Pris angivet utan moms, fakturan plussar på moms

Sissa

Trådstartare
Det gäller en dyr hundkurs jag anmält mig till. I kursinformationen står ett pris angivet. Jag tog för givet att det var inklusive moms och fick en chock när priset på fakturan var det angivna priset plus 25 % moms.

När jag tittar i Konsumentköplagen står det i mitt tycke klart och tydligt att moms ska ingå i prisangivelse till privatkund.

Jag blir skitstressad, det handlar om mycket pengar.

Någon som vet vad som gäller? Fakturautställaren är näringsidkare.

Sv: Pris angivet utan moms, fakturan plussar på moms

Riktar sig ett pris till prvatkunder ska det stå inklusive moms, men vad står det i informationen, står det något om moms över huvudtaget?

Riktar sig ett pris till prvatkunder ska det stå inklusive moms, men vad står det i informationen, står det något om moms över huvudtaget?

Det står inget om moms. I informationen står det bara pris: xxxx kr. På anmälningsblanketten står det likadant. Pris: xxxx kr. Inget om moms.

Låter som rent bedrägeri om möjligt hade jag hoppat av kursen, inget kul med folk som medvetet försöker luras.

Låter som rent bedrägeri om möjligt hade jag hoppat av kursen, inget kul med folk som medvetet försöker luras.

Usch vad ledsen jag blir! Kan jag hoppa av då? Begår inte jag lagbrott då? Enligt konsumentköplagen har man 14 dagars ångerrätt på köp via internet. Det var längre sen än så jag anmälde mig. Kursen ska vara betald före kursstart 18 januari.

Ring konsumentrådgivaren och kontakta kursarrangören och fråga varför de höjt priset, rimligen kan du säga upp din plats med hänvisning till att priset höjts alternativt kräva det pris du avtalat om.

Det står att anmälan är bindande. Vi avsägning av plats 30 dagar eller senare innan kursstart tas hela beloppet ut.

Där undrar jag den som ger kursen inte brister i sin upplysningsplikt om 14 dagars ångerrätt. Det står inget om det.

Jag ska ringa det första jag gör när de öppnar imorgon bitti.

Det känns inte som en bra början på en kurs att känna sig lurad på priset. Jag har aldrig varit med om det tidigare att momsen läggs på.

Problemet är väl om kursen riktas i huvudsak till näringsidkare eller organisationer som redovisar moms.
Så kan vara fallet i viss skydds, säkerhets o räddningsutbildning.

Det är ingen sån kurs. I kursbeskrivningen riktar den sig till den som har min typ av hund. Känslan är absolut ingen annan än att det är till privatpersoner.De har fler kurser också som är till privatpersoner.

Även om den rikade sig till företagare ska det framgå om priset är inklusive eller exklusive moms.

Jag har gått många hundkurser och aldrig varit med om att priset angivits exkl moms, du bör definitivt ifrågasätta!

Bestrid fakturan!

De kan väl knappast hävda att du inte håller din del av avtalet om de höjer priset med 25%.
Nån måtta får det vara.

I mina öron så låter det som pengamjölkeri av en entusiastisk kundkategori. Ett annat kännetecken är om där är få "gurus" som en grupp följer. De må vara duktiga men de får bära sig vettigt åt om de ska ta ut rejäla summor!

Ptr

Jag hade också sagt stopp och belägg! Har heller aldrig varit med om att det läggs på moms bara sådär.

Säger samma. Bestrid!

Ni ingick ett avtal med ett angivet pris. Fakturan är på ett annat belopp.

Lurendrejeri :mad:

En snabb slagning på nätet vad det gäller kurser till i övervägande grad privatpersoner ger vid handen att följande lämnar sina priser :
http://www.almamaterhund.se/ ex moms eller så redovisar man pris inkl moms. Inte bara pris.
http://www.hundradet.se/ ex moms eller så redovisar man pris inkl moms. Inte bara pris.
www.mhundlydnad.se ex moms
eller så redovisar man pris inkl moms. Inte bara pris.

Det finns säkert fler, men eftersom dessa lämnar pris ex moms så gör nog många det.
Alla har det inte väl synligt, men i informationen om kursen framgår att priserna är ex moms.

Så läs all information innan du drar igång något som kostar extra pengar.

Senast ändrad:

Fast två fel gör inte ett rätt. Det är LIKA FEL av alla som anger priser ex moms för kurser som vänder sig till privatpersoner. Väldigt många privatpersoner har ingen aning om hur man räknar ut momsen och de ska inte heller behöva kunna det!

Nej, det är inte OK.

Ring arrangören och säg att du inte är intresserad av kursen med hänvisning till prishöjningen. Meddela att du har priset xxxx kr i din information, och att det är vad du förbundit dig att betala för deltagande.

Du är inte bunden av detta avtalet, eftersom det ursprungliga avtalet (med korrekt pris) inte föreligger (de har höjt priset).

Det tillhör väl ändå allmänbildningen att kunna räkna ut moms, men i övrigt håller jag med dig.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Vad läser du just nu?
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka