontrakt på att du betalar resten och köper fölet efter födseln ifall det är friskt. Pris X+Y:-
3. Du bokar fölet enligt ovan och skriver kontrakt på att du betalar resten och köper fölet vid avvänjning vid 6 månaders ålder om det är felfritt då. Pris X+Y+Z:-
Det finns givetvis massor av fler möjligheter.

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
847
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 484
Senast: Puffindog
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 846
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
12 001
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka