Prestige Paris D- Butet -Devoucoux

N

nipa

Svart lessnar jag verkligen ur på dessa sadlar.
Nu har jag prövat en hel del och ingen verkar passa vidare.

De 3 bästa är ovanstående.
Behöver dock era tips och råd

Paris D:
- Något för svängd bom, glappar lite, lite bak
- Lite "klumpig" och glider runt lite på hästen( Han är rund över ryggen)
+ Bra pris!
+ Skön att rida i!

Butet:
+ Ligger bra
- DYR!

Devoucoux:
+/- Ligger ganska bra i normal bom, lite för trång i bommen
har tyvärr inte haft möjlighet att pröva en vid bom
- Blir lätt platt i stoppningen (bomkänsla)

Kan tillägga att jag inte har SÅ stora ambitioner i hoppningen utan är lite mer allround.

Kan gärna med tips ang dessa sadlar.
Har prövat pessoa, golden star, zaldi, wintec/bates, piab, hubertus

Vill inte ha för mkt stöd och ej kilbossor!

Sv: Prestige Paris D- Butet -Devoucoux

Jag köpte min beg. Butet dressyr sadel för 10'000kr, helt perfa. Skulle gärna köpa en amerigo men det finns ju inga normala andrahands-värden på dem...

stübben artus?
den är inte hård som de äldre modellerna, mjukare i sätet och
inga stora stöd. jag :love: den sadeln.

Varför är du så inne på permanentstoppade sadlar? både Devoucoux och butet har ju paneler som gärna plattar till sig efter ett tag. Amerigo, Cobra och jaguar kan du få uppstoppade, och välja precis den storlek på stöd som du vill ha.
Av de sadlar du har rabblat upp skulle jag struka Devoucouxen direkt, eftersom du sa att den var på gränsen till smal. Och du hittar säkert fler begagnade butet'er som är ganska billiga

Har du haft ut sadelutprovare? Annars kan jag rekomendera det! Jag letade också sadel till min häst och tog tillslut ut sadelmakare somprovade ut sadel, men det tog säkert 15 st innan vi hittade en som låg perfekt, en Silver Star VSD blev det! :love:

Jag har en bra sadelmakare här i närheten som är tom mästare.
Dock har hon stubben, morris and nolan, santa cruze och passier.

Stubben passar inte, m&n är för vida i midjan för mig, s c gillar inte jag och passier är för dyr enligt mig. Säkert bra kvalitet men jag gillar inte utseendet på den samt att den är hård. Nej!

En beg. butet vore ju det bästa.
Tycker att parisen är lite klumpig och den "sätter" sig inte riktigt på hästen.

Ska undersöka amerigo och dominus lite bättre

Okej.. Min sadelmakare provar ut oberoende av märke. Man kan låna hem egna från butiker/vänner och så har hon som hon tar med också.

Jag känner igen dina plus och minus från Parisen. Devoucoux gillar jag själv, fast jag har inte provat den på min häst.

Hur som helst, vi verkar ha liknande "sadelsmak" och när jag letade sadel fastnade jag till sist för en Equipe-sadel. Den är inte helt olik Parisen, men lite rakare tror jag och du kan välja storlek på stöd och liknande.

Prövade en paris d i morse igen.
Nej..det fungerar inte. Har man ingen gjord och hästen tar ett steg åt sidan med sadeln så åker den av.
Den ligger helt uppepå och får inget fäste alls.

Vart hittar man dessa equipe sadlar?
Det blir väll till att spara till en butet annars med vid bom.

Kom gärna med mer förslag.

Nätta sadlar! :d

Och när man hittar en beg. Butet då slår man till fort som attan ;) Det gjorde jag o numera är jag lycklig ägare åt en sådan :D

Mer info samt bilder finns på
http://www.equipe.se/

Jag köpte min via en återförsäljare som dessutom hade egna Equipe-sadlar som jag fick provrida i.

Equipe ser ut att ha fina sadlar.

Hur är de i jämförelse med tex butet. Lika nätt?
Kvalitet och läder?

Kan tyvärr inte ha någon "grövre" sadel.

Jag har inte ridit i någon Butet, så jag har lite svårt att jämföra dem. Däremot hade jag en Paris tidigare och jämfört med den så tycker jag faktiskt att den här känns lite bättre. Den är lite rakare i bommen och känns lite mer arbetad, de är dock ganska lika. Tydligen så var det några från Prestige som hoppat av och startat Equipe istället. Sedan har jag ju valt storlek på kåpor, stöd etc själv på den här sadeln, Parisen köpte jag begagnad, så det kan väl göra att jag nog trivs ännu bättre med Equipe-sadeln.

Lädret är jättefint, åtminstone om man väljer dubbelsydda kåpor (samma val som med Parisen alltså). Kanske lite känsligt för rispor dock, men det är väl nackdelen med allt mjukt läder. Hur kvaliteten är i övrigt har jag svårt att uttala mig om, jag har bara haft min sadel i knappt ett år. Har dock även benskydd därifrån som jag haft lite längre och de har hållit bra. När det gäller sadeln är garantin på bommen 5 år, vilket ju inte är så värst generöst, det skulle man ju möjligen kunna tolka som att kvaliteten inte skulle vara så bra.

Vad menar du med nätt sadel?

Har du provat Jaguar?
Den var den enda som låg bra på mitt sto som är rund i ryggen,
den är lite likt Buten i modellen, inte klumpig alltså!

Liknande trådar

Utrustning Jag måste tydligen ge mig på det här med att leta sadel till nya hästen. Det var många år sedan jag var tvungen att leta sadel och har...
Svar
4
· Visningar
2 072
Senast: Maoam
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 230
Senast: Spyro192
·
Utrustning Som så många andra sitter jag också fast i sadeldjungeln. Jag fick hem min häst (12 år, valack, 168 hög, 75% Trakehener 25% Eng...
Svar
5
· Visningar
1 974
Senast: ameo
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Olja till häst ?
  • Atletix
  • Stora shoppingtråden III