Preventivmedel för sto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Black dancer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 33
  • Visningar Visningar 3 555
B

Black dancer

Finns det p-piller för ston? Någon som vet/har erfarenhet?

Sv: Preventivmedel för sto

Det finns p-stavar. Vet att det användes på travston förr....men hur det är nu vet jag inte.

Varför undrar du? Ska du låta stoet gå ihop med hingstar, som ska få betäcka henne hej vilt?

Det finns p-stavar. Vet att det användes på travston förr....men hur det är nu vet jag inte.
Det går inte längre att söka dispens för att tävla med dessa hormonimplantat, så de används nog inte i nån större utsträckning längre.

Hingst. Han är ganska bekväm av sig så så vilt blir det inte. Han gick med sto i somras och det gick jättebra.

Stona säger ju ifrån och håller hingsten på plats. Skaderisken för hingsten är nog det värsta.

Finns du på riktigt, eller är du ett troll?

:confused:Vilken nivå är det här inne egentligen??Troll?:crazy:
Onödiga påhopp i var och varannan tråd.
Skärpning tycker jag, svara istället på det trådskaparen ville ha svar på.

Kalla det gärna påhopp, men är man så totalt okunnig att man efterfrågar p-piller till en häst, så blir jag nästan mörkrädd.

Jag håller med dig. Varför inte ha dom delade ist för att ge stoet massa onödiga hormoner?

Ja, eller det. Men det verkar ju vara en avelshingst eftersom hon gick med han hela sommaren.

Finns du på riktigt, eller är du ett troll?:confused:
troll, troll, troll :D
I stället för att skrika om troll, ANMÄL tråden så att man kan hålla koll på den!
OM frågan verkar osannolik och ni tror att det är ett troll, låt då bli att mata trollet! Svara möjligen på sakfrågan och låt bli att spekulera! DET är bästa sättet att sortera ut ifall det är ett troll eller inte!
:confused:Vilken nivå är det här inne egentligen??Troll?:crazy:
Onödiga påhopp i var och varannan tråd.
Skärpning tycker jag, svara istället på det trådskaparen ville ha svar på.
TACK! :bow:

Jag hade förväntat mig en seriös diskussion. Jag har lärt mig mycket på olika forum och skulle behöva kloka synpunkter i den här frågan. Jag har en avelshingst och nu har jag plötsligt fått ett sto. Eftersom jag inte har ett eget stall är jag beroende av en bra lösning. Jag förstår inte vad det är som är så upprörande. Vilda hästar går ju blandat. Jag känner till en kille som har en blandad flock och han ger sina ston p-piller så jag vet att det fungerar, annars hade jag nog inte kommit på idén. Har tyvärr tappat bort hans namn och uppgifter.
Så kom gärna med lite kloka synpunkter i trevlig ton. De övriga sorterar jag naturligtvis bort.

Ja, eller det. Men det verkar ju vara en avelshingst eftersom hon gick med han hela sommaren.

Tveksamt att det är en avelshingst eftersom hingsthållare har bättre kunskap om aveln och dess konsekvenser av allt från söndersparkade hingstar till sönderbetäckta ston och kroniska infektioner.

Om det inte handlar om buskavel förstås. :crazy:

AM

Jag skulle rekommendera att du har dem åtskilda oavsett, om inte föl är målet. Både för skaderisken, samt att jag är emot användande av hormoner i onödan. Det är inte nyttigt för vare sig kroppen eller naturen.

Vill du inte ha hingsten ensam kanske han funkar med en trevlig vallack istället. Stoet kan kanske gå med andra inackorderingar.

Ärligt talat - det går bra att ha sto och hingst tillsammans, OM hingsten har (fri-) betäckt stoet under betäckningssäsongen och de fortsätter gå ihop hela vintern.
Men jag skulle ALDRIG tänka tanken att släppa ihop en hingst med ston bara för att de ska ha sällskap av varandra.
Det är ju inte enbart dräktighetsrisk som gör att man undviker detta, utan även skaderisker.

Låt dem gå i varsin hage, är mitt råd.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har haft besvär med riklig mens, pms, mellanblödningar och mensvärk i några år nu. Tidigare hade jag noll besvär. Jag har bokat in...
Svar
17
· Visningar
628
Senast: FrDrake
·
Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Freazer
·
Avel Då det finns så mycket erfarenhet här om hingstar kollar jag om ni har tips på hingst med dessa kriterier. Fux Bra exteriör Bra psyke...
2
Svar
25
· Visningar
1 598
Senast: Nikan
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka