Sv: Presentationspoäng
Jisses, snacka om förlegat
Jaja, det kvittar, jag kommer som jag är och ger blanka fan i poängen då
Själva kläddelen är ganska förlegad, men jag tycker det är både trevligt och fint att hålla traditioner. Många påstår att det blir så dyrt, men jag har hittat allt i garderoben eller på second hand-butiker. Har kostat mig ca 200:- allt som allt. Kanske kommer jag lägga ut en femhundring mer eller så.
Men, som någon sa här så är det ju en sanning med modifikation det där med klädseln. Ja, den blir viktigare ju högre du kommer upp i klasserna, men i lätt klass så är det viktigaste att man håller sig till ren och snygg.
En dressyrdomare på våran kurs (som för övrigt är mycket, mycket för tradition) tycker att man absolut ska ha "sportigare" klädsel om man kör dressyren med maratonvagnen t.ex.
När jag körde maratonvagnen och vi hade snygga matchande sportkläder fick vi ofta 7:a, så det går ju.
Vi får oftast 7:a nu med trots att vi har gigg och traditionella kläder, så något måste "göras" där. Men, hon ville också trycka på att ett poäng hit eller dit på presentationen inte är så mycket poäng i slutänden. Det var viktigare att köra bra och plocka poäng på rörelsernas och vägarnas korrekthet.
Det hon också tyckte var viktigt var att om man nu kör med maratonvagn ska man ha hjälm och inte hatt, samt tvärtom då.
Har man lyktor så SKA man veta reglerna som följer dem; att de ska vara tända om det regnar eller är mörkt samt att det alltid ska sitta stearinljus i och veken alltid ska vara bränd.
Jag kan tänka mig att även sportigare kläder kan användas till en mer sportig rockard, snarare än mer traditionella kläder.