Present till nyblivna föräldrar?

strawberrysylt

Trådstartare
Hej!

Mina vänner fick nyss barn och jag skulle vilja ha tips på present till dem. De (särskilt hon, som är min närmsta vän av dem) är rätt så kräsna med grejer/kläder/inredning, så känns lite nja att köpa något sånt. Det känns också som om de kommer få allt de behöver av alla andra och jag vill inte köpa t ex ett klädesplagg som bäbisen hinner ha på sig en gång och sen är det urvuxet heller...

Jag kan såklart fråga dem vad de behöver/vill ha, men tänkte att jag hör efter här först ifall någon kan tipsa om något som de kanske inte får av alla andra, men som man vill ha/behöver! Jag vet ju inte själv då jag inte har några barn själv...

//r

Jag har köpt ett fint gosedjur (kanin för jag älskar kaniner) och en snuttefilt till mina två vänner med barn.
Håller med om att det kan vara svårt men båda blev glada :)

Hej!

Mina vänner fick nyss barn och jag skulle vilja ha tips på present till dem. De (särskilt hon, som är min närmsta vän av dem) är rätt så kräsna med grejer/kläder/inredning, så känns lite nja att köpa något sånt. Det känns också som om de kommer få allt de behöver av alla andra och jag vill inte köpa t ex ett klädesplagg som bäbisen hinner ha på sig en gång och sen är det urvuxet heller...

Jag kan såklart fråga dem vad de behöver/vill ha, men tänkte att jag hör efter här först ifall någon kan tipsa om något som de kanske inte får av alla andra, men som man vill ha/behöver! Jag vet ju inte själv då jag inte har några barn själv...

//r

Jag har blivit gladast för fina filtar, Barnkammarboken, Better Globe-träd och en superhärlig röd liten mjukisapa från Selyn.
Fairtrade och underbar. :)

apaselyn.png

Jag kan tipsa om Lauras Circus, där kan du nog hitta något som ingen annan kommer att ge. Superfina grejer! Jag ska köpa minst en fjärilskudde därifrån, bland annat :)

Om du vill att det ska hålla kan du ju ge barnet en flaska finsprit "att öppna vid myndighetens inträdande" ;)

Blöjtårta har jag gjort och gett bort (fast fråga vad för blöjor de använder!).

Vill du ge en present till vännerna och inte till bebisen så tycker jag att presentkorgarna med ätbara saker i är fantastiska. När min bror fick barn fyllde jag en låda med div goda torrvaror, teer och choklad som de fick för mysiga hemmakvällar.

Vi har fått mängder av fantastisk gröt till vår pojk. Mycket fina kläder men om inte det är ett alternativ så måste jag också säga Barnkammarboken, särskilt den med sånger/noter i om familjen är musikalisk. Vår pojks egen favvo såhär långt är en gosedjurszebra som spelar en trudelutt när man drar ut svansen.

Nån fin kvalitetsleksak, typ tågset från brio är heller inte dumt.

Bebisfiltar kan man i mina ögon aldrig få nog av... ;) Gillar de barnkammarböckerna med enbart sånger, Den skimrande barnkammarboken och Den silvriga barnkammarboken. Noter och text i.

Gosedjur är aldrig fel, våra favoriter är en kanin från Polarn och Pyret och en tokrandig apa från Maxomorra. Filtar har vi på tok för många av, vi använder 1 tjock yllefilt (först i vagnen och nu som underlag till skötduken vid blöjbyten på golv). Jag vet inte riktigt vad vi ska ha alla filtar till? I sängen har hon antingen en bit av mitt täcke eller inget alls.

Men det jag egentligen hade uppskattat mest som nyhemkommen hade varit ätbara och drickbara saker. Det hade varit helt enormt underbart om någon hade kommit med några lådor hemlagad mat :). Farmors kakburkar var väldigt välkomna!

Hej!

//r

När svägerskan och svågern fick sin dotter köpte vi en stor djup ugnsform och gjorde en gigantisk lasagne på 2kg köttfärs som de fick. De sa efteråt att det var den bästa presenten de fått, eftersom matlagning inte direkt var något de hade ork eller lust till efter pappans 10 lediga dagar efter förlossningen.

Hej!

//r

Filtar och gosedjur är väl fint och så, men jag fattar heller inte vad man ska ha så många till? En fleecefilt har räckt gott och väl till oss och gosedjuren svämmar över här hemma... (fast dottern måste förstås ha minst fyra i sängen för att kunna sova: Mäh, Baby, Wauwau och haren).

Jag hade, som aemaria, satsat på en schysst (trä)leksak. Om man är beredd att lägga lite mer pengar (eller går ihop några stycken) så är Habas "min första kulbana" super. Vi har också gett bort ett litet set av Habas träklossar samt handgjorda trädjur (t ex Ostheimer eller Holztiger). Det är leksaker som räcker i många år.

I övrigt beror det ju på vad familjen har för interessen, hur de bor, vad de kan tänkas få från andra osv...

Filtar och gosedjur är väl fint och så, men jag fattar heller inte vad man ska ha så många till? En fleecefilt har räckt gott och väl till oss och gosedjuren svämmar över här hemma... (fast dottern måste förstås ha minst fyra i sängen för att kunna sova: Mäh, Baby, Wauwau och haren).

Jag hade, som aemaria, satsat på en schysst (trä)leksak. Om man är beredd att lägga lite mer pengar (eller går ihop några stycken) så är Habas "min första kulbana" super. Vi har också gett bort ett litet set av Habas träklossar samt handgjorda trädjur (t ex Ostheimer eller Holztiger). Det är leksaker som räcker i många år.

I övrigt beror det ju på vad familjen har för interessen, hur de bor, vad de kan tänkas få från andra osv...
Våra filtar låg nästan alltid i tvätten :( hade 3 st och det grisades ner med både det ena och det andra på nolltid. Användes i vagnen, i "fågelboet" där hon vilade och lite varstans.

Vi fick mängder med gosedjur o snuttefiltar så det behöver vi aldrig köpa nåt mer... Däremot filtar har jag säkert 6 st o använder allihop beroende på tjocklek o storlek, det e perfekt att få. Så där ser man vad olika det kan va..:)

Håller med om mat(lådor) om man vill göra nåt för föräldrarna. Till bebis kanske en sån där fylla i bok för börjar man inte direkt så glöms det garanterat bort!

Jag har en vanlig anteckningsbok som jag skriver lite dagboksformat i som lillan ska få när hon blir större, om våra dagar tillsammans hennes första år, det kanske kan va nåt?

Jag tycker om att få böcker till Axel! Framförallt en som heter "giss ahur mycket jag tycker om dig" eller något liknande är helt fantastisk!

Jag gillar att få saker som barnet kan ha mycket användning av under lång tid.

t.ex Filtar av alla de olika slag i olika tjocklekar, storlekar, material etc. Använder filt som täcke i sängen, ute på gräsmattan, på golvet, istället för ytterkläder i babyskyddet, bilen etc etc.
Eller fina badlakan, kommer användas ofta under många år. Dottern fick en badrock av sin gammelmormor när hon fyllde ett och den har använts vid varje badning i två års tid, många fina minnen finns lagrade i den.

Kläder kan vara bra att ha.. men när barnen är små växer de snabbt ur kläderna. Dessutom är det bättre om jag köper kläderna själv eftersom jag vet hur vi klär våra barn och vilka typer av kläder som används.

Frysbar mat eller fika kan vara uppskattat. Jag fick en hel massa fryst fika av min mormor, toppenbra att bara plocka upp när alla ville komma och hälsa på bebis och man själv hade fullt upp och absolut ingen ork/tid för att baka fika :)

En bok om bebisens första år där föräldrarna kan sätta i foton och skriva i tycker jag är en bra grej.
Eller lite rejälare dyrare leksaker, sådana som håller år ut och år in. Gärna i trä.

Jag har gett en härlig filt där namnet och en fin figur varit broderade. Härlig kvalité och bra service, PMa om du vill ha länk.

När svägerskan och svågern fick sin dotter köpte vi en stor djup ugnsform och gjorde en gigantisk lasagne på 2kg köttfärs som de fick. De sa efteråt att det var den bästa presenten de fått, eftersom matlagning inte direkt var något de hade ork eller lust till efter pappans 10 lediga dagar efter förlossningen.

Jag håller med, är de väldigt nyblivna föräldrar är matlådor, snacks, en handling eller städning bästa presenten. Gosedjur har vi snart en djurpark av...

Jag haller med om gosedjur, vi har hur manga som helst. Filtar har vi ocksa manga, men jag skulle bli glad om jag gick en fin filt av riktigt bra kvalité.

Annars tipsar jag ocksa om böcker eller en fin träleksak.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
772
Senast: Tuvstarr
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 765
Senast: Anonymisten
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 552
Senast: Liran
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar