Presentations/lägesrapport/mål 2009

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

hejsan!
Heter Lina (snart 23) och bor på en liten hästgård utanför skövde. Har 5 travare i hop med min pappa (2 hingstar, 2 valackar och ett sto9 och så har jag ett eget halvblods sto. Började intressera mig för AR 2004 men är lite feg och vågade inte testa eftersom alla andra ridkompisar red vanlig traditionell ridskoleridning. Men 2006 var jag tvungen och ta bort min älskade halvblodsvalack Boyzon som fick benet avsparkat i hagen och köpte några månader efter min nuvarande kuse Virginia eller föken som hon kallas.

Fröken är från tyskland och när jag köpte henne vägde hon knappt 400 kg och hade inga muskler alls... men nu 2009 är allt som det ska! Testade AR förra sommaren eftersom hästen bara blev stressad av den vanliga dressyren. Vilket resultat det blev!!! Jag och hästen utvecklades mer efter 5 Ar lektioner än vad vi gjort under två år med vanlig dressyr så nu är det Ar för hela slanten! :bump: :bow: :love:

Ja, vad har vi för mål 2009.... Försöka och hitta en lugnare rytm och tackt i traven (travar lätt ifrån våra travare!) och börja med skolor i galopp.

Tack för mig!
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation
Jag heter Moa och är snart 19. Jag brukar inte vara här inne och skriva så mkt men har tänkt börja då jag ska prova AR med mina killar. Främst shettisen.
Red mkt på släkt och vänners hästar som liten, började sedan på ridskola strax innan jag fyllde 5 år. Då fick jag också min första häst en shetlandsponny hingst på 6 månader. Han blev den första häst jag körde in när jag va 7 och första hästen jag red in när jag va 8. Något år efter det kastrerades han efter som vi hade så många ston i stallet och han va en riktig buse.
När jag va 9 år fick jag min andra häst. En varmblodshingst på 2 månader. Hans mamma hade avlivats pga sjukdom så vi fick nappa upp honom på flaska. Han reds in 4 år gamal efter som han är lite efter i både kropp och knopp :angel:. Han blev valack när han va ca 2-3 år efter som mamma tog hem sitt fodersto och vi ville ha dom alla i samma hage.
Det är väl det viktigaste i korta drag :D jag har provat det mesta från skogskörning till barock ridning. Nu hoppas jag på att kunna fördjupa mig lite i AR då det verkar lite mer öppet, den vanliga engelska dressyren passar inte riktigt mina killar.

Lägesrapport
Som sagt har jag inte provat detta med killarna än. Så jag kan helt enkelt bara säga att Tuffis är en underbar rid barnponny, körhäst och kompis. Vi tricktränar en hel del och det var när vi började med detta som jag började fundera på AR, tror han skulle kunna bli riktigt duktig.
Peewee är som sagt lite efter och jag skulle gärna prva AR med honom eftersom det ska va anpassat efter varje häst. Har inga större förväntningar efter som han egentligen inte ens skulle nått vuxen ålder en mindre vara ridbar. Hans temperament gör också att man mest tar allt som det kommer han är en riktigt rolig kompis med en massa konstiga ideér men att konstentrera sig är inte hans starka sida:o .

Mål 2009
Komma iväg på en AR kurs med Tuffis. Lära mig själv mer och börja smått träna AR mer båda pojkarna:D

Tuffis
22311549.jpg

För dom som inte sett oss förr. Här är snart 14 år gamla Tuffis. Ett krutpaket som alltid vill stå i centrum.

Peewee
21998045.jpg

Och snart 10 år gamla Peewee. Min slappar kompis som älskar att hitta på hyss.

Hoppas jag kan lära mig en massa nytt och nyttigt här :D
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Hej alla!
Jag heter Elbereth och bor på Gotland. Min häst heter Steppen (Magic Step om det ska vara fint...) och är 10 år, just det ja, jag har ju oxå en ålder=35.

Min väg till akademisk ridkonst började runt 2001 då jag sökte efter alternativa ridformer, eller sätt att umgås med hästar. Min bakgrund var då ridskoleryttare under uppväxten och senare medryttare på diverse hästar. Att ge mig in i seriös hoppning eller dressyrtävling kändes inte aktuellt, och jag läste alla böcker jag kunde hitta på biblioteket, tex av Hempfling och liknande NHlitteratur.

Jag har varit på Bukefalos sedan 1996 och läste en del på barockforumet och blev nyfiken på att prova akademisk ridkonst och frågade då om det fanns ngn som visste en tränare på Gotland till mig och min medryttararab, båda lika oskolade. Och som en skänk från ovan dök Svea upp och gav mig de första stegen på vägen.

Jag skaffade ganska snart Steppen som blev min första alldeles egna häst. Med honom omsatte jag allt jag tidiagre bara läst om i praktiken, och började i princip från början. När han kom till mig var han en 5-årig kille, hyfsat ouppfostrad och riden lite i skogen.
Han har varit min följeslagare under vår resa med siktet inställt på harmoni, avslappning och kommunikation. Vi har båda lärt oss så oerhört mycket på vår väg!

Mitt favoritordspråk är "Målet är vägen", jag har verkligen inte bråttom eller vill prestera utan mitt mål är att han och jag ska ha det bra tillsammans samtidigt som vi förkovrar oss. Men jag är ändå mkt målmedveten och sakta sakta så klättrar vi i den akademiska trappan.

För 2009:

Just nu ligger ridningen på is. Jag är gravid i tre månader till och under tiden är mitt mål att så mkt jag kan jobba från marken med hans böjning genom hela kroppen och att hitta en bra längning av överlinjen i samling.
När jag kan rida igen så ska vi jobba med detsamma uppsuttet, och rida tre bra gångarter i alla skolor i varierad formgivning. Vi har varit på god väg under 2008, men en kurs i december gjorde att jag vill ta ett steg tillbaka och fokusera på formgivning innan jag går vidare med galoppskolorna.

Går det bra under sommaren så hoppas jag kunna gå vidare till att smyga med piruetter och/eller piaffer under hösten/vintern.

En alldeles intressant händelse blir kursen i sommar jag ska gå på med en för mig helt ny tränare. Hon är en mkt välkänd figur och jobbar bla med centrerad ridning så det ska bli väldigt spännade att se vad hon kan ge mig för nya infallsvinklar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation:
Linn heter jag och bor mellan Sthlm och Uppsala där jag också driver en lösdrift sen 3,5 år tillbaka. Har hållt på med hästar sen jag var liten och fick min första egna -02. I juli-08 tvingades vi ta bort honom akut pga en infekterad skada och sen dess har jag var hästlös och mkt inaktiv ridmässigt. Lusten har inte infunnit sig. Upptäckte den akademiska ridningen hösten -06. Kände igen min egen ridning i den och trots ganska mkt skepsis till en början har den kommit mig närmre hjärtat. Har endast ridit för instruktör ett fåtal ggr änsålänge och är ren nybörjare.

Lägesrapport:
För exakt 1 vecka sen kom min nya häst hem och med honom planerar jag att utvecklas inom detta. Tolero är en bruksnordis -04 som är inriden enligt western från början, sen riden "engelskt" mestadels i skogen, sparsamt. Är mycket på bakdelen och har lätt för samling, men ännu mkt omusklad och ganska ung och outbildad. Kapaciteten tror jag är ganska stor, sen återstår det att se om jag är rätt ryttare att ta fram den.

Jag är ju lite osäker än på vart han är men det som jag konstaterat är att han är totalt omusklad över ryggen så vi behöver börja om från 0 och bygga upp hästen - och mig. :angel:

Mål 2009:
Vi ska börja med öppnor och slutor vid hand och uppsuttet. Han måste slappna av och sträcka ut överlinjen och försöka att ta ner tempot. Så det är steg 1.

Målet är att få honom mjuk och avslappnad under ryttare i skritt och trav, och att bygga upp honom muskelmässigt. Att få honom att arbeta med bakdelen och bli rund och mjuk.

Mål nr 2 är att hitta en instruktör som vi trivs med.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation
Jag har också smugit här sedan stallet-tiden men inte särskilt högljutt. Är 33 år gammal, bor strax norr om Gävle och har ridit sedan jag var barn. Hästen har jag uppstallad i ett kollektiv stall med fyra hästar på grannens gård tvärs över gatan. Har en bakgrund som talanglös ridskoleunge och kämpade i många år på sköthästar och medryttarhästar utan instruktör. Köpte min första egna häst för snart tio år sedan. Det blev fyra hårda år av skador, uppfostran, konvalescens och ångest. Efter att haft uppehåll och fött två barn kunde inte abstinensen hållas tillbaka mer och jag köpte min nuvarande häst. Fallerina (kallas Fina) är en knabstrupperdam på sex år (fyra när jag köpte henne). Hon kan vara obstinat som en åsna men ändå alldeles underbar... Min otur med skador har delvis fortsatt fast hittills (ta i trä, peppar, peppar) inte fullt så allvarligt som med min förra häst. Med min förra häst kom jag in på AR, har aldrig varit helfrälst (törs jag svära i kyrkan:angel:) utan har plockat lite här och där. Har på senare tid ridit för ett par riktigt duktiga portugisiska tränare som givit mig enormt mycket. Har också testat CR lite. Fina och mitt arbete består till vardags av uteritter, dressyr, en och annan hopplektion och ibland någon söndagstur med vagnen. Mitt motto är variation, vilken jag ibland kan dra till absurdum och istället förvirra totalt.

Lägesrapport
Hennes dåliga humör och motivation har varit ett stort problem hittills. Har insett att frökens magen nog varit en stor bov i våra problem och nu är det fokus på att få den i schack. Har haft lite vila med longering, tömkörning och promenader i en månad efter en mindre överansträngning i ett muskelfäste i höften. Har suttit på henne två gånger sedan vilan och nu har vi definitivt återfått gnistan. Hon var spänd som en fjäder och ett riktigt krutpaket :D. Under hösten har annars arbetet tragglat på bra med regelbunden dressyr- och hoppträning. Vi har dessutom fått ett ridhus inom ridavstånd :love: och min femåriga dotter har blivit "skötare" på stallets B-ponny en gång i veckan.

Mål 2009
Att hitta ett positivt samarbete även hemma (att åka på träning älskar hon ju och då har vi aldrig några problem med motivationen) och att inte hamna i istadighet. Att fortsätta regelbunden dressyr- och hoppträning. Att hitta sadlar som hon och jag trivs i (både hopp och dressyr - suck!) Att få en häst som är liksidigt musklad med en fungerande mage. Att kunna rida galoppen lika väl som traven, att få galoppen bärig och att få henne att gilla galoppera med ryttare, även på en volt. Slutligen att komma ut och tävla lite lätta dressyr och hoppklasser :eek:
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Du har väl inte missat att det verkar bli Buketräff i Uppsala den 31 januari? Tråd finns på senior. :idea:

Elbereth, så kul med en til bebbelino! :)
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

JO det har jag missat! Det måste jag kolla upp - om jag kan komma. :laugh:
Hoppas på en bukeritt till våren/sommaren också.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation

Hejsan. Jag kallas Nicka. Bor i värmland. 49 år i feb.
Har 3 hästar Nordsvensk val. 9 år , varmblod sto 11 år å så har jag lilla tinkerbebisen på 3 år i år(sto):love:

Lägesrapport

Har nu lånat ut nordsvensken till en tjej som vill köpa honom.
tiden räcker inte till 3 hästar.
Marktränar tinkern , har även provat att tömköra.
Varmblodet rider jag, hon är faktiskt duktig i dressyr, så henne lär jag mig mycket av;)

Mål 2009

Inkörning av tinkern.
Inridning i slutet av 2009 början på 2010
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Elbereth, så kul med en til bebbelino! :)

Ja jag hoppas det :D Det är ju bara bra synd att man måste ta riduppehåll. Tyvätt har jag ingen som kan hålla igång honom heller, men jag håller ögonen öppna och hoppas hitta en lösning så att han inte tappar all muskulatur och smidighet tills jag kan sätta igång igen.

Fast jag är rätt kinkig, jag vill ju inte börja med att korrigera en massa "fel".
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Jag är 24 år och bor i Uppsala. Efter ett långt uppehåll från hästar började jag rida på ridskola igen för några år sedan. För ca 2,5 år sedan blev jag även medryttare, men fortsatte med lektionerna på ridskolan. Jag började så småningom fundera på vad jag egentligen fick ut av den ridningen, och bestämde mig för att hitta en tränare att rida för med medryttarhästarna. Jag provade rida för en AR-inspirerad tränare i somras, och det kändes bra så jag fortsatte med det. I dagsläget rider jag bara en häst, ett 6-årigt hoppstammat halvblodssto.

2008: Vi började, jag bytte häst, det blev uppehåll, jag bytte häst... Kort sagt känner jag inte direkt att jag kommit så mycket framåt. Ena hästen blev skadad, den andra har periodvis dels tävlat med annan ryttare, dels varit för svårriden för mig (se målen nedan).

2009: Framför allt hoppas jag kunna hålla intervallet med lektion varannan vecka, och att hästen håller sig frisk och samarbetsvillig så vi får kontinuitet i träningen. I övrigt börjar vi i princip om från början. För hästens del ska det bli avslappning, sökning framåt-nedåt och arbetsglädje. För min del ska det fokuseras på sitsen och lätta, kvicka hjälper, samt hur jag ska hjälpa hästen med ovanstående. Vi ska arbeta för att minska underhalsspänning, glappa eller tjuvbromsande tyglar och rodeo. Jag har inte planerat längre fram än så...
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation
Jag heter Hanna. Är en för det mesta glad och uttåtriktad tjej, 18 år gammal. Red på ridskolan får -95 till -04, då jag fick min första egna häst, halvblodet Kalle som jag äger än idag. Jag och hästen bor i Göteborg, Angered.
Hoppningen är våran gemensamma passion, även om vi inte är något elitekipage.

Lägesrapport
Har ganska nyss bytt stall, men mycket bättre stämning än i det senaste. Har nu verkligen fått tillbaka passionen för allt vad hästar heter, och har också en mycket bra kompis i stallet som jag jämt är med där. Just nu hoppar jag och hästen bara lättare tävlingar på klubbnivå..

Mål 2009
..men målet för 2009 är att starta våran första lokala, och att verkligen komma igång med tränandet igen, både i hopp och dressyr.

Kalle och jag :love:
034fg.jpg
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Jag heter Martina och är 16 år. Har sedan 1 år och 9 månader en tysk ridponnyvalack på 12 år.
Vi har nu under vintern haft en väldigt slapp period vad gäller träningen, pållen har noll muskler och är ganska tjock.
Underbar häst, det tycker jag är en väldigt bra beskrivning av honom.
När jag hade köpt honom började jag rida för min tränare Lisa, och jag upptäckte att det gick att rida med lätta hjälper och utan att "trycka ihop" hästen.

Intresset för den klassiska ridkonsten började på riktigt för ungefär ett år sedan då jag red för tränaren Charlotte Wittbom. Det är sjukt hur mycket man kan lära sig på bara två ridlektioner...
Sedan har det bara fortsatt. Under 2008 har jag ridit för/varit åskådare för en hel del duktiga tränare. Det har minst sagt varit ett lärorikt år.

Jag hear en hel del mål nu under 2009. Egentligen alldeles för många, om det nu finns någonting som heter så. Men det jag inte klarar 2009 får jag väl ta 2010.
Några av mina mål är att göra byten i språnget, göra skolorna i galopp ordentligt, göra ordentliga ryggningar, lära mig lång tygel... Och att komma så långt som möjligt med arbetet på töm. Han har precis lärt sig att gå rakt fram och svänga i skritt, funderar på att snart börja med skolorna i skritt där. Detta var då MINA mål.
Jag vet inte exakt vad Villes(hästens) mål är, men jag skulle gissa på något i stil med att gå i hagen och äta mat.

/Martina
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Låter som en god idé att stämma av lite, om inte annat för sin egens skull. Och visst är det kul att få lite mer pejl på alla andra.

Jag, Frida, fyller 24 i april. Började kika in här på "stallet- tiden" och frossade i den kunskap som kunniga användare delade med sig, "Pikeurs" flitiga och förnuftiga diskussioner om hästens form och "Antis" vassa med alltid så sanna inlägg i många debatter.

Jag har gått en krokig väg genom hästeriet men alltid varit otroligt och passionerat intresserad av hästen som väsen och ridningens stora gåtor. Jag tror på umgänget med hästen som ett sätt att lära sig om livet och sig själv och att ridning ska vara en konstart, lite så lagom filosofiskt ;)

Jag har gjort och provat det mesta, och tycker att det bör man göra för att skapa sig en egen uppfattning, så vida något inte är uppenbarligen förkastligt och skadligt för hästen eller en själv.

Numera driver jag egen verksamhet med ponnyridskola och tar emot hästar och elever för träning. På mina föräldrars gård håller vi f.n. 14 hästar: ponnyer, island, halvblod och en underbar nordsvensk med lockig mustasch som är bara min :D

Jag tror på en kombination av vettig klassisk hästhantering kombinerat med natural horsemanship övningar i den mån att de förfinar hästens uppmärksamhet och kroppsspråket oss emellan, men utan att dominera för mycket. Att "läsa" är viktigare än att sända signaler. Jag gillar att rida lite "allround".

På dressyrsidan tror jag på de klassiska ideal som tar full hänsyn till hästens anatomiska förutsättningar, att dressyren ska vara till för hästen och inte tvärt om. Jag gillar också hoppning och finner den amerikanska lärans lätthet mycket tilltalande, med lätt sits i låg balans, en mycket lätt hand och en häst som har frihet framtill och kan använda sin kropp optimalt. Eftersom jag har många ponnyer och själv är 177cm lång så gillar jag att jobba med långtygel och har haft turen att träna för härliga, duktiga Piet Bakker.

2008 har varit ett bra år, men jag har jobbat för mycket och kroppen har fått ta slit. Under nästan hela hösten har mitt ena knä varit helt kasst så jag och pållen har fått nöja oss med nästan bara skrittarbete uppsuttet. Om vårdkön vill ge med sig så hoppas jag på en fix av menisken i början av nya året och att kunna vara tillbaka i sadeln på riktigt och utan smärtstillande.

Det bästa som hänt gångna året var inledningen på Drangels utbildning i Integrerad ridkonst, med fina kunskaper och trevligt umgänge. Jag har jobbat med att fördjupa mig i tteam-arbete som jag tycker är väldigt intressant och användbart i mitt arbete med hästar och elever, och hade tur att komma iväg på en kurs nu i höst.

Förväntansfullt ser jag fram emot andra året av utbildningen och vet att den även kommer att föra mig och min häst framåt. Jag har inte specifika mål för vad han ska kunna innan 2009 är slut, det är upp till honom och vår väg. Vägen är målet och i vårt fall är vägen ändlös :D Zorro och jag siktar mot stjärnorna och ser vad vi hamnar...

Frida

picture.aspx
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

*kl*

Trevlig tråd! :)

Irene heter jag och är 24 år, har egentligen pysslat med AR ganska länge (första lektionen 2002?) men det är först det senaste året som det har blivit regelbundet och därmed chans att utvecklas. Har ridit halva livet, haft egna hästar i perioder sen ca 9 år tillbaka, först två varmblodstravare och nu en kallblodstravare som är 17 år och kallas för Tabbe.
Jag är ingen tävlingsmänniska men ser mig ändå som ambitiös och kanske lite väl petig ibland (man önskar ju isf att man kan nå upp till sina petiga krav! :p ).

Just nu tränar vi skolor i skritt och trav, jag måste träna mitt fokus väldigt mycket, och från marken tränar vi galoppfattningar. Jag har testat fatta galopp uppsuttet men tycker själv inte att det ger så mycket än, skyndar hellre långsamt!
Jag har tappat fokuset på träningen på sistone upplever jag, skulle behöva en massa motivation. Så ett väldigt kortsiktigt mål är att öht se till att komma igång att träna på den nivå vi *egentligen* ska vara på och som hästen, men inte jag, egentligen är på! :p
Lite mer långsiktigt för 2009 är att jag vill kunna rida fina diagonalslutor med lite mer samling än jag får till i nuläget och mer självsäkerhet. Sen vill jag kunna fatta galopp uppsuttet i båda varven utan att pålle/matte stressar upp sig och utan fläng, dvs riktiga fattningar även om jag inte kräver så mycket av kvalitén i övrigt. Jag vet ju att det går, men jag måste lära mig att bli mer säker själv med de små marginalerna för att kunna hjälpa honom placera sin kropp utan att störa genom att göra alldeles för mycket.
Sen vill jag spinna vidare på samlingen och börja öva tramp/halva steg och så får vi se hur långt vi kommer med det innan året är slut.

Som långsiktigt mål innan kusen är pensionär så vill jag att han ska kunna fatta samlad galopp i båda varv och kunna hålla det några språng åtminstone (galoppiruetter vore tokroligt, men det känns som orättvist högt att sikta mot som det ser ut nu!) helst vill jag också kunna jobba lite i galoppen, skulle vara jätteroligt att prova lite tornerspelsridning och working equitation-banor och då är det bra om man är stadig i galoppen har jag hört! :angel:
Piaff och passage bör vi kunna lära oss till slut eftersom kusen ändå har ganska lätt för sig i traven. Snygga travökningar vore också roligt att kunna.
Men det absolut viktigaste för mig är inte rörelserna i sig utan ridkänslan. Att JAG ska bli skicklig nog att kunna lotsa min häst på ett bra sätt och kunna få en känsla av att rida med bara tanken. För varje litet snäpp den biten förbättras blir jag mycket lycklig! :)
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Presentation

Bor i Haninge utanför stockholm och är 36 år i 10 dgr till. Min nuvarande häst heter Speed Akinom och är en ridtravare på 8 år. Sedan starten med AR för mig -00 har jag haft 4 hästar. Det var efter flera år som medryttare och tillridare på andras ridtravare som jag till slut köpte en egen 4 åring 1999. Hon var inriden men inte skolad och jag ville träna för någon, hittade då AR via Jegras "blogg" och sökte på nätet. Hittade SC och började rida för henne. Gick sedan vidare till att rida för CD och MH, av en slump hamnade jag på en träning för JB på Rockelstad -04 och sedan dess har jag ridit mer eller mindre regelbundet för honom. Rider även för en annan portugis och så hoppar jag på träningar lite här och var för att testa. Är allätare och hyfsat bra på att sålla det jag tycker är bra.
Har i princip bara ridit ridtravare sedan ridskoletiden, ca 20 år, och tycker de är fantastiska hästar. Jag är inte travmänniska utan ser dem som hästar med olika typer av problem som behöver lösas.

Lägesrapport

Jo, jag sålde min Vicky i mars 2008 och gick utan häst i några veckor. Hittade Anki på nätet och åkte ner och hämtade på långfredagen. Hem kom en skeptisk dam med nerverna på helspänn och jätteängslig blick. Hon älskar sin flock och första dagarna var det en hysterisk dam att ta in från flocken, inga problem att hämta men var riktigt skrikig och viftig när man väl kom in i stallet. Det var lite omvälvande efter att ha haft en sävlig nsv travar dam under 4 år som man var helt hopsvetsad med ;) Nåja, det jobbar vi med fortfarande, hon är lite skeptisk och blir lätt stressad av nya miljöer och saker om hon är själv eller om det är lite rörigt. Den mjuka ridstilen passar henne aldeles utmärkt för det är en lättstressad men otroligt lugn häst jag fått. Hon springer aldrig och det finns hästar i stallet som travar fortare än hon och hon vill inte springa ikapp heller, säkert inte så lyckat på travbanan... Vi jobbar med avslappning fram och ner i alla gångarter, skolor i skritt och trav och så lite ramarbete, korta, länga osv. Galopp på stooora volter eller fyrkantspåret, eller på någon äng eller grusväg, men utan krav. Har haft problem att få henne att bjuda framåt, så det jobbar jag fortfarande med. Hon reds in för snart 2 år sedan och var bara prommenadriden efter det till jag köpte henne.

Mål 2009
Jag har som mål att komma igång med galopparbetet under året och verkligen få möjlighet att arbeta med det, skulle även vilja testa henne på tävlingsbanan, men inte jag då, för det klarar jag inte. Piaff tror jag hon kommer klara galant under året också och även skrittpiruetter om vi nu får hålla oss friska!

Tack Anna för en rolig tråd!
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Hej jag heter Yvonne och är precis fyllda 49, usch känns hemskt att erkänna det då jag inte känner mig äldre än 27. Jag fick äntligen börja rida när jag var 6 år, och har bara varit ifrån hästar under barnafödande och skilsmässa sedan dess. Nu är jag tillbaka sedan ca 1 år tillbaka då jag köpte Modig.
2008
16 feb. Då kom guldklimpen. Kallblodstravare med stor utstålning, bara lite riden i skog o mark, inget skolad. Aldrig varit inne på en ridbana eller i ridhus. Vi satte igång och träna upp ridmusklerna, mycket ridning i skog och mark, backträning, longering, klättring m.m.
Så kom sommaren och han fick drygt 3 mån sommarbete.
Sedan har vi börjat med mer dressyrridning. Nu går han i någorlunda form och kan skänkelvikning, sluta och öppna, bakdelsvändning och börjat med framdelsvändning.
2009
Har bestämt mig för att AR är grejen för oss, Modig gillar att gå i form och att samla sig. Nu ska vi bara hitta någon som kan föra oss framåt. Målet för 2009 är att hitta hjälpen. Har planer på någon form av koncentrerad utbildnings - vecka som jag har hittat och hoppas kunna vara med på.
Börjar också leta likasinnade i närheten som jag kan träna ihop med, hoppas jag hitta dem och en tränare som kan komma till vårt fina ridhus med jämna mellanrum.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Glömde säga att vi bor i Habo strax utanför Jönköping.
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Jag vill gärna inflika, att detta är ingen ren Akademisk Ridkonstpresentation om det nu var nån som inbillade sig det.

Utan alla andra stammisar här inne på det "alternativa ridforumet" Klassisk Ridkonst, får hjärtans gärna också presentera sig så man får ett hum vem man bollar alla fantastiska tips och idéer med.

Med vänliga hälsningar

IngelaH
moderator
 
Sv: Presentations/lägesrapport/mål 2009

Hälsingland!! Jag har ju redan uppfyllt ett av mina mål. Jag har ju inte bara HYRT en transport. Jag har ju KÖPT en. Men lektioner, får nog vänta om jag inte kan få kvällstider, då jag snart börjar jobba som cafétant för vårterminen.

:bump:

Lille Mannen förspänd framför "Fatimas lilla röda" :love:



Låter som en handväska, eller klänning... Men Fatima har varken röd handväska eller klänning... (inte röd i alla fall)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Avels fråga
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp