Presentationspoäng

kolblakkur

Trådstartare
Hur är det egentligen när det gäller presentationspoäng: måste man ha vagnslyktor och ha hatt tex? Kan man inte vara lite mer "ofin" med tex matchande västar (kusk och groom då) och däckelunderlägg och lindor och ha en lite sportigare vagn istället för t.ex gigg - och fortfarande få bra presenationspoäng?

Sv: Presentationspoäng

Jisses, snacka om förlegat :p Jaja, det kvittar, jag kommer som jag är och ger blanka fan i poängen då :D

:) Ja det är bäst så man känner sig som hemma! En del domare i lätta klasser tar inte så allvarligt på det där med tradition så man får ändå lite varierat presentationsomdöme. Men man kan ju klä sig lite snyggt iallafall. ;)

Ni som kör med maratonvagn i dressyr, vad brukar ni få för presentationspoäng? Är det någon som har fått högre än en 6:a och hur såg det i så fall ut?

Vi fick faktiskt en sjua sist i lätt klass. Vi har en Tidaholms Extreme och folket har svarta finvästar och vita skjortor under och gråa kepsar. Nu är ju inte presentationspoängen bara en spegleing av kläder och vagn utan det innehåller ju så mycket mera. Vår vagn har vita hjul och rött chassi och relativt ny.

Man kan tycka att det är förlegat med "Klädsel modell Ä" men det är ganska förlegat att köra häst också i såfall, eller?

// Johnny

Hur är det med selen då?
tänkte om man har en röd eller ljusbrunblack häst,
jag är lite sugen på en ljusare sele, men det kanske ses som "ofint"?

Inte för att det är livsavgörande med presentationsbiten,
men lite kul kan jag nog tycka att det är också.
Eller så längtar jag till barndomens utklädnings lekar :angel:

Lite nyfiken på den här selen från selar.se
visaliten2.php

Eller egentligen skulle jag väl velat ha en Tärnsjö eller något liknande, men det är utan för min budget nu :angel:

Traditionellt så var ju selarna bruna eller "läderfärgade" från början så många fina ekipage har ju ljusbruna selar. Har en kompis som beställde Ideals dressyrsele med mässingspännen istället för de silvriga och det var skitsnyggt till giggen med mässinglyktor och mässingfärgade beslag. Det där med svarta selar är väl rätt så nypåfunnet tror jag.

Jag tycker att den sele du har hittat är jättefin i färgen kanske den finns att beställa med mässingfärgade spännen?

Traditionellt så var ju selarna bruna eller "läderfärgade" från början så många fina ekipage har ju ljusbruna selar. Har en kompis som beställde Ideals dressyrsele med mässingspännen istället för de silvriga och det var skitsnyggt till giggen med mässinglyktor och mässingfärgade beslag. Det där med svarta selar är väl rätt så nypåfunnet tror jag.

Jag tycker att den sele du har hittat är jättefin i färgen kanske den finns att beställa med mässingfärgade spännen?

Tack för svaret, men men men det var ju inte bra :crazy:
Du skulle hellre ha svarat, nej du får inte ens starta med en sådan sele i dressyren :angel:
Tusan, tusan tusan, ska jag måsta sälja min sele och byta nu då, gah.
Sugen.

Jisses, snacka om förlegat :p Jaja, det kvittar, jag kommer som jag är och ger blanka fan i poängen då :D

Själva kläddelen är ganska förlegad, men jag tycker det är både trevligt och fint att hålla traditioner. Många påstår att det blir så dyrt, men jag har hittat allt i garderoben eller på second hand-butiker. Har kostat mig ca 200:- allt som allt. Kanske kommer jag lägga ut en femhundring mer eller så.

Men, som någon sa här så är det ju en sanning med modifikation det där med klädseln. Ja, den blir viktigare ju högre du kommer upp i klasserna, men i lätt klass så är det viktigaste att man håller sig till ren och snygg.

En dressyrdomare på våran kurs (som för övrigt är mycket, mycket för tradition) tycker att man absolut ska ha "sportigare" klädsel om man kör dressyren med maratonvagnen t.ex.
När jag körde maratonvagnen och vi hade snygga matchande sportkläder fick vi ofta 7:a, så det går ju.

Vi får oftast 7:a nu med trots att vi har gigg och traditionella kläder, så något måste "göras" där. Men, hon ville också trycka på att ett poäng hit eller dit på presentationen inte är så mycket poäng i slutänden. Det var viktigare att köra bra och plocka poäng på rörelsernas och vägarnas korrekthet.

Det hon också tyckte var viktigt var att om man nu kör med maratonvagn ska man ha hjälm och inte hatt, samt tvärtom då.

Har man lyktor så SKA man veta reglerna som följer dem; att de ska vara tända om det regnar eller är mörkt samt att det alltid ska sitta stearinljus i och veken alltid ska vara bränd.

Jag kan tänka mig att även sportigare kläder kan användas till en mer sportig rockard, snarare än mer traditionella kläder.

Hur ser såna "snygga matchande sportkläder" ut?

Vad för slags klädsel tycker ni att man bör ha till en sån här vagn (NHS-sylkyn)? Den är ju inte supersportig men den är inte gammaldags heller... (ni behöver inte kommentera de omatchande bylsiga regnkläderna. vi hade jättefina kläder under :angel: )

flyinge6.jpg

Kan inte ni som fått höga poäng (7 och uppåt) lägga in bilder på hur ni såg ut då? :idea:

Hur ser såna "snygga matchande sportkläder" ut?

Vad för slags klädsel tycker ni att man bör ha till en sån här vagn (NHS-sylkyn)? Den är ju inte supersportig men den är inte gammaldags heller... (ni behöver inte kommentera de omatchande bylsiga regnkläderna. vi hade jättefina kläder under :angel: )

flyinge6.jpg

Kan inte ni som fått höga poäng (7 och uppåt) lägga in bilder på hur ni såg ut då? :idea:

OT.

Ojoj Anna, hur vågar du?! Vi åkte till Skåne sen åkte vi hem ;):D Allt där i mellan är som bort blåst :rofl: (kul skämt :laugh:)

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
588
Senast: Mli
·
Körning En av mina vänners dotter ska gifta sig i sommar och de ska åka häst och vagn hem från kyrkan. Hennes gamla ponnytravare ska dra min...
Svar
10
· Visningar
1 206
Senast: ameo
·
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 167
Senast: Cattis_E
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
467
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka