premiering

Tokmaja

Trådstartare
Funderar på premiering och att visa sin häst.
(ligger tråden fel ber jag om ursäkt och hoppas att den flyttas rätt)

Har ett ponnysto som jag skulle vilja visa, i min värld är hon ju vacker men vet ju inte hur det är egentligen ...
Kan man visa ett vuxet sto utan föl?
Tanken är att ta föl på henne men det kan ju vara bra att veta hur hon ser ut...

Så, hur går det till, har ställt ut hundar men knappt besökt en med hästar .
Vad ska man tänka på ?
Hur är ni klädda?
Osv
Någon som vill dela med sig av lite kunskap till en okunnig inom avel ?
 
Då är det lätt för mig att svara :)

Självklart kan du visa henne på premiering! Alla platser och info finns på http://svehast.se/sommarpremieringar

Jag brukar klä mig i vitt oftast när jag visar häst alternativt mörkblå tröja och vita byxor men hel och ren räcker långt, gympaskor är att rekommendera. Eftersom det är ett sto väljer du själv om du vill visa henne i grimma eller träns. Det finns utställnings/visningsträns men går lika bra med en vanlig upputsad lädergrimma.

Dagen innan badar man ponnyn, man får gärna klippa haklinjen dvs skägget på huvudets undersida samt utstickande öronhår. Träna din ponny på att stå uppställd med öppna sidan mot domaren (se bild) samt att skritta och trava på en rak linje samt att öppna munnen för att visa tänderna för domaren. När du kommer fram till premieringsplatsen skriver du under en hästägarförsäkran innan du lastar ur din ponny där du försäkrar att hon inte har någon smittsam sjukdom. Jag brukar lasta av 30-40 minuter innan visningen så jag hinner värma upp och ponnyn får se sig omkring och känna på underlaget.

Det finns också en massa utställningar som arrangeras runtom i landet. Var bor du någonstans? Det kan vara kul att prova det också. Lycka till och ställ frågor om det är något du undrar över så ska jag svara så gott jag kan.
140606_loppan1_450.jpg
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 148
Senast: linlar1
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 789
Senast: Twihard
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 416
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 365
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp