Pris för skogs-arrende?

Sv: Pris för skogs-arrende?

Skulle tippa på ca 50000/ha om nu någon skulle vilja arrendera ut....
Har faktiskt aldrig hört talas om det!!!!
Är det du som ska sköta om skogen och ta intäkterna från den också? Eller ska ägaren själv bruka skogen?
VILL ägaren arrendera ut??? Och får man det enligt skogsvårdslagen????
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Fast för frågeställaren är det väl knappast intressant hur ersättningen är att betrakta , hon frågade helt och hållet om ersättningsnivåer för att förhindra en markägare att avverka sin mark.
Som vi redan konstaterat är detta en ovanlig fråga och det närmsta jag kunde komma på som liknade detta var just biotopskydden ! Har du någon annan liknelse som kan ligga till grund för en ersättningsbedömning tas den förmodligen tacksamt emot av TS.

Att du inte skulle vara intresserad av ett liknande upplägg hjälper väl knappast TS.
Att du dessutom betraktar Ts fråga som en "icke-fråga" förstår jag inte alls, uppenbarligen är det för TS en högst motiverad fråga där det faktiskt finns många olika svar!

Enligt min mening är det viktigt hur ersättningen är att betrakta eftersom det påverkar vilket lagrum som ev är tillämpligt och det påverkar vilka rättigheter och skyldigheter parterna har. Det är såklart en ovanlig frågeställning, det visar sig inte minst i antalet undrande inlägg i den här tråden.

Sedan har du nog misstolkat mig lite, jag skrev "icke-fråga" inom citattecken för att markera att just ursprungsfrågan om arrendenivå egentligen inte går att besvara innnan man har rett ut vilken typ av ersättning och vilken typ av brukande det ska handla om. Självklart har jag full förståelse för TS önskemål även om jag tror att det är ytterst få mark/skogsägare som kan tänkas vara intresserade av en dylik upplåtelse.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Att du dessutom betraktar Ts fråga som en "icke-fråga" förstår jag inte alls, uppenbarligen är det för TS en högst motiverad fråga där det faktiskt finns många olika svar!

TACK TACK TACK!!!:bow::bow::bow:

Äntligen någon som - utan att lägga in värderingar - svarar på en fråga.

Vid det här laget har ju jag också fattat att "man inte gör så här", men eftersom jag inte besitter precis alla kunskap om precis allt måste jag ju fråga ...

Får se hur det blir med denna "arrendefråga" i framiden ...
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Får se hur det blir med denna "arrendefråga" i framiden ...


Om en avverkning påverkar din närmiljö kanske det är möjligt att påverka den som äger skogen att avverka så att det blir en så liten störning som möjligt? Kanske kan h*n lämna en trädridå som avverkas om några år när nyplanteringen hunnit växa upp.

Ofta är den typen av hänsyn möjliga att ta men förutsätter konstruktiv kommunikation.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Tanken är ju god. Tyvärr så är skogsägare inte alltid så angelägna om att ta hänsyn till någon annans boendemiljö/närmiljö i samband med slutavverkning.
Pengarna styr.
Här borde det istället till en lagstiftning som hindrar slutaverkning som får stora negativa effekter på intill liggande boställen. Att lämna en så pass viktig sak till skogsägarens omdöme och godtycke är alldeles felaktigt.

Har själv fått hela skogen i grannskapet nerkapat. Vid diskussion med skogsägaren fick jag till svar "Vilken lag säger att jag skall ta hänsyn till er bostad och närmiljö".

Vi bodde en gång i skogen nu bor vi mitt i ett kallhygge.
Lagstiftning krävs.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Nu är detta ju en väldigt gammal tråd, men kan inte låta bli att svara på ditt inlägg.
Varför skulle en skogsägare behöva ta hänsyn till närliggande bostäder?!
Vill man ha skog runt huset får man ju se till att äga den från början... Ska träden stå där och ruttna upp då? Köper man ett hus med uppvuxen skog på får man ju räkna med att den tas ned så småningom.
Jag förstår inte resonemanget.
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

När man flyttade dit såg man ju att det var gammal skog som förr eller senare skulle avverkas och då kunde man ju låta bli att flytta dit .
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Tanken är ju god. Tyvärr så är skogsägare inte alltid så angelägna om att ta hänsyn till någon annans boendemiljö/närmiljö i samband med slutavverkning.
Pengarna styr.
Här borde det istället till en lagstiftning som hindrar slutaverkning som får stora negativa effekter på intill liggande boställen. Att lämna en så pass viktig sak till skogsägarens omdöme och godtycke är alldeles felaktigt.

Har själv fått hela skogen i grannskapet nerkapat. Vid diskussion med skogsägaren fick jag till svar "Vilken lag säger att jag skall ta hänsyn till er bostad och närmiljö".

Vi bodde en gång i skogen nu bor vi mitt i ett kallhygge.
Lagstiftning krävs.

Som skogsägare så kan jag inte annat än häpna över ditt inlägg... :eek:

Vill man bestämma över träden som finns runt ens hus, ja, då lär man köpa dom!
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Som skogsägare bestämmer du ju inte heller om din skog. Du får inte bestämma hur du ska ta ner den heller.
http://www.skogssallskapet.se/skogsvarden/2009_2/sv06.php

Det gör väl inte en granne heller?

Men om jag vill göra en slutavverkning på något av skiftena, ja, då gör jag ju det, enligt den skogsplan man har.

Om sedan någon husägare som bor intill min mark anser det vara skurkaktigt, det struntar jag nog i..

Nu har jag inte så många husägare att ta hänsyn till, nu har vi inte slutavverkat utan endast gallrat hos oss i omgångar men ändå..
 
Sv: Pris för skogs-arrende?

Tanken är ju god. Tyvärr så är skogsägare inte alltid så angelägna om att ta hänsyn till någon annans boendemiljö/närmiljö i samband med slutavverkning.
Pengarna styr.
Här borde det istället till en lagstiftning som hindrar slutaverkning som får stora negativa effekter på intill liggande boställen. Att lämna en så pass viktig sak till skogsägarens omdöme och godtycke är alldeles felaktigt.

Har själv fått hela skogen i grannskapet nerkapat. Vid diskussion med skogsägaren fick jag till svar "Vilken lag säger att jag skall ta hänsyn till er bostad och närmiljö".

Vi bodde en gång i skogen nu bor vi mitt i ett kallhygge.
Lagstiftning krävs.

Skogsvårdlagen finns redan... den säger att man inte får vänta hur länge som helst med avverkningen.

Varje större avverkning anmäls till myndigheterna och måste godkännas av desamma, så det är ingen större avverkning som lämnas åt skogsägarens omdöme - utan avverkningen är en direkt följd av ett myndighetsbeslut.

Och varför finns det ingen lag som säger att villaägare ska visa hänsyn till de som brukar skog, åker eller ängsmark ?

Den marken kanske någon försöker att livnära sig på eller utgör pensionsförsäkring åt någon som har slitit hårt i hela sitt liv, var finns den lag som säger att ni som villaägare ska respektera jord och skogbruk om ni väljer att bosätta er på landsbygden...

Mitt råd till dig är att du istället för att skrika om lagstiftning bosätter dig invid någon park inne i staden istället.
 
Jeg har lest tråden med interesse for jeg har en lignende problemstilling. Har fritidshus 150 m. fra sjø. Siste 100 m er skogeiendom som ikke er min. Denne er nettopp blitt hugget. Teigen på kanskje 5 da. ligger litt dumt til for eier og han sier at han ikke vil plante.
Jeg ville gjerne arrendera dette for 50-100 år for å sikre utsikt mot sjøen. Hva ville en fair pris Være? Er det vanlig med et engangsbeløp eller årlig.
Eier, som vi har et meget hyggelig forhold, til er ingen ungdom og sier han ikke vil selge.
Takknemlig om noen kan hjelpe meg videre.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 506
Foder & Strö Skåne drabbas av ihållande minusgrader och som gårdsägare med småbarn är fruset vatten inte välkommet... Jag har ett kallstall så just...
Svar
2
· Visningar
707
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Hej… Jag vet inte riktigt vad ett rimligt pris är på att bli medryttare/fodervärd här i Dalarna (Falun) typ Det ända jag tänker är att...
Svar
3
· Visningar
1 293
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 394
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II
  • Fråga?

Omröstningar

Tillbaka
Upp