Prioritera elever framför hästarnas hälsa?

M

medkand

För det första..vet ej om denna tråden kommer under rätt forum. Om inte ursäktar jag mig.

Satt och läste på nätet att Jordbruksverket har tänkt "försvåra det för ridskolorna", som artikelförfattaren uttryckte sig.
Man skrev att i och med lagen om de nya hästpassen så kommer många ridskolor att få det knapert ekonomiskt. Ok, det argumentet köper jag väl någorlunda.

Men hör och häpna när det väcks protester från ridsportsförbundet om att Jorbruksverket har planer på att göra det till en lag att hästar ska få lov till daglig utevistelse!! Det borde vara så självklart att alla hästar fick gå ut varje dag!!
Ridsportsförbundet menade att många ridskolor kommer att få stänga då de ligger i innestäderna och inte har tillgång till hagar med mera. Kan bara konstatera att jag är helt förstummad. Hur i h-lvete kan man ha ridskolor inne i stan och med andra ord prioritera elevernas komfort framför hästarnas hälsa??

Blir så himla upprörd. Bor själv på landet så bara tanken på att hästar är inne hela dagarna är främmande.

Sv: Prioritera elever framför hästarnas hälsa?

medkand skrev:
För det första..vet ej om denna tråden kommer under rätt forum. Om inte ursäktar jag mig.

Satt och läste på nätet att Jordbruksverket har tänkt "försvåra det för ridskolorna", som artikelförfattaren uttryckte sig.
Man skrev att i och med lagen om de nya hästpassen så kommer många ridskolor att få det knapert ekonomiskt. Ok, det argumentet köper jag väl någorlunda.

Men hör och häpna när det väcks protester från ridsportsförbundet om att Jorbruksverket har planer på att göra det till en lag att hästar ska få lov till daglig utevistelse!! Det borde vara så självklart att alla hästar fick gå ut varje dag!!
Ridsportsförbundet menade att många ridskolor kommer att få stänga då de ligger i innestäderna och inte har tillgång till hagar med mera. Kan bara konstatera att jag är helt förstummad. Hur i h-lvete kan man ha ridskolor inne i stan och med andra ord prioritera elevernas komfort framför hästarnas hälsa??

Blir så himla upprörd. Bor själv på landet så bara tanken på att hästar är inne hela dagarna är främmande.

Ja, det är som vanligt, ekomomiska intressen går före hälsan.
Jag trodde det hade hänt nåt sen 60-talet när jag gick på ridskola, så det är sorgligt.
Men såsmåningom kommer nog en lag om att hästar måste få daglig utevistelse. I allafall om tillräckligt många protesterar mot dessa hästars förhållanden!
Skriv inte bara här! Skriv insändare till "Ridsport" också!
Insändare är ett starkare medel än vad man kan tro!
De har stor genomslagskraft.

Det ska jag nog minsann göra. Det här gjorde mig så vansinnigt arg. Att människorna på ridsportsförbundet inte har mer hästvett är sorgligt.

Håller med föregående talare(skrivare) hade hoppats på att folk hade lite vet men tydligen inte :cry:

Kan bara hålla med.. Det är verkligen tragiskt, lider med dessa hästar..

Det finns flera stora ridskolor inne i Stockholm och i närheten där hästarna står dag ut och dag in i spiltor, enda tiden de inte står där är när de rids av mer eler mindre duktiga elever. Det gjorde att jag för många många år sen, tappade all lust att rida på ridskola. Men många har ju inet alternativ när det gäller sin ridning.

kenneth skrev:
Vem har bestämt att hästar mår dåligt av att stå i spilta?

Vem har bestämt att hästen är ett betesdjur som i vilt tillstånd kan röra sig upp till 20 tim/dygn. Och vem har bestämt att hästens cirkulationssystem stimuleras av markens tryck mot hoven, när hästen rör sig.

Jag menar allvar. Hästarna på ridskolor står ofta i spiltor och min erfarenhet är att dom inte mår dåligt av det. Dvs om hästen visar sig vara lika harmonisk som andra hästar i box, hur vet jag att hästen i spiltan mår dåligt om han inte kan visa detta på något sätt? Jag kan tycka att det är människans nycker som bestämmer hur hästar mår. Det finns ju många som hävdar att mina hästar mår dåligt för att dom har skor på sig och att det är synd om dom för att dom står i box istället för att gå på lösdrift.

Det handlar väl om graden av fångenskap tycker jag. Hästen är mindre fånge i en box än i en spilta och mindre fånge när han får gå i hage på dagarna än stå i en box - eller spilta. Det är förståss hästarnas behov av rörelse och frihet som styr vårt tänkande - inte några nycker.....

Jag kan väl tycka att spilta kan vara någorlunda ok för hästar som får gå ute i vettiga hagar en stor del av dygnet men kombinationen ingen utevistelse o spilta ser jag som direkt katastrof.
PL

peter_lundin skrev:
Jag kan väl tycka att spilta kan vara någorlunda ok för hästar som får gå ute i vettiga hagar en stor del av dygnet men kombinationen ingen utevistelse o spilta ser jag som direkt katastrof.
PL

Håller helt med. :bow: :bow:
Det finns ridskolor på pendeltågsavstånd från Stockholm där hästarna går hela dagarna i jättehagar och då tycker jag det kan vara ok med spilta, särksilt moderna lite bredare spiltor.
Hade en kort tid häst inackorderad i ett privatstall intill en sån ridskola, och de hästarna hade det förhållandevis väldigt bra. En enorm hage och lång utevistelse från morgonen till ca 14.00.
Mitt förra inlägg handlade om innerstadsridskolorna och de som ligger i närförorterna sominte har någon mark alls utöver ridbanan stallet och ridhuset(n).
MEd avsikt namnger jag inga stall.:smirk:

Jag håller med om att kombinationen ingen utevistelse och spilta är dålig. Men jag tycker att ingen utevistelse och box också är dålig.
Spilta i sig tycker faktiskt en del hästar bättre om än box. Jag har eller har haft två stycken. Den ene är kvar men den andra som var ett avelssto funkade inte av förklarliga själ i spilta så hon är såld idag.

Tänker man efter lite ur hästens eget perspektiv så kan ju en spilta vara mindre skrämande än en box. Boxen har fyra väggar och stänger helt in stepp och flyktdjuret hästen. Spiltan har bara tre och en öppning. Skulle kunna vara så att detta blir mindre stressande för hästen detta att det finns en öppning. Att bara sitta fast i snöre kanske inte upplevs lika frihetsberövande för en häst som för en människa.

peter_lundin skrev:
PL

Precis! :bow:

Och jag som alltid sett utevistelse som en självklarhet...:confused:

kenneth skrev:
Jag menar allvar. Hästarna på ridskolor står ofta i spiltor och min erfarenhet är att dom inte mår dåligt av det. Dvs om hästen visar sig vara lika harmonisk som andra hästar i box, hur vet jag att hästen i spiltan mår dåligt om han inte kan visa detta på något sätt? Jag kan tycka att det är människans nycker som bestämmer hur hästar mår. Det finns ju många som hävdar att mina hästar mår dåligt för att dom har skor på sig och att det är synd om dom för att dom står i box istället för att gå på lösdrift.

Jag menar också allvar. Ju mer forskning och intresse som läggs på att studera vilka behov djur har i verkligheten, ju mer ändras succesivt vår djurhållning till det bättre. Som tur är går det framåt, om än ganska sakta ibland.
Fler och fler prövar att ha sina djur på lösdrift, och de flesta finner det som positivt, där man vinner väldigt många fördelar, bla. nöjdare och friskare hästar.
Även tävlingsryttare på hög nivå experimenterar nu med detta djurhållningssätt, och många ser till sin förvåning att de både håller hull och fungerar till tävlingsändamål.
Man märker bla skillnad på luftvägsbesvär, mindre problem med svullnader i ben, gnagning på boxinredning, vävning, rundvandring och inte minst spiriten.
Idén med spiltstående känns äldre och förlegat i en modern djurhållning.

Masse skrev:
Jag håller med om att kombinationen ingen utevistelse och spilta är dålig. Men jag tycker att ingen utevistelse och box också är dålig.
Spilta i sig tycker faktiskt en del hästar bättre om än box. Jag har eller har haft två stycken. Den ene är kvar men den andra som var ett avelssto funkade inte av förklarliga själ i spilta så hon är såld idag.

Tänker man efter lite ur hästens eget perspektiv så kan ju en spilta vara mindre skrämande än en box. Boxen har fyra väggar och stänger helt in stepp och flyktdjuret hästen. Spiltan har bara tre och en öppning. Skulle kunna vara så att detta blir mindre stressande för hästen detta att det finns en öppning. Att bara sitta fast i snöre kanske inte upplevs lika frihetsberövande för en häst som för en människa.

Jag är ledsen, men det där lät verkligt krystat, faktiskt.:angel: Att sitta fast i ett snöre kan få viss hästar att verkligen panika, om de råkar spänna snöret och känner att de SITTER FAST.

Ska man hård dra så finns det hästar som får panik när dom stängs in i en box också.
Fakta är att vissa hästar trivs bättre i spilat än box. Varför vet jag inte för jag är människa och inte häst. Som människa är jag inget rent flyktdjur så som hästen är.

Det bedrövliga i den här soppan är att man låter de ekonomiska intressena gå före hästarnas naturliga behov..Hoppas att det blir lagstiftat med utevistelse så de stackars city-hästarna får ett drägligt liv med.

Jag tror inte att det handlar så mycket om ridskolornas ekonomi, utan det faktum att ridskolorna ofta är "ungdomsgårdar" och därmed fyller ett stort socialt behov.

Immer (som tycker det är bra om det blir lag på utevistelse)

Nu handlade väl diskussionen iofs inte om box vs spilta utan om det är OK eller ej att hästar inte ska ha rätt till daglig utevistelse?

Själv har jag mina hästar på lösdrift med möjlighet till utfodring i ätspiltor...och även om det försvårar för mig på vissa sätt när jag ska hantera hästarna känns det som att det ur hästens synvinkel är överlägset såväl spilta som box....på så sätt kan de ju själva välja.

kenneth skrev:

Liknande trådar

Gnägg Lite bakgrund: Är 18, snart 19 år och har alltid hållit på med hästar och min mamma lika så. Vi hade lite olika hästar under min...
2
Svar
29
· Visningar
7 860
Senast: Trissa
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering (Ligger tråden fel får moderator gärna hjälpa mig med flytt!) Någon tycker att mina hästar är ute mycket o har därmed anmält till...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
10 214
Senast: Buck
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka