Prequenza TE vad gäller?

moli

Trådstartare
Jag tror att jag missat en vaccination, men jag är inte alls säker för veterinären och FASS säger olika saker. Jag ringer honom imorgon, men skulle sova bättre om jag visste redan ikväll hur det är.

Hästen vaccinerades mot influensa och stelkramp första gången i livet den 9 Juli, sedan fik hon ytterligare en spruta den 11 Augusti. Båda gångerna var det Prequenza TE.

Jag uppfattade det som att hon skulle omvaccineras inom sex månader, men nu läste jag på FASS.se att den ges "fem månader efter grundvaccination". Fem månader gick ut för fyra dagar sedan. Måste jag börja om nu måntro för att vaccinationen ska vara fullständig? Eller betyder det att man vaccinerar före sex månaders utgång?
 
Sv: Prequenza TE vad gäller?

Vaccinmässigt spelar det naturligtvis ingen roll några dagar fram och tillbaka. Det som är viktigt med specifika dagar är ju om hästen ska tävlas. Nu antar jag att detta är ett föl så att tävling inte är aktuellt förrän om ett par år. Dessutom har jag för mig att det räcker med två vaccinationer (alltså de du gjort) för att hästen ska ha giltig vaccination för tävling inom SIF.

För att hålla influensan borta är det ingen fara alls att låta vaccinera hästen nu. Datumen finns där för att ge immunsvaret en extra boots och därmed få fullgott skydd.

/Jonaz
 
Sv: Prequenza TE vad gäller?

Ska inte tredje sprutan ges inom 6-8 månader?
Eller är det annorlunda för islandshästar??
 
Sv: Prequenza TE vad gäller?

Vaccinmässigt spelar det naturligtvis ingen roll några dagar fram och tillbaka. Det som är viktigt med specifika dagar är ju om hästen ska tävlas. Nu antar jag att detta är ett föl så att tävling inte är aktuellt förrän om ett par år. Dessutom har jag för mig att det räcker med två vaccinationer (alltså de du gjort) för att hästen ska ha giltig vaccination för tävling inom SIF.

För att hålla influensan borta är det ingen fara alls att låta vaccinera hästen nu. Datumen finns där för att ge immunsvaret en extra boots och därmed få fullgott skydd.

/Jonaz
Det låter ju lugnande. Tack för det.
 
Sv: Prequenza TE vad gäller?

Intervallen är olika för olika vaccin verkar det som. Jag läste på Agrias hemsida och i fass.se.
 
Sv: Prequenza TE vad gäller?

Jag gjorde sista grunden på min lille i dec alltså 7 månader efter 2:a
Läste på mina gamla vaccinations intyg och där stod det 5-7 på ena och 6-8 på andra.

Min är först vacc. med P TE och dom andra två med Equip FT.

Jag har noll koll egentligen eftersom man läser så olika men vet sa att det var lugnt.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Vaccinerade min häst för första gången 19:e december med stelkramp och hästinfluensa, och återvaccin ska väl vara inom 4-6 v? Nu kan min...
Svar
0
· Visningar
643
Senast: tavla
·
Hästvård Jag blir snurrig av det här med grundvaccin, Min häst fick första sprutan Proteq flute 19/12 sedan Equip FT vet 17/1 (detta ska vara...
Svar
2
· Visningar
872
Senast: MalanMjöl
·
Hästvård Hej! Nyss köpt en häst som blev vaccinerad (influensa+stelkramp) idag, passet fanns inte på plats så fick ett löst intyg som jag skulle...
Svar
8
· Visningar
1 036
Senast: Liten
·
Hästvård Jag håller på att grundvaccinera min unghäst, och har försökt parera in detta för att den "årliga" vaccinationen ska överensstämma med...
Svar
4
· Visningar
1 242
Senast: gylle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp