Presentera bilderna

G

Galadriel

Ännu en bildtråd, men trots idogt sökande hittar jag inget svar!
Om man har en massa bilder som ska vara med på ens hemsida, vilket är det bästa sättet att presentera dem? Hur ska man göra för att det ska gå fort, lätt och se prydligt ut?
En gång i tiden lade jag upp bilder med hjälp av Front-page. Då kom alla bilder upp i litet format högst upp på skärmen. Man klickade på en av dem, och den öppnade upp sig i normalt format under raden med småbilder.
Men nu sitter jag och kodar html för hand (utan att egentligen kunna!), så hur ska man göra?
Versionen jag gjorde i FP är ingen modell jag måste ha på nya sidan, men jag gillade lite ideén med att man kan se alla småbilder på samma sida och få upp en bild i taget i fullformat, utan att behöva få upp ett nytt fönster...
 
Sv: Presentera bilderna

Nu har jag snart svarat på varenda tråd under Dator... :angel:

Om du har Photoshop så kan du gör ett galleri för webben i den.
Själva layouten kan du koda om för hand, eller vara nogrann innan du skapar det.
Galleriet kan delas upp på flera sidor (frames) så att du får se den stora bilden i mitten, d.v.s. den kommer inte öppna i nytt fönster.
Det var länge sen jag gjorde det, men jag minns att det var ganska simpelt...
 
Sv: Presentera bilderna

om man gör frames (även kallat ramar), två stycken delar, då kan man lägga miniatyrbilder (s.k. thumbnails) i den översta delen, göra den till en länk som man låter ha sitt mål i den undre (och större) delen av ramen. resultatet blir att man ser det hela som en sida, där miniatyrer finns överst och bilderna visas i full storlek under dessa när man tryckt på en
luddig förklaring, jag vet, men kom inte på nåt bättre sätt att förklara.
 
Sv: Presentera bilderna

Fin-fint! Nu har jag testat Photoshopvarianten och det kommer bli kalas! Tack så mycket.
 
Sv: Presentera bilderna

Jag måste vara blind, var inne på mitt photoshop och hittade inget sådant, eller är det bara för vissa versioner eller ligger det som separat program eller något?
 
Sv: Presentera bilderna

Jag har 7.0 och går in i arkiv -> automatisera -> webfotogalleri.
 
Sv: Presentera bilderna

hittade nu :) fast jag har 6.0 och på engelska :p
 

Liknande trådar

J
IT & mobiler Jag håller på att ska göra en webbplats med ett enkelt bildspel, där användaren kan välja bilder med checkboxes och sedan, genom att...
Svar
2
· Visningar
1 059
Senast: Fanzia
·
IT & mobiler Jag ska göra en enkel bildsida men behöver html-kod. Jag har gjort en ful skiss som jag vill att den ska se ut ungefär och "bete sig"...
Svar
1
· Visningar
1 067
Senast: Magnus_J
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp