självklart vill man plocka fram det bästa hos individen, men att visa själv duger oftst lika bra då man ofta får tydliga instruktioner om hur snabbt/sävligt man skall gå, "öka lite till , trava aningen långsammare men smacka istället så får du bättre effekt" har jag ofta fått höra. förättarna vet precis hur man skall visa det bästa hos hästarna och dom talar gärna om det. vet du vilken förättare det är i ditt distrikt?
jag har använt ett sk proffs en gång när jag hade en unghingst som var brötig, men visaren blev anmäld för att ha varit för "vass" mot honom. så jag visar själv i fortsättningen, vissa proffs vill nog gärna visa att dom är proffs om du förstår mig rätt... :smirk:
jag skrittar mycket när jag tränar, för det får dom maximalt avspända. halter med en klapp i pannan är oxå effektivt för att få dom koncentrerade på dig. när du sedan skall visa en fin luftig vägvinnande trav blir den attans mycket bättre om skritten varit avslappnad - fast jag menar avslappnad och inte lealös!!
det ser man ibland...
den vanligaste kritiken man läser på unghästbedömningar på gångarterna är "kort skritt, kort trav - utvecklingsbar"
summan av kardemumman: skritta med långa kliv, halter med lite godis, en klapp, skritt igen, då blir den alert, trava långsamt först och åka efterhand du känner att hästen är med dig.
Lycka till - vad har du för häst?