Preventivmedel?

P-piller (Yaz)! Hatar att ha mens så jag hoppar över alla sockerpiller. Till slut så kommer den ju ändå men det är tillräckligt sällan för att jag ska vara nöjd. :D

Hormonspiral. Satte in den på grund av hejdlösa blödningar. Är sjukt nöjd. Har haft lite stökigt vid byte (gör ont, hormoner hann gå bananas eftersom jag var lite sent ute med bytet", men annars helnöjd.
Hade jag inte haft blödningsrubbningar hade det blivit sterilisering alla gånger.

Använt minipiller tidigare men efter sista barnen blev det aldrig att jag började ta dom igen utan vi kör med kondom. Väldigt skönt att slippa stoppa i sig de där pillren! Har funderat på spiral men har inte vågat än pga rädslan för att få mera mensvärk och massa blödningar. Har pratat med maken om att han ska sterilisera sig, vore smidigast :angel:

Jag äter p-piller (Yasminelle). Trivs jättebra med det. Har inte haft mens på många år trots att jag alltid har uppehållet med sockerpiller. Jag har inga biverkningar, mår bra och trivs. Ska aldrig sluta äta dessa!

P-ring sedan drygt ett år. Sjukt nöjd!
Minimalt med blödning och mensvärk. Innan dess hade jag ingenting under flera år och i tonåren åt jag olika sorters p-piller som jag mådde skit av.
Märker inte av den alls, inte ens vid sex. Partnern gör det men störs inte av den.

Nu är jag fortfarande oskuld, men jag kommer aldrig någonsin få använda något form av hormonellt p-medel, så jag kommer alltid att använda kondom. Dock ser jag det (iaf nu i teorin) som rätt smidigt också; det har mycket hög säkerhet, skyddar dessutom mot sjukdomar, och inga biverkningar. :up:

Varför skulle du inte "få använda"? :)

Varför skulle du inte "få använda"? :)

Jag har migrän med aura.
Mamma har haft hormonellt utlöst bröstcancer.
Flertal släktingar (kvinnliga som manliga) har högt blodtryck.
Farmor och faster har sammanlagt haft över 10 blodproppar.

Och även om jag teoretiskt "kanske skulle få" känner jag mig inte särskilt sugen med tanke på ovanstående.

P-sprutor i massor av år. Delvis för att slippa migränen. Men nu när jag är äldre, har klämt ut en unge och känner mig klar så har jag bett sjukvården knipsa min kvarvarande äggledare.

Men sprutorna har varit toppen, dämpar sexlusten en del och det är väl inte jättekul men den är inte helt utdöd.

Iom inget östrogen har migrän etc inte varit något hinder.

Jag har migrän med aura.
Mamma har haft hormonellt utlöst bröstcancer.
Flertal släktingar (kvinnliga som manliga) har högt blodtryck.
Farmor och faster har sammanlagt haft över 10 blodproppar.

Och även om jag teoretiskt "kanske skulle få" känner jag mig inte särskilt sugen med tanke på ovanstående.

Ah, då förstår jag. Blev bara förvånad över uttrycket "få" istället för kan inte använda, typ. :)

Ah, då förstår jag. Blev bara förvånad över uttrycket "få" istället för kan inte använda, typ. :)

Haha, ja tänkte också på det när jag hade tryckt på "svara-knappen", men tycker i mitt fall ändå nästan att "får inte" passar bättre än "kan inte använda", med tanke på hur pass kontraindicerat ovanstående + hormonella P-medel är. :)

Jag använder Natural cycles och skyddar med kondom på röda dagar. Har en väldigt regelbunden cykel. Hade jag absolut, absolut inte velat ha barn eller haft oregelbunden cykel hade jag nog inte vågat gå på appen. Jag har bara använt p-piller förut så jag har tyvärr inga råd att ge om andra preventivmedel. Hoppas du hittar något som passar dig så att du får må bra!

Ursäkta trådkap!

P-piller (Yaz)! Hatar att ha mens så jag hoppar över alla sockerpiller. Till slut så kommer den ju ändå men det är tillräckligt sällan för att jag ska vara nöjd. :D

Får du fortfarande hämta ut Yaz? Mitt apotek säger nej nu får man bara hämta ut de billigare alternativen som ska vara detsamma. Det är det INTE jag har mått skit de senaste månaderna av de nya pillren :( Apoteket säger i princip att jag ljuger och att det inte är någon skillnad...

Jag använder Natural cycles och skyddar med kondom på röda dagar. Har en väldigt regelbunden cykel. Hade jag absolut, absolut inte velat ha barn eller haft oregelbunden cykel hade jag nog inte vågat gå på appen. Jag har bara använt p-piller förut så jag har tyvärr inga råd att ge om andra preventivmedel. Hoppas du hittar något som passar dig så att du får må bra!

Pga ovanstående har jag också börjat fundera på Natural cycles. Hur fungerade övergången från p-piller till appen för dig? :)

Pga ovanstående har jag också börjat fundera på Natural cycles. Hur fungerade övergången från p-piller till appen för dig? :)

Jag gick inte över direkt från p-piller till NC utan det gick ett par år emellan så tyvärr har jag ingen erfarenhet att dela med mig av angående ett direkt byte. :down:

P-spruta. Ingen mens och är supernöjd. Vill inte vara utan den (trots sprutskräck). Har provat stav och den tog ett tag innan jag sluta blöda. Sen hade jag ingen mens men strax innan jag skulle ta ut den så börja jag blöda igen. Har även provat minipiller. Några månader utan mens sen blödde jag nästan konstant i nästan ett halvår. Blödde typ 2,4 vecka och uppehåll i 1-2 veckor. Aldrig mer.
Hade det inte varit för att man lik förbaskat får mens så hade jag steriliserat mej

Nu är jag fortfarande oskuld, men jag kommer aldrig någonsin få använda något form av hormonellt p-medel, så jag kommer alltid att använda kondom. Dock ser jag det (iaf nu i teorin) som rätt smidigt också; det har mycket hög säkerhet, skyddar dessutom mot sjukdomar, och inga biverkningar. :up:

Så tänkte jag med när jag var oskuld fortfarande meeen nej kondom var inte alls "roligt"... :D. Jag hade alltid sagt nej till p-piller men när jag väl var i den situationen så lessnade jag rätt kvickt på kondomer :p.:angel:

Oj läste lite fel , ursäkta mig :o. Jo givetvis låter det då som bästa alternativet för dig :)

Tar nu Mini-Pe, hittills mycket nöjd. Möjligen liten viktuppgång men det kan jag leva med.. Tar den exakt samma tid varje dag efter larm på telefonen.
Jag kan INTE äta kombinerade p-piller, de får mig att må skit mentalt, gå upp i vikt, tappa lusten helt, får fullt med finnar med mera.. Hade lite hopp för dessa och det verkar de leva upp till ännu så länge :)
Kondomer luktar så jädra vidrigt och är så klabbiga så är glad om jag kan slippa dem..
Spiral är big no på grund av att man måste sätta i och ta ur mha barnmorska. Vill inte lägga mig så oftare än absolut nödvändigt. P-stav måste man också sätta i och ta ur, mindre obehagligt alternativ än gyn men ändå.

Skulle helst streilisera mig men klarar inte ens tanken på ingrepp och sjukhus just nu, samt att jag ändå behöver något för att minska blödningarna vilket Mini-Pe också lyckats med, oregelbundet var det redan innan så har vanan inne så att säga :/
Har PCOS så de kan vara sjukt oregelbundna och komma sjuka mängder sjukt fort för att sammanfatta. Nu verkar det stabiliserat sig på mindre mängd vilket jag är väldigt tacksam över.

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 227
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
668
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 815
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?