Pressa kinesisk målning på rulle

MJLee

Trådstartare
Underlig titel, men jag har en kinesisk målning på en traditionell rulle. Men den är gammal och materialet har blivit buckligt. Idéer för hur jag bäst kan pressa/få den platt igen?
 
När du säger gammal så hur gammal? Är det värt det att lämna in till konservator?

Hur är rullen gjord? Är det bara ett lager papper eller flera lager som sammanfogats?
 
När du säger gammal så hur gammal? Är det värt det att lämna in till konservator?

Hur är rullen gjord? Är det bara ett lager papper eller flera lager som sammanfogats?

Absolut inte värd att lämna in :) ett lager papper på ett lager bambu. Bambun har 'hårdnat' så den är bucklig. När man stryker med handen längs med så blir den platt. Nu kan man se bakom bamburullen eftersom den bucklar utåt.

Gammal menar jag bara att jag har haft den en hel del år.
 
Det beror ju lite på hur bambun och pappret är sammanfogat huruvida du kan pressa den utan att det blir rynkor eller skador. När restaureringar görs på antika används i vissa fall mild ångning för att släppa materialen från varandra/låta dem röra sig, men det beror på färg/bläck, hur det klistrats m.m. Är det moderna klister kan det vara ännu svårare.

Det du vill undvika är ju att pappret på något sätt skadas. Om det är pappret som dragit ihop sig och bambun som hållit formen, vilket det ofta är eftersom bambu är mindre känsligt än pappret, kan det räcka med lite högre luftfuktighet (typ badrum men absolut inte blöta den) och sedan försiktigt, försiktigt pressa den, och flytta till torrt utrymme för att torka (under pressning mellan ex. ett par böcker, med rent papper mellan som skydd).

Jag är ingen konservartor. Den kunskap jag har kommer från arbete i arkiv och mitt personliga intresse för konst. Det är himla många variabler i vilka material och hur stora skadorna är. Finns en del kunskap att inhämta på YouTube där du kanske kan jämföra eventuella skador/arbetsförlopp med din egen rulle. De flesta jag sett eller jobbat med är monterade på siden, inte bambu, men kanske finns det bambu också med lite djupare sökning.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Min häst har gått lite till och från under våren och därav tappat mycket muskler + kondition. Men nu är det dags att börja bygga...
Svar
2
· Visningar
957
Senast: Lager
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 756
Senast: Mabuse
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
7 240
Senast: Masse
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 987
Senast: nejlica
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp