presentera era fälttävlanshästar

westernhorsemanship

Trådstartare
Hittade ingen sån här tråd på fälttävlanssidan så jag startar en ny.

presentera eran terränghäst!
* Ras
* Ålder
* mankhöjd
* meriter
* Erat mål tillsammans
* Hur länge ni tränat terräng

Jag kan börja :)

Jag har 2 hästar som kan lämpa sig till terrängen,
första hästen
Fullblod född 08 på 160 i mankhöjd, köpte honom i fredags förra veckan så vi håller på o lär känna varandra men han är som en pansar vagn i terrängen och hoppningen, han tar sig över allt med god marginal! Tror han kommer bli en stjärna till fälttävlan. Målet är att tävla honom nån hoppklass i år och fälttävlan nästa år. för dagen lite mager men i tävlingskondition
377650_4541686019538_123902672_n.jpg

andra hästen
imp danmark, 165 cm i mankhöjd, född 08. Tränat lite terräng hinder i hagen som är egenbygda, vi hann aldrig ut på nån terrängträning då det var grävarbete på banan så den var stängd. Däremot har vi hopptränat lite och ahn behöver mer framåtbjudning innan vi kan börja hoppa på banan på riktigt. Det får han dock vi terränghoppning. Målet är att ta fälttävlanskortet i år och börja tävla med denna killen nästa år också.
293377_4516346426064_1722869374_n.jpg
603474_4516338785873_38699349_n.jpg

Sv: presentera era fälttävlanshästar

Jag rider en häst som inte riktigt vet ännu att han ska bli fälttävlanshäst :angel:

_SAM_7234.jpg

Ras: KWPN
Ålder: 13
Mankhöjd: 165+
Meriter: Tävlad upp till 1m med placeringar hos tidigare ägare. Jag har precis börjat tävla med honom i dressyr upp till LB.
Erat mål tillsammans: Vore roligt att starta en startfälttävlan eller pay & cross i framtiden. Hästen har en massa kapacitet, men stressar tyvärr lätt upp sig i tävlingssammanhang. Jag går lugnt fram o just nu hoppar vi 50 cm på klubbtävling. I dressyr tävlar jag lokalt, han är lite mindre stressad i dressyrsammanhang. I dressyren har jag mål att rida MsvC.
Hur länge ni tränat terräng: Jag började träna terräng med min kallblodstravare -07, vi startade en Pay & Cross -08. Med denna hästen har jag tränat terräng 2 ggr, en gång förra året o en gång detta år. Ska försöka träna 2 ggr till denna säsong, men tyvärr verkar det vara svårt att hitta träningar. :(

min polle är väll ingen riktig fälttävlans häst än :rofl: har varit på en träning, både min och hästens första.
men ska iväg på lite jakter nu i september och håller ögonen öppna efter terräng träningar i närheten ^_^.
33236159.jpg

ras: sv halvblod
ålder: 11år
mankhöjd: 167cm
meriter: tävlad med placering i 130 med förra ägaren, felfri med mig i en CL 90 :p
erat mål tillsammans: träna lite med med natur hinder, hoppa någon 90 klass och mer CL 1m, starta i en dressyr CL till hösten /våren ^_^. ha roligt!

hur länge har ni tränat terräng:
en gång, men drömt om det lääänge :p

Nu är vi bara ett blivande fälttävlansekipage men jag hoppas det går bra ändå :)

* Ras
Svensk ridponny, e.Chamberlain RP ue. Homosassa xx
* Ålder
f.2005
* mankhöjd
157cm
* meriter
Med tidigare ryttare har han gått upp tom 120cm med noll fel
* Erat mål tillsammans
Rida 110cm hoppning o Lätt klass terräng, 1m heter det väl nuförtiden :p
Har bara blivit en gång tyvärr. Hästen har aldrig satt en hov på en terrängbana tidigare men han var stensäker, hoppade allt o gjorde det med bravur. Kan vi bara få till lite fler träningställfällen hoppas jag kunna debutera i Mantorp till våren :)

120608124.jpg

Jag och mitt odjur kan väl nästan räknas som fälttävlansekipage nu :)

Ras: Swb e: Santa Cruz
Ålder: 6
Mkh: Ca 164
Meriter:Hoppat felfritt 110, Vinst i de två TH90 han gått samt 3 placering i debutant, placerad Lb dressyr lokalt (allsvenskan)
Våra mål tillsammans: Skulle vilja starta honom i 130 hoppning samt minst1* fälttävlan, gärna msv dressyr också men det kan vara svårt att hinna med allt :P
Hur länge ha vi tränat terräng: Började träna på allvar i våras med honom, köpte honom förra hösten då fick han leka lite hemma på våran 60 bana samt gå startfälttävlan

409739_10151966900555092_125759945_n.jpg

542299_10151448229900092_1397144776_n.jpg

Jag tycker nog att vi räknas som fälttävlansekipage också :)

Ras Fullblod/Connemara
Ålder 7
Mankhöjd 165
MeriterStartat 1m felfritt i hoppning, genomfört 2 90 klasser med godkända resultat
Erat mål tillsammans Starta Junior SM 2014 :) O bättra på dressyrresultaten massor!
Hur länge ni tränat terräng Jag började när vi köpte honom för 2 år sen, O han är helt klockren!! Hoppar lättklasslinjer utan problem!

DSC_0722.JPG

Bilden vill inte, provar igen :)
DSC_0722.JPG

Senast ändrad av en moderator:

Jag har eg lagt av tävlandet men så fick jag en ny häst och hon känns så bra att jag inte kan låta bli att försöka tävla henne nästa år.

* Ras
SWB
* Ålder
5
* mankhöjd
?
* meriter
Jag har precis ridit in henne och jag har bara flygit av en gång!!!! Jag har tävlat CIC** men det var ett tag sen och min nuvarande status som ryttare är klarar av att rida lätt typ :p
* Erat mål tillsammans
För 2012 så är målet att hoppa flera hinder i följd
För 2013 så är målet att starta 90/deb
Vi börjar med hinder som trillar ner tror jag :p

Bilder på nya stjärnan
Rebeckacanter.jpg

Rebeckawalk.jpg

Kan ju presentera en av mina fd tävlingshästar (hon är ff i min ägo) också.

* Ras
SWB
* Ålder
14
* mankhöjd
172
* meriter
Vi har tävlat CIC**/140 tillsammans. 2010 gjorde vi vår sista tävlingssäsong, 2011 tävlades hon av annan ryttare och 2012 betäcktes hon med Diarado.
* Erat mål tillsammans
Att jag ska få ha kvar denna fina häst i min ägo tills det är dags för henne att åka till Trappalanda. Innan dess hoppas jag vi får uppleva många härliga stunder tillsammans :love:
Det blev några år...

Tävling i Tyskland (07?)
sahrendorfcicgallopjuly08-1.jpg

NM Danmark (också 07?)
DSC_2928.jpg

2048580_5069ecfee087c31a062152b6.jpg

Häst nummer ett: A Touch of Frost (Nelly)
* Ras: Imp. Irland

* Ålder: 5 år

* mankhöjd: 173cm just nu

* meriter: Meriter och meriter, haha! Gått som spetshäst vid massa jakter på Irland som 4åring, vann sin terrängtävlingsdebut på Irland (80cm) som 4åring, debuterat fälttävlan som 5åring, hoppat upp till 110cm och ska debutera LA dressyr om två veckor!

* Ert mål tillsammans: Att vi ska vara friska och ha sjukt roligt tillsammans! Det hade varit grymt kul om hon klarade av 3* i framtiden, men 2* ska vi fixa i alla fall ;)

: Vi har tränat ihop sen jag köpte henne för 1½ år sedan, innan dess gick ju hon jakter som 3-4åring och jag själv har hoppat lite terräng när jag var yngre men började på allvar 2010.

basta_50785ddae087c34d89c8fa1e.jpg

Ponny nummer ett: HB Black Ice (Bella)
* Ras: Irish skewbald & piebald

* Ålder: 9 år

* mankhöjd: 148cm

* meriter: Gått 1* Irländsk klass (110 i terrängen) med placering, placeringar och vinter i 110-terrängtävlingar, 110 banhoppning.

* Ert mål tillsammans: Att hon ska återhämta sig på bästa möjliga vis och komma tillbaka till minst samma nivå! =)

* Hur länge ni tränat terräng: Köpte henne i maj.

Jag har tre hästar, och ev en fjärde (09:a).

Rembo
efrkdag2-528_183740392.jpg

MIn pansarvagn, Lettisk halvblod som hoppar allt och har en fart som får fullbloden att hisna (nästan iaf:P). Kraftig men med ett hjärta av guld. Född 2003 och har haft en väldig otur med olika skador, jag ser i nuläget allt han håller för som en bonus, i värsta fall ligger hans framtid i att vara chef hemma på lösdriften och kanske bara strosa omkring. I bästa fall ska vi debutera lättklass nu i vår. Vi har gått 5 debutanter, alla felfria i terrängen. Ja förutom en där vi kom in 40 sekunder före ideltid, det var vår första ft och alla sa att man bara skulle rida så att det rykte. Två placeringar.

Piaster
283676_430104867010935_2089743455_n.jpg

Ingen stilstudie på fotot. Men en rolig bild eftersom fotot fångar just när hon tappade skon:)
Min lilla projekthäst, Westphaler (stavas det så?)och linjeavlad på Pilot född 04 men inriden som 6-åring. Lättstressad, väldigt het i hoppningen, en tiger i terrängen och behöver en massa massa jobb i dressyren. Har hunnit gå en stilterräng på 90 cm där hon kammade hem en andraplats.

Femme Filou, aka Loppan
dsc_0493_178781247.jpg

Mitt lilla (blott 163) yrväder. Anglo (till 84%) men reggad som SWB född 2006. Vaken och alert, tyvärr extra vaken i dressyren vilket gör att poängen där blir rätt usla, har i år pendlat mellan 50 och 64%, man vet aldrig vilket humör hon är på innan tävlingen. Även feg ute i terrängen, vi har vägrat ut oss i två terrängdelar, men jag hoppas att det kan lossna med lite rutin för hon är kvick lätt och har en massa hoppförmåga. Annars får matte komma över sin höjdrädsla och vi får satsa på hoppningen. Fick fantastiska poäng i den stilterräng hon var med på och kammade hem en andraplats.

Empire Coal
315560_10150778303975147_5211832_n.jpg

Coal som 2,5-åring. Första sitten.
SWB född 2009, e. Empire ue. Strong Statement Var tänkt som min framtida ft-häst men är nu 175 (dock mkt manke)och dessutom inte av den lättare typen så jag är rädd att han är för stor. Köpte honom som 9 månaders föl och borde säkert ha sett det från början men jag hade ingen rutin på hur unghästar växte direkt. Världens snällaste och rör sig lättare än man tror. En riktig nallebjörn. Mamman har gått 1,45-hoppning och storasyster likväl. Andra syskon har kvalat till unghästfinalerna i Falsterbo etc, ingen är vacker men hoppa kan dom. Jag hoppas såklart på detsamma med min kluns.

Senast ändrad:

Vad skådar mitt öga?????

Jag visste väl att du inte skulle kunna hålla dig borta HA ;)

Lille vän.. Du får väl läsa i den andra jävla tråden.. *klappar på huvudet*

Lille vän.. Du får väl läsa i den andra jävla tråden.. *klappar på huvudet*

Bla bla, jag har saknat prata med dig också, men nu kanske vi ses till våren på någon tävling :D
Ska bara lära lilla häst att svänga lite bättre men hon är snart startklar :p

Haha ja.. men du får komma upp på våra unghästtävlingar.. varannan onsdag ändå fram till sommaren.. börjar i början av mars :)

Nån jävla onsdag måste du ju kunna ta ledigt?

Till mars ska hon väl ändå kunna svänga och hoppa! Jag siktar dock på att kunna ta ut henne innan mars..fast inte på 110 då...utan mer 50 cm blåbärshoppning :p
Nu kom vi rätt mkt OT...

Liknande trådar

Fälttävlan Nästa helg är det dags för Mantorps fälttävlan, och det blir debut där för mig och min häst. Jag har inte tävlat fälttävlan på 7 år, och...
Svar
17
· Visningar
2 035
Senast: Ek3n
·
Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 083
Senast: elle12
·
Fälttävlan Det som har hänt är verkligen hel overkligt och kommer att ta väldigt lång tid att ta in det som hänt. Passion var en mycket speciell...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 305
Senast: Maltise
·
Fälttävlan Ja vad har era hästar för bakgrund? Hur länge har ni haft den? Vad hade den gjort innan ni köpte/låna/fick den? Vad gör den nu...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
13 505
Senast: Idasagare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar