Premiering av Friesersto

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Caterpillargirl
  • Startdatum Startdatum
C

Caterpillargirl

Är det någon som vet hur en premiering av frieser går till?

Sv: Premiering av Friesersto

Jag är nybörjare i frieservärlden och att reda ut begreppen är inte lätt!:) Som jag förstått det så finns det två föreningar, tyska FPZV och holländska KFPS. Så det beror på vad du har för papper på din häst. Svenska frieserhästsällskapet (SFHF) tillhör KFPS, Frieserhästsällskapet (FHS) tillhör FPZV. Kolla deras hemsidor så får du information. Men som sagt helt glasklart är det inte!:)
Jag har ett sto med "fulla papper" och kan välja att premiera i vilken förening jag vill. Tror KFPS kommer att ha två premieringar i Sverige som det ser ut nu, en i Norrland och en i Skåne. FPZV brukar ha premiering i Sverige årligen. Då visar man hästen vid hand i skritt och trav, sen även fritt. FPZV bedömmer även galoppen. Det finns även rid och körprov om du har premierat ditt sto tidigare och fått 7,0 eller högre på premieringen. Lycka till!

Nej det är inte lätt. Dom bråkar visst med varandra. Min häst har papper från Holland så jag tror att jag oxå kan visa henne på båda??? Tänkte dock visa henne hos KFPS i skåne. På deras hemsida hittar jag dock ingen information om hur det går till. Jag mailade dom men svaret jag fick var att allt går att hitta på deras hemsida?? Är jag blind eller? Det är ju endel man vill veta.

Hittar inte heller nån info! Har hört att det skiljer sig en del på hur man visar på premieringarna. Hoppas någon annan kan svara!

Du hittar information om hur en premiering hos Frieserhästsällskapet (under tyska FPZV) går till på sidan www.frieser.se - att veta inför premiering.:idea:

Tack! Det vi inte hittar var hur en premiering går till hos KFPS. Som sagt inte helt glasklart!:)

Liknande trådar

Avel Ni som kan det här med premiering och visning och domarens kommentarer: Vad betyder "något öppen bål"? Betyder det att hästen har djup...
Svar
5
· Visningar
1 110
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 104
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag har ett sto som saknar en del av sin stam från hennes pappas sida. Hennes pappa och farfar står med, men alla ston saknas. Dom...
Svar
17
· Visningar
2 075
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 597
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka