Presentations tråd =)

Ela

Trådstartare
En tråd där ni kan presentera er själv och hästen. Skriv gärna hur länge ni hållit på med AR och hur lågt ni kommit.
Lägg gärna in bilder när ni jobbar med hästarna.

:banana:

Sv: Presentations tråd =)

Jaha, och var är din presentation då, du. häst, bilder, hur länge ni har hållit på och hur långt ni har kommit? :angel:

Det brukar vara det första man gör när man startar en sån här tråd, presenterar sig själv.

Senast ändrad:

Jag har ju inte börjat än :D Ska vara med på min första träning den 30/4 för (eller man fåår inte nämna tränare va?)

Annars är jag 28 år och bor i Värmland har tidigare tävlat fälttävlan men även en del dressyr.

Min häst är en arab född 2002 jag fick honom strax före jul och han är bara grundriden.

DSC_0092%20kopiera.jpg-for-web-normal.jpg

har precis börjat. ridit för tränare två gånger men har hållt på på egen hand med ar-inspirerad ridning sen 06. har ett 6-årigt Rheinländer sto som jag köpte 06 (imp. tyskland). har haft en del problem med v-framben, får lätt blödningar i benhinnan och benhinneinflamation. vilket är en av anledningarna varför jag började snegla på ar. är ett sätt att jobba hästen skonsamt och få hästen att bära upp sig med bakbena och inte överbelasta fram

Här är en värmlänning till. Jag och korsningsstoet Sawanna har tränat AR i ca 2 år.
Jag är gammal dressyrryttare som sökte "något mera" och hittade rätt när jag fann min tränare. Med den här träningen har jag hittat hem och min häst har förvandlats från en framtung koloss till en självbärig dam med riktigt hög ridbarhet. En otrolig skillnad. Vi jobbar för närvarande mest på galoppen. Det är inte hennes starka sida så vi har att jobba med där.
Ett par bilder kan jag väl bidra med.

15163463.jpg
[/url][/IMG]

Taget förra vintern.

18650935.jpg
[/url][/IMG]

Taget i höstas. Travöppna på volt. Sawanna ser trevlig ut men min sits är INTE trevlig på den bilden.

Närkebo, har hållit på med AR sen strax efter millennieskiftet, mer eller mindre ambitiöst. Har fem hästar jag jobbar med, och har väldigt olika ambitionsnivå med dem.

Sunny. * 85 145 cm okänd härst.
Damen som jag började rida AR med. Hon har varit med på träningar för flera olika "högdjur", och var riktigt trevlig att rida på slutet, men går nu bara long reins. Gör alla skolor i skritt och trav, galopperar vid handen, öppnor i galoppen och älskar att skena på skogsstigar.
(gaaaammal bild)
Lekbild

Lea. *91 Nsv Bruks
Fd ridskolehäst som haft lång väg att gå för att nå dit vi är idag. Jag började rida henne akademisk på allvar för ett par år sedan, och idag tränar vi på tramp, galoppskolor och "anti-sommarmage-galopper":)
från förra sommaren:

Gustav *98 vbl trav
Snacka om projekthäst. Nämn ett problem och han har/har haft det. Målet är att få honom så stark och gymnastiserad att han inte dör före 20. Har tävlat trav i många år och har en hel del sviter efter det.
Än så länge är jag är supernöjd de dagar vi jobbar med löslongering och han både travar och skrittar på volt med fin böjning, rund överlinje och bärande inner bak- vilket han faktistk gör som regel nu för tiden!

Chokladen *04 sv hbl
Inköpt i senhöstas som projekt (hovrehabilitering). är under inridning enl akademiska trappan, får se vart det leder... Trygg och lättarbetad gosse som jag kommer ha svårt att skiljas ifrån.
Bilden är från i höstas, nyss hemkommen.

Binky * 03 130 cm Sunny/Connemara
Ett litet misslyckat avelsprojekt som jag tränar åt mor min. För liten för att ridas och för mycket bebis för att orka jobba vid hand än så länge... en del växer aldrig upp.
bild

Bonusbild på (nästan) hela flocken

/Migo

Senast ändrad:

Jaha, blir alltid risk att babbla ihjäl andra om hästarna då man får chansen men..

Jag heter Märta, bor i kärrsjö en bra bit från ära och redlighet..
Har min "egen" arab sedan tidigare, haft henne i kanske sju år. Innan det gjorde hon inte så mycket. Stod på en bondgård men är uppfödd av min släkting så jag kände henne väl :love:innan hon såldes som tvååring.
Cebonita f. 92 e. Brno u. Coppelia eu. Poem
buketrffapril022.jpg

cebonita080416010.jpg

och så har vi den pampigaste killen jag känner, Bodbäckslasse, tio år.
e. Braute u Horgen Lassie f. 98
Har är verkligen en elithäst! Travar fort som rackarn!
DSC_01990003.jpg

p010.jpg

och så femåringen Bodbäcksrapp, e. Bodbäckspålle u Dalina Mobac
Körs och rids in, lite eftersatt pga att lasse tar mycket tid o tankar.
Han är dock en rejäl travare, bra byggd och tuff i psyket.
PICT0001-1.jpg

bilder06210.jpg

Och så sötingen som inte gör så mkt än,
Bodbäckstrixie, snart tre
e Elding u. Lapina K
(guldstam..)
Körd som tvååring av proffstränare men kom hem tack o lov då hon blev halt.. Visade sig att hon hade fått exem och vad sned, överbelastade ena fram pga låsning i bäckenet. Så hon är ok nu, mest bara tjock, men rör sig fantastiskt.
Ska betäckas i vår och sedan bli min drömridhäst!
april16041.jpg

Sorry, det blev inte så mkt träningsbilder..
Och jag började nosa på AR då jag gick massageutbildningen, runt 99-2000.
Innan dess hade jag sökt alternativ till den "vanliga" ridningen som erbjöds där jag höll hus.

Vet väl inte om jag kan räkna mig själv som ARryttare än då jag bara har börjat nosa på det lite. Ska förhoppningsvis börja träna "på allvar" bara jag har flyttat.
Jag är i alla fall dressyrryttare i grunden, men har även provat på en hel del annat också. Har ridit sedan jag var ungefär fem år, men aldrig tävlat än.
Gubben min är en vbl valack (f.d travare) på 12 år e. Gift Box som jag köpte för två år sedan. Första halvåret/ året var mest skogsmulleridning för att få igång honom igen eftersom han stått över ett år innan han kom till mig. Det är inte först förrän nu i vinter som det har lossnat riktigt ordentligt i dressyren och han blir bara bättre och bättre varje dag.
Just nu bor vi ca 9 mil väster om Sundsvall, men flyttar om en månad upp till Skellefteå

Nyaste ridbilden. Igånsättning efter lite vila (Har kommit lååångt i träningen sen den här bilden togs :p)
18771633.jpg

19911585.jpg

19907509.jpg

Jag heter Zandra och min häst Bingo( kallas Pink) är av rasen Lettiskt halvblod född 1997, alltså 11 i år.

Vi började träna AR i november 2006 när jag fick chansen att komma på praktik hos Horse-vision.
Väl där var Pink skadad rätt mycket så jag kunde inte träna sådär jättemycket men jag gick mycket framåt ändå.

När jag kom därifrån i augusti 2007 så gjorde vi öpnnor,slutor och renvers i alla gångarter, vi gjorde piruetter i skritt och trav och precis börjat samla mot galoppiruetten. Vi tränade halva steg upsuttet och från marken, inte helt bra dock, och vi började på skolgaloppen.
Såklart så hade vi ju tränat longering och för hand ganska mycket också.

Men nu när jag inte kan rida med bett på han längre då han blev skadad i munnen är vi nere på noll igen och det är svårt att känna motivation när hästen helt plötsligt inte kan öppnor i skritt längre.
Så från september tills för nån vecka sen har jag mest tränat från marken, antingen longerat tränat för hand eller tränat nh och tricks, mest de två sista.

Men nu när jag hittat ett hackamore som han gillar är vi igång igen, eller jag det är fjärde dagen idag...hehe.. men det är meningen att jag ska komma igång på riktigt nu.

Så nu tränar vi mest skolorna i skritt och trav samt igångsättningar till trav och karré i skritt. Sökningen framåt neråt och scwhung i skritt och trav.

Jag började med Ar för att Engelsk ridning inte passade oss, mest för att jag inte kunde rida min häst avslappnad då han blir väldigt lätt spänd. Han fick ont i ryggen och efter ett tag med byte av sadlar och massage och massa annat så sökte jag efter nått annat. Jag gick över till Nevzorov Haute Ecole, och han blev bättre men inte helt och efter en sommar i halsring ville jag testa på AR och det kom jag på eftersom min vän Stine (flyger här på buke) höll på med det, och jag hade ju hört lite om det och så.
Så en dag ringde dom och frågade om jag ville komma på praktik och jag sa ja och sen dess har jag helhjärtat hållt på med AR.

Jag måste tillägga att Pink trivs väldigt bra också och han har inte ont i ryggen längre:laugh:

Så här är några bilder från oss några från i somras och den översta är från för några veckor sen.

p1.jpg

litenfinff.jpg

trav11.jpg

pinkgaloppar.jpg

galopp.jpg

1samladtrav.jpg

Galoppngen1.jpg

Varning för LÅÅÅÅÅÅÅNG läsning.

Vem är jag? Jaa… Det VET de flesta redan. Jag är ragatan som gör livet surt för folk och stoppar ”trevliga, intressanta, inspirerande och vuxet mogna” diskussioner på diverse forum här på Bukefalos.

I övrigt…
* 1966-01-06 (skulle varit född på alla hjärtans dag), med ändan först. Någonting vid födseln ledde till ett muskelhandikapp, med klena och överrörliga leder, svaga muskler, ruggigt dålig syn med astigmatism.
178 lång
72-78 kg tung
Mörkhårig, som mer och mer går över i skunkgrått
Bruna ögon

Ja, det var väl den viktiga informationen som alla ville ha, eller?

1966-1972 hade jag klippkort på sjukhuset i Örebro, eftersom mitt handikapp var sällsynt, ingen kunde sätta något finger på det riktigt. Jag hade gipsskenor på benen ända upp över höfterna på nätterna till jag var 3 år, lärde mig sitta utan stöd som 2½-åring, lärde mig gå utan stöd som 4½ åring (lärde mig i den vevan att läsa, så jag läste för min två år äldre storebror), började skolan som sexåring och fick i den vevan mina första glasögon, utan glas på ena ögat och ett jätteglas på andra. Hur ofta hade man de glasögonen? Och hur glad blev man när de ”råkade gå sönder” när man klättrade i brädhögen hos grannen som byggde hus?

Började rida på liten skogsridskola 1973, där vi alltid stod i fältsits i trav och galopp, endast nedsittning i skritt och lättridning, fanns inget som hette. Halvvilda hästar, som tog varje chans att mucka gräl eller beta, så föräldrarna som var livrädda fick rycka in och hålla hästarna. Avslutningen var att ridläraren öppnade grinden i paddocken och sen full galopp i fältsits upp till stallplan där man satt av och tog in hästarna.

1974 gick jag över till Örebro Fältrittklubb, som då hade handikappridning enbart på stora hästar och storhästridningen var på norr i Pettersberg. Första ett och ett halvt åren red jag med ledare i skritt och trav, med diverse gymnastiska övningar för att hitta balansen. Men sen gick jag över i ”vanlig” grupp och började få komma lite mer till ridning, så även i galopp. 1978 var jag med på mitt första handikappridläger i Hällefors. 1981 flyttade hela ridklubben upp till Karlslund på väster, där den slogs samman med ponnyridskolan och vi fick tillgång till fantastiska ridvägar, fina ridbanor och ett vettigt ridhus.

1984 tog jag körkort och 1985 började jag sköta två hopptävlingshästar, första halvåret var det mockning, stallplanssopning, intag från hage, borstning, lindning och att följa med på tävlingar. Ridning var det inte tal om. Men så fick jag börja hänga med och skritta ut på hästarna någon gång i månaden, med sadel, men utan stigbyglar, då hon bara hade ett par… Ryttaren fick problem med ryggen och upprepade halsinfektioner, så jag fick börja rida ut oftare och med tiden blev jag även ombedd att rida i skritt och trav på ridbanan. När ryttaren kom tillbaka på hästryggen, började tävlingarna gå bättre och bättre, segrar och placeringar kom. Jag var nämligen noggrann i dressyrarbete och det var inte det som ryttaren annars hade prioriterat, så helt plötsligt var hästarna mjukare, lydigare och mer samarbetsvilliga. Jag fick rida alla gångarterna och dressyrarbetade bägge hästarna två dagar i veckan, mellan tävlingarna och vi red även ut tillsammans. Men så började ryttaren se pojkar och föräldrarna var inte så glada i det, utan satte ultimatum. ”Gör slut, annars säljer vi hästarna.” Hästarna såldes och ryttaren gifte sig med sin prins och skaffade familj. Föräldrarna och ryttaren blev med tiden sams och vad jag har hört, så har ryttaren börjat rida igen.

Jag hittade en ny häst, en tvåårig arabhingst. Jag var medhjälpare när den visades och sedan var det jag som tog hand om unghästhanteringen i mångt och mycket, då ägaren hade små barn och problem med ryggen. Vi hjälptes åt med longering och tömkörning, jag och ägarens femårige sån hängde med tiden på hingsten. I övrigt var det många och långa promenader. När han var tre år, satt jag några gånger på honom innan han fick semester och på hösten skrittade vi lite på honom och som fyraåring kastrerades han och reds i alla gångarter. Sen skickades han på lite tillridning, då varken jag eller ägaren ville ”riskera” att göra fel. När hästen kom tillbaka var han som en gummiboll, kompakt, stark och skickade av oss på löpande band. Det var som att bara sitta på en sadel. Det fanns inget varken bakom eller framför…. =) Han var underbar, men lite för liten. Ägaren och hans sambo startade lite terränghoppning några gånger, men sålde honom sedan pga att han var för liten.

Under den tiden hade jag även två ridtravare på gång, som jag ridutbildade. Ena travaren stod i stamma stall som araben. Travarna var jätteroliga, då de verkligen ville vara till lags. Den ena var 18 år och hade aldrig lärt sig galopp förutom att jagas in i galoppen, vilket kunde vara väldigt otrevligt. Jag tränade den travaren på exakt samma vis som araben och snart satt de lugna fina galopperna och den travaren såldes som gårds- och familjehäst. Den andra travaren var väldigt het och svårriden, men jag fick mkt beröm för mitt arbete. Även denna häst såldes pga att ägaren inte klarade av henne.

Då skaffade jag mig en foderhäst, En gammal hopphäst, med ett humör utan dess like och förslitningar i bakbenen. De förslitningarna märktes inte. Full fart, hoppade mer än gärna och skickade även av mig på löpande band. Det hela slutade på en stallbacke hos en travtränare, då jag blev liggande på en sten, med sex brutna revben och punkterad lungsäck…. Intensiven i dagar med dränage i lungan.

Sen var inte jag tuff längre… utan strök kring stallväggarna på ridskolan och hjälpte till bland ridskoleryttarna men red inget själv. Förrän en dag när telefonen ringde… ”Du vill visst sköta en häst.” Det visade sig att ridlärarna tyckte synd om mig och visste att det fanns en äldre före detta ridskolehäst i ett av privatstallen vid ridskolan. Första halvåret gick jag mest bredvid henen och ut i skogen. Men Å vad jag älskade den hästen. Till sist tvingade ridlärarna upp mig på hästryggen igen och jag började rida igång. En dag frågade en av de ”nyare” ridlärarna om hon fick låna ”min häst” på teorin med dressyrgruppen. Ja, det får du väl sa jag . Men jag vet inte vad hon kan… Det vet inte jag heller svarade ridläraren. Och… om jag säger så… Den hästen kunde massor… vändningar, skänkelvikning, skolor, förvänd galopp, galoppombyten, halvpiruetter. Gissa om hästen var svett… men öronen stod på topp och hon såg så LYCKLIG ut… Oj, sa ridläraren. Vilken trevlig sköthäst du har hittat. Den kan du ha roligt med… Och ja, det hade jag. Jag hade henne som min i fyra år och skötte ALLT, stallskötsel, ringde hovslagare, veterinär, red för tränare, ridlärarna ropade ofta med mig in på sina lektioner och uteritter. Jag var med på lite klubbtävlingar både i hopp och dressyr. Sista två somrarna hade jag med henne på bete med gammelvalacken, som jag är stallkompis med än idag. Men allt underbart har ett slut hästen såldes som 22-åring, på grund av att ägarens särbos dotter ville ha en häst.

Jag återgick till travare i samma stall som jag ridit den svåra travaren förut. Den ägaren hade även ett ungt halvblodssto som en kompis, som jag har med i historien än idag. Jag tränade igång honom och vidareutbildade honom, så att han gick med beröm LA-form i dressyr, grannarna undrade vad jag hade gjort.. Vi red ut tillsammans mycket och ofta. En dag när vi kom till stallet och skulle sköta av hästarna kom ägaren ner till stallet och skramlade med foderhinkarna. Min häst dångade till med huvudet för att visa att han ville ha mat. Jag fick smällen under hakan och därmed krossades femte halskoton och jag fick en bestående ryggmärgsskada. Återigen fick jag börja slåss för min existens, med rollator, träning, krycka, tårar och tandagnisslan. Men jag segrade, jag gjorde det!!!

Och tack vare CillaW och hennes dåvarande make, fick jag även känna att jag fortfarande kunde rida.

Bry er inte om stigläderlängden, jag hade nog jobbigt att våga sitta upp på hästryggen ändå. Då mina nackkotor inte var tillrättalagda än då, utan minsta felsteg kunde sluta i ”träfrack en meter under jord” eller rullstol, förlamad från nacken och nedåt.

Då kom tanken igen. Jag ska ha en häst…

Fortsättning följer i kommande inlägg…

I november 2001, lastades Fatima av ute hos brorsans särbo.

Fatima är född 840423 (var alltså sjutton år och skulle främst användas till lugna skogspromenader…) e Flyinge Phaeton x – ue Astronaut 441. Den där med lugna skogspromenader var tveksamt ganska direkt… För damen var så glad att sättas i arbete igen, så jag skrittade promenader, så fick mina stallkamrater och min bror rida mer rejält. Men så i juli 2002 ramlade det ut en fölunge…

Och ja, då fick damen åtta månaders mammaledighet innan jag med stoisk envishet bestämde mig för att klara av att rida min häst själv.

Det gick bra länge… men så började istadigheten komma, tänder kollades, massör anlitades och jag bytte stall till det stall, vi står idag. Jag började rida för AR-instruktör, som jag haft kontakt med förr via nätet och andra möjligheter. Och då trillade 25-öringen ner. Det var ju så här det var att rida. Min mjuka konsekventa ridning som funkat tidigare började åter ge sig tillkänna.

Hösten 2007, strulade mina ögon och jag krockade i augusti. Opererades för starr i januari och mars, då man även satte in lins för att korrigera min synsvaghet, så för närvarande klarar jag mig utan glasögon, men får inte köra bil. Jag slåss för färdtjänst och får ringa min pensionerade pappa som skjutsar mig åt alla håll och kanter. Nu var jag hos optiker nyligen och med rätt glas, med ”prismor” för att korrigera mitt brytningsfel, så får jag i stort sett fullgod syn…

Och jaa… jag tragglar väl på där än idag med min vackra vita. Hon tar poängen över mig ibland och ibland är det jag som tar poängen över henne, men oftast numera så är det gemensamma poäng.

Vintrarna är en viloperiod, då det är mkt skritt och en och annan handikappträning, vår, sommar och höst, är det kurser, handikappträningar och handikappläger. Jag hoppas att jag får slita med min dam länge än, för vi utvecklas hela tiden och framför allt! Vi har roligt, även om det är tungt emellanåt.

Vad härligt att få läsa så ingående berättelse och bakrund!:bow:
tappert kämpat med svåra skador, men säg åt den vita att ta det lugnt så det slipper hända mer knas, hon verkar ju vara lite upp i tok ibland som du berättar!:bump:

Jag heter Rebecka och tränar AR tillsammans med framför allt min shetlandsponny Moa. Vi har under lite mer än ett år nu tränat för tränare och utvecklats mycket, innan har vi bara lekt omkring lite själva.

Vi har verkligen funnit våran grej och jag tror både jag och Moa har lika roligt vid våra träningstillfällen. Moa är en häst som tycker att det är kul att jobba hela tiden och vill nog oftast mer än vad jag vill.
Utbildningsmässigt ligger vi fortfarande långt bak men kämpar oss sakta framåt. Hon kan skolorna i skritt och öppnan fungerar ibland i traven. Sen är det mycket smådetaljer som måste fungera innan vi jobbar vidare.

Lite bilder.

18514582.jpg

18514086.jpg

18579908.jpg

Lika söt som vanligt! :)

Jag har *egentligen* hållit på med AR sen 2003, tog mina första AR-lektioner då med dåvarande varmblodet (som jag faktiskt äger nu också, men ska säljas). Hann rida ett par lektioner med honom.
I grunden är jag en "ambitiös fritidsryttare" som nog aldrig skulle bli en riktig tävlingsmänniska även om jag varit med på många klubbtävlingar på ridskolehästar i mina dagar, har alltid gjort det för skojs skull snarare än tävlingen i sig. Rider gör jag för ridkänslans skull och har alltid fantiserat om att kunna glida omkring och rida svåra rörelser med nästan bara tankeöverföring! :) Där passar AR mig perfekt eftersom man så tidigt som möjligt strävar efter en bärig häst i balans som kommer ha lättare att lyssna på fina signaler. Var faktiskt mer inne på klassisk fransk dressyr innan jag började med AR, men det var supersvårt att praktisera själv utan tränare inom rimligt avstånd så jag gav upp!

Bild från första AR-lektionen: (dumma stolpe som är ivägen!)
kallearkurs1_1209937367.jpg

Efter det hade jag ett annat varmblod ca ett år, tränade AR med honom ungefär ett halvår. Men var tvungen att sälja pga dåvarande ekonomin och brist på stallplats. Hittills är det nog honom jag lärt mig mest på inom just AR, hade bäst grund, men Tabac har redan kommit längre rent utbildningsmässigt.

Så just nu har jag alltså Kalle 15 år, varmblodstravare, som *egentligen* blivit AR-tränad i 5 år och lärt sig skolor i skritt, samlad trav och skolor i trav (men det senare kräver sin ryttare om man säger så! :p ) och lite annat som inte ridits med samma AR-tänk, galoppfattningarna t ex.
kalletraning1_1209911121.jpg

Forts..

Och min lille kallblodstravare Delux Tabac, 16 år, som jag skaffade i somras. Han behövde lite rehabiliteringstid från början iom att han hade sneda höfter och några låsningar, och tiden efter det har gått ut på att skola om och försöka förbättra kommunikationen oss emellan. Han var inte helt grön när jag köpte honom utan hade faktiskt blivit riden ett par år, men var tänkt till ponnyhoppning vilket han inte funkade för. Vi har haft väldigt basics problem som att stå stilla vid uppsittning, stå stilla överhuvudtaget längre tid än ett par sekunder, lyssna ordentligt på förhållningar, inte korta ihop överlinjen och spänna sig så förbaskat, m.m.
Men nu börjar vi kunna rida svaga skolor i skritt och trav med hyfsad kvalitet och få till lite kommunikation! :)

Dom här bilderna börjar kanske bli uttjatade, men det får ni ta! ;)
tabbeuppstalld_1209934039.jpg

tabbetraning_1208787584.jpg

Margona heter Jag och är nyss fyllda 18 år! Är en harmonisk och otroligt kreativ människa som älskar mina hästar så mycket att det gör ont i hjärtat. Stötte först på akademiskt när mitt russ (som jag då va fodervärd på) skulle sättas igång igen efter en 3 månaders lång boxvila. Min tränare och dåvarande ägare till honom introducerade akademisk ridkonst och jag fastnade genast för logiken i övningarna. Måste ha varit 2003 tror jag. Sedan dess har det i alla fall rullat på! När jag fyllde 15 köpte jag Jaff, som russet heter. Nu när jag är för stor kör jag honom mest och försöker utveckla honom från marken så gott jag kan. Min bästa vän i hela världen :)

Sen så har vi min andra häst Pojken som jag köpte för ett år sedan. Ägaren till stallet hade köpt honom för slaktpriset från ett ställe där slakthästar får en sista chans för att försöka göra honom till en fin travare (han har tydligen fin travstam men vad vet jag). 3 år var han! USH! Anledningen till varför han stog till slakt var att han var mer vild än tam. Travträningen gjorde det inte häller bättre så när Pojken slog sin kusk ur vagnen och rusade hem i full fart var han på väg att åka på slakt för andra gången. Som tur var blev jag övertalad att börja träna honom. Det var verkligen ingen lätt häst så jag var så osäker man kan bli, men tänkte ändå att det var värt ett försök om slakt hängde över huvudet på honom. Lite dumt kanske att jag med mina då knappt 17 år skulle försöka få en så illa däran häst grundutbildad. Han vågade inte komma nära så länge man rörde sig så man fick snällt sitta på huk och vänta. Höjde man en hand för att klappa försvann han. Tog man in och borstade honom stog han och darrade som ett asplöv. När man ledde honom försökte han koppla bort en. Jag har aldrig i hela mitt liv sett en så psykiskt illa däran häst. Men det som blev till "ska bara försöka hjälpa honom" blev till "snälla mamma han får inte gå till slakt!". Japp jag blev kär. Vi har nu hållt ihop i ett år och jag lyckades faktiskt ge honom en någorlunda grund. Jag är förvånad själv! Vilken häst jag har fått sen! Han är så totalt underbar att jag inte vet om jag drömmer eller är vaken.

Vecka 25 bär det av till Christofer som veckoelev och då hoppas vi på att vi ska lossa lite på åka bort rädslan och få lite bra hjälp. Får inte glömma att säga vilken bra hjälp Marie (som lärt mig rida, och alltid hållt mig med häst ;) och varit en underbar tränare) har hjälpt mig jättemycket.

det var vi det!
kärlekstrion kallar vi oss tror jag :)

Smartskaft som man är la jag in presentationen på bildtråden, men det är ju HÄR den ska vara! :o så det blir en dubbel version.

jag började med AR 2006 och har sen dess ridit helt utifrån den utbildningstrappan.

Det var väldigt mkt grundjobb på min pålle som var otroligt ostabil och "vinglig" till en början, och man kan ju tänka sig hur bra det går med en häst som glider från fel till fel och en ryttare som inte hinner med att korrigera förrän sekunden efter, visste jag ens VAD jag skulle korrigera?:p

Men efter mkt jobb så har vi kommit framåt och vi har en bra grund att stå på. Vi har utvecklats väldigt mkt om man tänker på hur det var från början. jobbade i vintras med skolorna i skritt och trav, diagonalsluta, skrittpiruetter och att samla och länga, och lite galoppanslag. sen blev det en liten svacka helt orsakad av mig själv, jag red helt enkelt inte bra, koncentrerade mig på smådetaljer och tappade helheten... men nu är vi på rätt väg igen, börjar känna igen hur det ska vara, även om vi måste jobba vidare med skolorna i trav innan vi är tillbaks på samma plats där vi var.

natuligtvis är min pålle en klbtravare, :love:vad annars?! knixen är en väldigt sympatisk herre som gör allt för en, bara man gör RÄTT. 17 år och väldigt världsvan , dock med många års travträning i bagaget...

har även ett russ på 7 år, som jag jobbar med helt vid handen, pga hennes ringa storlek 118 cm. sen hon kom i vintras har jag lagt ned mkt tid på longering, och nu tränar vi div. skolor med blandat resultat, beroende på vilket humör madamen är på för tillfället...

tyvärr har jag inget bättre att bjuda på än en mörk, diffus januari bild just nu, men så har man inte heller nån fotograf som står beredd särskilt ofta när man rider...

Ngt att klaga på: kort överlinje:devil::grin:
P1010008.jpg

P1010007-1.jpg

Jag har en islandshäst dam på 5 år som är inriden i Nov 07 så vi har inte hunnit mer än grunderna i dressyr så som skänkelvikning bak och framdelsvändningar, samling samt vända flutta böja stälal mm.

Tänkte börja med lite trickträning nu till sommaren då hon har smällt inridningen i lagom takt=)

Men här är ett kort på hästen och mig=)

RidbilderJorunn28mars08017.jpg

Hejsan!

Är en doldis här på buke, läser mycket men skriver väldigt lite, men jag kan väl presentera mig ändå.

Jag är 34 år gammal och har ridit sedan jag var nio år. Köpte min första ponny när jag var tolv år för mina sparpengar, gissa om jag var lycklig. När jag blev 14 år så sålde jag min första ponny för att köpa en större ponny, Pontus. Pontus är en D-ponny arab-connemara och han var ruskigt pigg att rida och är det än idag trots sina 24 år, han är min lilla ögonsten.

Med Pontus var det mest tokridning, man har ju inte alltför mycket bakom pannbenet när man är ung har man insett så här efteråt. Det blev väl nån enstaka träning i dressyr och några få hopptävlingar med honom annars så red jag bara lite planlöst och gjorde det som föll andan på.

Sen när jag var runt 20 så började jag rida andras stora hästar i det stallet där jag hade Pontus, kunde inte förmå mig att sälja honom för att köpa stor häst. Så då började jag träna lite dressyr och lärde mig väl en del men inte så ingående utan mer grovt. Tävlade en enda gång i dressyr men jag var så nervös att jag stängde av, red som en sombie. Jag har aldrig varit en tävlings människa, är alldeles för nervös.

För nio år sedan så köpte jag min första stora häst, Fellini. Han var tre år och oinriden då jag köpte honom så det skulle bli spännande att rida in honom. Hade vid denna tidpunkt inte stött på AR. Det började bra och efter lite ridning på ridbanan så började jag rida ut med honom trots att han knappt kunde gas och broms. Det gick också bra men så en gång så blev han skrämd av några andra som kom och red och jag åkte i backen och hamnade under honom och blev trampad på, tur att jag hade hjälm för jag fick en smäll i huvudet av en hov. Sen så sprang hästen hem i full galopp. Åkte av honom några gånger till vid uteridning och jag insåg att jag inte kunde sitta kvar då han började bocka. Så detta resulterade till att jag idag är en rädd ryttare. Jag vågar inte rida ut på Fellini längre, har gjort några försök men kommer alltid av mig eftersom det är så jobbigt för mina nerver. Har huvudet fullt av hjärnspöken. Sen har jag haft svårt med motivationen tidvis så då har jag ridit väldigt lite.

För ca tre år sedan så bestämde jag mig för att prova på Akademisk Ridkonst och nu har jag hittat min grej. Nu finns motivationen där. Eftersom jag bara rider på ridbanan och på åkern brevid huset när jag känner mig modig så är det viktigt att ha någon sorts plan, något att sträva efter få ett mål med ridningen. Detta har AR givit mig. Sen så gillar jag sökandet efter perfektion detaljerna. Trots att det är tre år sedan jag började med AR så har jag inte kommit så långt. Dels så har jag fått mitt andra barn så då blir det ju lite uppehåll med ridningen. Sen så är jag så fjaskig, är nervös för att åka och träna, har sådan prestations ångest så jag blir super nervös och då blir ju hästen det också. Har inte varit och tränat på två år nu men ska försöka ta mig i kragen och åka och träna så vi kommer vidare. Idag så jobbar vi fortfarande på att få till skolorna i trav, i skritt funkar det bra men dom är inte perfekta. För två veckor sedan köpte jag mig en sadel, en ecuyer, så nu måste jag lära mig att rida med sadel igen. Har ridit barbacka de senaste två åren för att sadeln jag hade inte satt bra.

Det var lite om mig.

Bilder på min älskling, lite lera skadar ju inte.
Fellinioborstad.jpg

nyborstad och fin
Fellinitrns.jpg

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 085
  • Nålad
Avel Här är födelseannonserna för årets föl. Lägg in en bild och skriv gärna ras och stam, det är många intresserade av. Observera att detta...
Svar
9
· Visningar
2 557
Senast: thoora
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama