Prioritera elever framför hästarnas hälsa?

Sv: Prioritera elever framför hästarnas hälsa?

för mig är det en rättfram självklarhet att alla hästar ska få komma ut dagligen (kanske med undantag om det verkligen inte är väder för det). håller helt med en del tidigare skribenter att tanken på att min häst inte skulle få komma ut var dag bara inte existerar för mig (tala inte ens om hur tokig hon skulle bli).
jag tro dock att (som första insändaren skriver) att det kan vara en ekonomisk fråga för en del ridskolor, jag vet själv om ett par stycken där hästarna bara står inne förutom om det är lektion. vad är det för liv för ett djur?! har inte ord för det! själv hade jag tur när jag var yngre o fortfarande red på ridskola att den låg i en mindre förort där alla hästarna hade utevistelse och att vi t.o.m fick rida ut på lektion eller till stranden med lektionshästarna på sommaren. inser inte förrens nu hur bra just de hästarna måste haft det. bara för att detta är min mening betyder inte det att jag säger att folk "vanvårdar" sina djur om de inte får gå ut, visst kan dessa hästar ändå vara nöjda o vålmående, men hästen är trots allt ett djur som levt ute i vilt innan människan hittade på att låsa in dem.
på tal om lagar så tycker jag nästan att det borde finnas någon om hur mycket en lektionhäst får gå också, känns inte som det är så bra att en häst bara går 2-3 gånger i veckan, inne resten, men då får "passa på" att gå ordentligt och kanske gå 5 lektioner i rad för ekonomins skull.... funkar bara inte

det finns väl en lag som säger hur mycket en ridskole MÅSTE gå för att ridskolan skall kunna få tex bidrag eller speciell försäkring osv? är inget jag vet säkert, baranågot som ploppar upp i bakhuvudet på mej.

det är hemskt hur hästmänniskor kan behandla sina hästar. men sdan finns de tju en hel del tävlingshästar som går ute på sin lilla ruta i 2 tim per dag och det tycker jag inte heller är bra. vet inte varför de gör det förutom att de inte skall kunan skada sej och inte kunna bli trötta.. tycker ändå inte att det finns några bra svar på varför man inte skall låta sina hästar vara ute så mycket som möjligt.

(min gamla ponny rymde varenda dag nästan in till någon annan häst, elle rupp till stallet men jag gav mej inte.. jag fick egenhändigt bygga ett superstaket haha. ett högt och stadigt staket så hon absolut inte skulel kunna gå upp till sin box, elelr in till grannhästen, elelr ut på betet =P)

Problemet handlade från början om att alla hästar bör gå ut dagtid.
Jag tycker inte det är så fel (tycker inte det är bra) att hästar står i spilta om dom får bra utevistelse förmiddagstid och går lektioner kvällstid, nu pratar jag dock bara om lektionshästar.

Jag tror dock inte att dom ska vara ute hela dagarna, lektions hästarna behöver sin "vila" inne i sin box innan det rasar in elever och det kan dom aldrig få i hagen.

Självklar anser jag också att det är humanare i en box än spilta.
Ofta får spilthästarna svårt att slappna av då dom inte kan hålla koll på vad som händer bakom och har ofta trängre att sova och koppla av.

Att alla hästar ska ha daglig utevistelse tycker jag borde vara en självklarhet.
Jag för min del lider jag inte med ridskolorna i stan om dom får stänga. Eleverna får väl då istället ta sig till förorterna, det gör ju vi hästägare!!!

Har själv sett tydliga skildnader på lektionshästar som har utevistelse och lektionshästar som står i spilta/box hela dagarna, både på hälsa och temprament.

Lina/Instruktör

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka