Prestige Versaille Hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Malino
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 729
M

Malino

Jag har haft min prestigesadel i ca 9 månader nu & jag sitter fortfarande som en kratta i den. Jag har aldrig haft problem med sitsen tidigare, det har faktiskt varit min starka sida. Men nu när jag köpte ny häst blev det även ny sadel och jag sitter i stolsits i den, det är väl lite bättre nu i början men jag har jättesvårt att få bak skänklarna samtidigt som det ska kännas naturligt att ha dom där. Jag red häromdagen i min kompis sadel (prestige allround) och i den satt jag jättebra, undrar därför om ni tror det är min häst eller sadeln det kan bero på att jag hamnar såhär, tycker det är jobbigt och om min skänkel hamnar för långt fram kan jag lätt ge min häst dubbla eller fel signaler. Finns det något jag kan göra åt saken förutom att träna på sitsen när jag rider ? :confused:

tacksam för hjälp.

Sv: Prestige Versaille Hoppsadel

Börja med att kontrollera om sadeln är baksutten. Hur ligger den på hästen - är sitsen vägrät?

Sitt upp, låt benen hänga rakt ner utan ansträning. Sitter du i lodrät sits?

Är hästen bred kan det vara problemet, du sitter för brett helt enkelt. Då behöver du förmodligen en sadel som är mer uppbyggd i sätet, med smalare midja.

Jo, men den var somsagt ny när jag köpte den så då måste jag ha gjort den baksutten? För nästan alla som sitter i den hamnar i stolsits, så det kanske är fel sadel? Trots att vi kollade hos sadelmakare och sadelutprovare? Vore surt om det är det enda jag kan göra.

du skriver att du haft sadeln i 9 månader. Mycket kan hända med hästens rygg och med sadelns stoppning på den tiden.

Den kan helt enkelt ha blivit för smal och därför hamnar i bakvikt eller så kan stoppningen ha satt sig och behöver fyllas på eller bytas ut.

Liknande trådar

Utrustning Har haft sadelprovare ute idag då hästen inte trivs helt med sin hoppsadel. Jag använder den inte alls själv just nu utan hon har den...
Svar
13
· Visningar
2 204
Senast: Linda_A
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 640
Senast: mackan
·
Utrustning Hästen har hos tidigare haft Prestige Versailles, hos mig provade sadelutprovaren ut en Bates allround. Tyckte själv inte om Bates då de...
Svar
0
· Visningar
420
Senast: stallhh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31