Premiering...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snofflan
  • Startdatum Startdatum
S

snofflan

Jag har tänkt premiera mitt 2-åriga sto i juli men för tillfället är hon lite för hög bak. Ska man ändå visa dom då? Har aldrig premierat någon häst förr och vill verkligen att hon ska bli bra bedömd. Om detta drar ner väldigt mycket i bedömningen är det kanske inte lönt att visa henne... :confused:
Finns det någon med erfarenhet av premieringar som har lust att ge mig lite goda råd så är jag idel öra (...eller öga... :D).
Väldigt tacksam för svar!

jag är en stark förespråkare för att man skall visa unghästar på premiering/utställning. skillnaden för mig är att utställningarna är snarare en tävling där bästa ponnyn vinner och folket som deltar ingår i klubben för inbördes beundran...
på premiering visas alla hästar mer var för sig, visst, är de flera i en klass så rangeras de ju, men kritiken är mycket mer riktad till varje individ! man kan få höra hur hästen/ponnyn ser ut för dagen och därav varför den har fått sina poäng, men man får också höra ett utlåtande om hur den antagligen kommer att utvecklas i framtiden och i vilken ålder den troligen är som mest utvecklad!
Jag har visat många unghästar på sommarpremiering och i mitt distrikt är det Morgan Johnson som bossar, han lägger ingen vikt vid personliga favoriter gällandes typer etc. utan ger alltid ett mycket proffsigt intryck och jag får massor med muntlig information om ponnyn ifråga :idea:
så jag tycker definitivt att du skall visa din tvååring, att den är överbyggd nu kanske den inte är om två mpnader, och är den det så tas det hänsyn till det i bedömningen om det är en bra förättare, däremot hade det varit en utställning du skulle åka till och den fortfarande var överbyggd, så kanske inte slutresultatet varit lika peppande... :confused:

Åk och visa och gör nåt nytt för ungen, det kan inte gå "dåligt" iallafall.
MVH ungponnyägare

Tack så jättemycket för svaret! :bow:
Har tänkt låta en kille visa henne. Han kan det där med att visa hästar. För jag kan verkligen ingenting om det och jag vill ju att den som visar henne ska kunna plocka fram det bästa hos henne. Hoppas du förstår vad jag menar. Hur mycket innan ska man träna och vad är det egentligen man ska träna och tänka på?? :confused:

självklart vill man plocka fram det bästa hos individen, men att visa själv duger oftst lika bra då man ofta får tydliga instruktioner om hur snabbt/sävligt man skall gå, "öka lite till , trava aningen långsammare men smacka istället så får du bättre effekt" har jag ofta fått höra. förättarna vet precis hur man skall visa det bästa hos hästarna och dom talar gärna om det. vet du vilken förättare det är i ditt distrikt?
jag har använt ett sk proffs en gång när jag hade en unghingst som var brötig, men visaren blev anmäld för att ha varit för "vass" mot honom. så jag visar själv i fortsättningen, vissa proffs vill nog gärna visa att dom är proffs om du förstår mig rätt... :smirk:
jag skrittar mycket när jag tränar, för det får dom maximalt avspända. halter med en klapp i pannan är oxå effektivt för att få dom koncentrerade på dig. när du sedan skall visa en fin luftig vägvinnande trav blir den attans mycket bättre om skritten varit avslappnad - fast jag menar avslappnad och inte lealös!! :rofl: det ser man ibland...

den vanligaste kritiken man läser på unghästbedömningar på gångarterna är "kort skritt, kort trav - utvecklingsbar"

summan av kardemumman: skritta med långa kliv, halter med lite godis, en klapp, skritt igen, då blir den alert, trava långsamt först och åka efterhand du känner att hästen är med dig.

Lycka till - vad har du för häst? :angel:

Har faktiskt ingen aning om vem som är förättare i mitt distrikt. Men jag hoppas att det är någon bra. :D

Förstår vad du menar med de sk proffsen. Han som förmodligen ska visa min häst är känd häromkring för att vara väldigt ödmjuk och lugn med hästarna. Om det nu blir han så får han ju träffa hästen och kanske träna lite så man ser vad det är för människa. Är han minsta lilla för hård så går jag inte med på det. Är väldigt mån om min lilla häst och är nästan aldrig hård mot henne. Det behövs liksom inte för hon är så lätt att ha att göra med. :love:

Min häst är ett halvblod med dressyrstam som jag i framtiden ska ha som tävlingshäst. :bump:

Tack för tipsen! Hoppas jag lyckas... :crazy:

Klart du ska visa! Är både kul och nyttigt att komma ut lite med sina unghästar. Visade mitt sto som 2:åring och hon var väääldigt överbygd, fick trots det bra poäng och blev klass 1! Tänk om jag inte åkt... Sen är det ju väldigt olika med unghästar, växer de så rör de sig ju sämre än vanligt, men man måste ju chansa lite också. :)

Vad kul att det gick så bra för din häst!! :D Hoppas att det går lika bra för min, för nu vet jag ju att det inte är "fel" att visa henne även om hon är överbyggd.
Tack för svaret!

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 310
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 409
Senast: lady_vip
·
Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 066
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka