Presenttips till nyblivna föräldrar

Petronilla

Trådstartare
Här kommer lite presenttips till syrran, vännen, kusinen som precis har fått barn.

Jag kan starkt rekommendera att köpa en ERGO baby carrier till de nya föräldrarna. Jag har haft så mycket nytta av min sele. Jag har burit barnen
mycket och även ett barn fram i babybjörn och ett bak i ergosele.

Äldsta barnen jag har burit var min 6 åring som ville tanka lite mamma på
planet ner till Gran Canaria. De andra hade somnat i selen och han ville oxå
gungas lite och så somnade han med!

Känner man sin nyblivna mamma väldigt mycket så är ett litet paket med
blandat jox trevligt att få.
ett paket med de första blöjorna, Jättebindor till mamman, en liten body tillbarnet, ett par av pappans favoritöl, kanske en bra film att titta på när man sitter och ammar.

Jag har så mycket tips så jag bara måste dela med mig. Tänk om jag hade
läst det här själv i början av graviditeterna...

Ha det så bra. Petronilla:idea:

Sv: Presenttips till nyblivna föräldrar

Bra med tips, men med lite erfarenhet så vill jag vara så tråkig att säga att det som den ena älskar, det kommer den andra hata (eller i alla fall inte använda).

Jag använde sele (babybjörn och Beco Butterfly), men inte jättemycket eftersom barnen inte gillade det något vidare (när de var små avskydde de det). Själv tipsade jag andra om det fantastiska med amningskudde (för mig var det hela grejen med barn 1), de jag tipsade om köpte i förväg och tyckte det var värdelöst och använde aldrig...

Bindor skulle jag absolut inte vilja ha i present (oavsett hur närstående man är), sånt vill jag sköta själv.

Det bästa är nog att fråga vad man ska ge och om man inte vill det, köpa något mer allmängiltigt till barnet.

/tvåbarnsmamma

Roligt med tips, men bindor hade jag absolut inte velat få i present, det hade jag velat köpa själv. Och öl till pappan känns lite gammalmodigt måste jag säga, de kan väl i så fall vara till båda föräldrarna.

Håller med, förbrukningsartiklar i stil med blöjor och bindor hade jag inte velat få, det känns inte som en jättebra present att ge hygienartiklar av det slaget. Kanske om man är absolut luspank och vänder på varje öre, men inte annars. Mycket trevligare att få något fint till bebisen, typ kläder, leksaker eller böcker, tycker jag. Roligt att använda sen också och tänka på den som gett presenten.

Skönt att höra att det inte bara är jag som kräks vid tanken på blöjtårta. Så glad att mina vänner haft mer vett än att ge mej en sån.

jag har uppskattat i princip allt jag fått, kläder, böcker, leksaker eller goda krämer till mej själv.

Ja alla är vi olika. Men jag uppskattade omtanken i mitt lilla paket. Men då ska man känna paret ordentligt förståss...

Näh för jättebindor, jag blödde då inte mer än en vanlig mens. Tror nog alla är olika.

TV serie på DVD istället för film :p kortare avsnitt!

Ang vad vissa älskar hatar andra
Jag tycker det är lite charmen med presenter. Att upptäcka saker som jag själva kanske inte skulle skaffa. Vissa saker har varit fenomenala och vissa har inte passat oss

Vi har till några förstagångsföräldrar i vår närhet gjort en välkommen hem låda. Där i har funnits mycket av just det vi tyckte var bra och önskat vi upptäckt lite tidigare några exempel:

- Boken: växa och upptäcka världen
- Mobil, IKEAS lövvariant.
Trollband T fullständigt, funkar även bra att sätta i biltak med en säkerhetsnål
- Kedjelänksleksak
- Ett häfte om babymassage
- Napphållare
- Skiva med vaggvisor
- Vikbok med grafiska bilder
- Omlottbodies med tryckknappar som jag tryckt egna mönster på
- Filtar i olika storlekar (köpt ett fint fleecetyg som jag klipp till och kantat)
- Små handdukar 10X10 varianten
- Bebisnagelsax
- Hunbajspåsar
- Engångs take away muggar att ta med kaffe i under promenaden

Vi har undviktit alltför intima produkter. Jag skulle själv aldrig vilja få bindor. O andra sidan skulle jag älskat den människa som under de första dagrarna gett mig en vettig bröstvårtskräm. Jag trodde stenhårt på BBs anvisningar om att bröstmjölk är det bästa. O det kanske det är för många men inte för mig.

Jag tycker din presentlåda lät finfin! :) Hade passat oss. Och så bröstvårtekrämen då! skulle gärna haft den som bestod av ren lanolin och är jättedyr.

Åh! Tack för ett jättebra present tips :laugh: Var kan jag köpa den bröstvårtkrämen?

En liten fråga också. Är bröstvärmare i ull med silkes insida för intimt att ge till sin bonusdotter? Jag vet att hon verkligen vill försöka amma så på det sättet blir det inte fel.

Öl till pappan? Är du sann eller? Ska han sitta o supa medan jag sliter med amningen eller vad menar du? Är vi tillbaka på 1950-talet? eller snarare 30-talet.

Tack :laugh: då ska jag köpa den för en bra bröstvårtkräm är värd sin vikt i guld. Jag vill ju verkligen att hon ska få de bästa förutsättningarna för att kunna amma nu när hon verkligen vill och en bra början är ju att slippa såriga bröstvårtor.

178144a.jpg

Den här gör ju så att jag vill ha barn enbart för att ha en anledning till att köpa den :o

Purelan och den är bäst ever. Då har jag testat det mesta. Till råga på allt är den super för läpparna och nagelbanden.

Jag köpte på babyland för Apoteket hade den inte då (de hade apotekets som inte funkade), men numera verkar de ha tagit in den.

(antar att man rent teoretiskt sett kan hålla koll eftersom det kan finnas folk som är allergiska mot lanolin, dvs fettet i ullen på ett får).

Tror inte värmeinlägg borde kunna tas emot illa om man har bra kontakt. Även om man inte ammar så kan ju de behövas kanske så man inte får mjölkstockning när man slutar. (fick styvmors bröstpump :p den var trevlig men fungerade inte så bra på mina stenhårda.) 40 graders feber är trist och fetvadd är luddigt.

Tack för ditt svar :laugh:

Jag ska höra med henne så att hon inte är allergisk för det vore ju ett lite dumt köp isåfall.

Ja du har helt rätt i att amningsiläggen kan behövas även när man slutar. Jag hade ullilägg men utan någon annan yta än just ull och det blev lite sticksigt :crazy: därför tyckte jag att iden med silkesinsida var helt suverän för då får man ju det bästa från två världar. Jag har känt på dem irl och de var ganska tunna och smidiga men ändå värmade och jag kände direkt att sådana skulle jag velat ha själv när jag ammade.

*kl*
Vi blev kvar på sjukhuset totalt 6 nätter och efter två nätter kom syster upp med två paket. Det första var "bra att ha saker"; Elizabeth Arden Eight Hour Cream (läker trasiga bröstvårtor på ett kick och är bra att smörja allt möjligt med!), xylocaingel för att bedöva smärtande bröstvårtor mellan amningarna, mjölkuppsamlare från Medela (när mjölken runnit till kom det massor!) och en gosehäst till dottern :) Det andra paketet var "må bra saker"; två rör Pringles, tre flaskor påskmust och en stor påse lösgodis! :D Vi fick många presenter, både till oss och till dottern, i början men de där paketen var helt klart de bästa!

När jag senare klarade mig utan mjölkuppsamlare använde jag Liberos bh-inlägg. De var de enda som sög upp tillräckligt och fanns till vettigt pris. De billigaste var bara skräp och de dyraste var jag för snål för :p

TinyWiny - om hon ska amma så skulle jag fråga henne om hon skulle vilja tas med för amningsbhshoppning när de kommit hem från bb. Det är ingen idé att köpa amningsbh förrän mjölken verkligen satt igång och då kan både skjuts till affären och barnvakt/sällskap där vara guld värt! :)

TinyWiny - om hon ska amma så skulle jag fråga henne om hon skulle vilja tas med för amningsbhshoppning när de kommit hem från bb. Det är ingen idé att köpa amningsbh förrän mjölken verkligen satt igång och då kan både skjuts till affären och barnvakt/sällskap där vara guld värt! :)

Tyvärr är jag för sjuk för att klara av att köra bil eller vara barnvakt :( Annars hade det varit en jättebra ide. Jag funderar på att köpa henne en speciell amningstopp som ska vara väldigt bra men jag får prata med henne om det.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka