Preventivmedel?

torsdag

Trådstartare
Vad har ni för preventivmedel?

Efter att ha testat flera sorters Ppiller och inget funkar, jag blir nedstämd och får huvudvärk har jag gett upp dessa. Nu har jag testat spiral ett tag och jag har sådan mensvärk varje dag att jag funderar på att plocka ut den :/
Några tips?

Hade p-stav i 2.5 år. Sen tog jag ut den pga blödningar varannan vecka. Den skulle egentligen kunna sitta 3 år.
Övergick då till minipiller, desogestrel, vilket fungerade bra. Tog jag dock inte på halvtimmen i tid en tablett fick jag små blödningar. Tog jag den bara på bestämd tid hade jag typ 3-4 dagar med småblödningar (räckte typ med trosskydd) en gång i kvartalet.

Kopparspiral. Gjorde satans ont att sätta i och nu har jag lite mellanblödningar då och då samt aningen mer mensvärk. Å andra sidan har jag ändå alltid behövt ta Ipren i 2-3 dagar och nu blir det 3-4 dagar istället så just det spelar inte så stor roll. Tycker sammantaget att det känns som ett förhållandevis bra alternativ eftersom jag slipper hormoner men funderar på Natural Cycles när dess femåriga livslängd är uppnådd.

P-ring! Gick från mycket biverkningar från p-piller till inga som helst och minimalt med mens ca varannan till var tredje månad. Jag älskar min! Och man behöver inte oroa sig för att glömma ett piller eller sämre effekt om man blir t.ex magsjuk eller liknande

P-stav. Har testat en hel del och denna är jag mycket nöjd med! Normalt (dvs mycket lite) mens regelbundet efter ca 9 mån, innan dess mer oregelbundet/oftare. Kommer definitiv sätta in en ny när denna är förbrukad.

Sämst på att äta piller o ville eg vara hormonfri. Testat kopparspiral (svinont), hormonspiral i någon liten variant (svintont), femcap (satt inte kvar under sex), minipiller (dåligt humör). Kondom är inte min grej alls. Minns inte om jag testat något mer?

Kopparspiral. Galet nöjd! Inne på min andra nu. Det var inte skönt att sätta in, men nu märks den inte. Har alltid haft mycket mens så där märker jag ingen skillnad. Ingen vidare mensvärk heller, lite dov smärta en dag eller två bara.

Ang spiral så härdade jag verkligen ut. Tror det var nästan 1 år med kopparspiralen först o sedan kanske ett halvår med hormonspiralen eller om det var tvärsom. Jag fick ibland vara hemma från jobbet när jag inte hunnit äta värktabletter i tid och det var verkligen ingen vanlig mensvärk, mer som nervsmärtor.

När jag tog ut den sista (tog ut o satte i ny att testa vid samma tillfällen alltid) så insåg jag hur mycket sprialerna påverkat mig (jag är ryttare) hela tiden, inte bara vid mens när jag haft riktigt ont. Plötsligt kunde jag göra som båda min tränare och min sjukgymnast sa åt mig i olika stabiliserings o sitsövningar så himla mycket lättare. Jag hade omedvetet hela tiden skyddat mig från de där hemska huggen som gjorde att jag nästan svimmade en dålig dag.

P-stav, har haft i dryga året. Inga biverkningar och har bara haft mens en gång (en vecka sedan, varade två dagar och var minimal blödning).

P-spruta. Ingen mens och är supernöjd. Vill inte vara utan den (trots sprutskräck). Har provat stav och den tog ett tag innan jag sluta blöda. Sen hade jag ingen mens men strax innan jag skulle ta ut den så börja jag blöda igen. Har även provat minipiller. Några månader utan mens sen blödde jag nästan konstant i nästan ett halvår. Blödde typ 2,4 vecka och uppehåll i 1-2 veckor. Aldrig mer.

Steriliserad. Vill inte ha barn och mår pyton på hormoner. Mor min blev gravid på kopparspiral och jag blev gravid på P-piller, så ville inte chansa mer...
Enda tråkiga med sterilisationen är att mensen är kvar, hade gärna blivit av med den också Annars är jag vansinnigt nöjd!

Äter p-piller. Hoppar i princip över alla mensveckor. Fiffi säger själv till när hon behöver en pausvecka med sockerpiller, får små mellanblödningar osv. Det enda som egentligen är en nackdel är ju att man behöver komma ihåg att ta sina piller varje dag. Har en bra rutin på det men har man inte det är det lätt att missa. Äter Neovletta som är det mildaste ingångspillret man ofta får börja med om man inte har andra speciella behov och det funkar bra.

Vad har ni för preventivmedel?

Efter att ha testat flera sorters Ppiller och inget funkar, jag blir nedstämd och får huvudvärk har jag gett upp dessa. Nu har jag testat spiral ett tag och jag har sådan mensvärk varje dag att jag funderar på att plocka ut den :/
Några tips?
Steriliserad. Bland det bästa jag gjort.

Nu är jag fortfarande oskuld, men jag kommer aldrig någonsin få använda något form av hormonellt p-medel, så jag kommer alltid att använda kondom. Dock ser jag det (iaf nu i teorin) som rätt smidigt också; det har mycket hög säkerhet, skyddar dessutom mot sjukdomar, och inga biverkningar. :up:

Jag har hormonspiral. Funkar bra, är säkert och jag behöver bara komma ihåg den typ var femte år (kollar dock trådarna ibland). Kan inte tänka mig något annat alternativ utom möjligen p-ring igen, p-stav och sprutor är inte aktuella då jag ogillar nålar. Kondom har alldeles för dåliga säkerhet om man tittar på hur folk faktiskt använder dem (jag skulle inte kunna hålla mig till perfekt handhavande) och jag är för paranoid för att kunna slappna av om jag tog piller.

Jag hade först sedan unga tonåren cerazette, egentligen var jag nöjd med dom men eftersom jag började glömma att ta dom så jag fick mensen tillbaka, ofta slutar man få men öht med dom, så beslöt jag mig att sätta in spiral.
STORA problem, inte ont att sätta in, men efter. Helvete vad ont jag hade, barnmorskan jämförde mina smärtor med förlossningskramper, vilka jag hade nästan dagligen.

Just nu har jag inga piller eller andra hormontillägg, använder enbart kondom.
Och jag måste säga att jag aldrig varit så stabil i psyket, blossar inte upp som jag gjort tidigare i livet över skitsaker.

Jag har P-stav och är väldigt nöjd :) Ingen mens, mensvärk eller hormonsvängningar. Däremot kände jag av staven några månader efteråt, inte så att det gjorde ont men jag kände den när jag rörde armen. Det har försvunnit nu dock, tror det höll i sig 4-5 månader.

Jag använder Cerazette och är väldigt nöjd. Med undantag för ett knappt års uppehåll för barntillverkning och graviditet har jag ätit det i typ 12 år.
Innan dess använde jag p-spruta i 3-4 år. Väldigt nöjd även med den.

Kondom använder jag vid tillfälliga kontakter men fy tusan så tråkigt det är!

Liknande trådar

Relationer Ni som har det, har det fungerat bra? Gjorde det ont att sätta in? Hur har mensen blivit? Jag har hela livet ätit p-piller, men är just...
2
Svar
29
· Visningar
1 227
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
515
Senast: FrDrake
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
668
Kropp & Själ Jag pressar tänderna när jag sover vilket gör att jag får ont i nacken och huvudvärk väldigt ofta. Dock stämmer inga av...
2
Svar
33
· Visningar
1 815
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Sellpy?