Det beror ju lite på hur bambun och pappret är sammanfogat huruvida du kan pressa den utan att det blir rynkor eller skador. När restaureringar görs på antika används i vissa fall mild ångning för att släppa materialen från varandra/låta dem röra sig, men det beror på färg/bläck, hur det klistrats m.m. Är det moderna klister kan det vara ännu svårare.
Det du vill undvika är ju att pappret på något sätt skadas. Om det är pappret som dragit ihop sig och bambun som hållit formen, vilket det ofta är eftersom bambu är mindre känsligt än pappret, kan det räcka med lite högre luftfuktighet (typ badrum men absolut inte blöta den) och sedan försiktigt, försiktigt pressa den, och flytta till torrt utrymme för att torka (under pressning mellan ex. ett par böcker, med rent papper mellan som skydd).
Jag är ingen konservartor. Den kunskap jag har kommer från arbete i arkiv och mitt personliga intresse för konst. Det är himla många variabler i vilka material och hur stora skadorna är. Finns en del kunskap att inhämta på YouTube där du kanske kan jämföra eventuella skador/arbetsförlopp med din egen rulle. De flesta jag sett eller jobbat med är monterade på siden, inte bambu, men kanske finns det bambu också med lite djupare sökning.